توانمندی‌های کودکان با نیازهای ویژه تحسین شد

شماری از هنرمندان سینما و بازیکنان سابق فوتبال ایران در جمع کودکان دارای نیازهای ویژه حضور پیدا کردند و روز جهانی معلولان را در کنار آن ها جشن گرفتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ابراهیم فروزش، فرشته طائرپور و محمدعلی طالبی کارگردان‌های سینمای کودک و نوجوان، مریم کاظمی کارگردان تئاتر کودک و بازی‌گر سینما، حامد زحمت‌کش بازی‌گر تئاتر و مجری برنامه‌های تلویزیونی، آرش میراسماعیلی قهرمان جودو جهان، مجید نامجو مطلق، مرتضی کرمانی‌مقدم، حسن شیرمحمدی، سیدمهدی حیدری و بیژن طاهری بازیکنان سابق تیم‌های فوتبال تهران و تیم ملی، حمیدرضا نجفی نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان و مجتبی ظریفیان و آزیتا رضایی دو مجری برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون در این برنامه - که اجرای آن را مجید قناد مجری نام‌آشنای تلویزیون برعهده داشت - حضور داشتند.
این آیین صبح روز 13 آذر 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران با حضور جمع زیادی از کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه از مدارس استثنایی شهر تهران در کنار اعضای مراکز کانون و دیگر دانش‌آموزان مدارس برگزار شد و در آن کودکان نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی توانایی‌های هنری و ادبی خود را به نمایش گذاشتند.
برگزاری این آیین امسال با یک مناسبت دیگر هم همراه شده بود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این بهانه راه‌اندازی مراکز فراگیر خود در همه استان‌های کشور را جشن می‌گرفت.
در جشن بر بال پروانه ها از 14 عنوان کتاب‌های جدید بریل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  رونمایی شد.
در این آیین نمایش نمکی بلا و دیو ناقلا کار اعضای مرکز شماره 24 کانون و سرود سرزمین من کار اعضای مرکز شماره 20 کانون (دو مرکز فراگیر تهران) اجرا و دو نماهنگ معرفی مراکز فراگیر کانون نیز پخش شد و در عین حال اجرای مسابقه مشاعره و دکلمه‌خوانی و اهدای جوایز به این کودکان و نوجوانان همچنین اهدای جایزه به برگزیدگان مسابقه‌ها و رقابت‌های فرهنگی‌هنری قرآنی و ورزشی از بین نوجوانان دارای نیازهای ویژه بخش دیگری از این آیین بود.
دو سخنران رسمی این مراسم نیز در زمان‌های کوتاهی با حاضران در این آیین سخن گفتند و توانایی‌های آن‌ها را ستودند.

توزیع عادلانه امکانات فرهنگی در بین همه کودکان و نوجوانان
علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون نیز در این آیین طی سخنانی گفت: روز جهانی معلولان را به پاس حضور پرشور و درخشش این کودکان و نوجوانان در عرصه‌های فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی همچنین راه‌اندازی مراکز فراگیر کانون در سراسر کشور جشن می‌گیریم.
وی توضیح داد که اکنون شمار مراکز فراگیر کانون در سراسر کشور به 39 مرکز رسیده است و دست کم در هر استان یک مرکز فعالیت می‌کند.
او یادآور شد که خداوند نعمت‌های ظاهری و باطنی به بندگان خود عطا کرده است و اگر انسانی از داشتن یک نعمت ظاهری مانند بینایی یا شنوایی محروم باشد در عوض دارای نعمت‌های باطنی مانند اراده، عقل، استعداد، شجاعت و اعتماد به‌نفس است.
مدیرعامل کانون تاکید کرد: همان‌گونه که خداوند در اعطای این نعمت‌ها عدالت را رعایت کرده است ما نیز باید در توزیع امکانات فرهنگی، هنری آموزشی و رفاهی در بین همه کودکان و نوجوانان این عدالت را رعایت کنیم. این کودکان از حق حیات و حقوق شهروندی، آموزش و استفاده از امکانات فرهنگی باید برخوردار باشند.
حاجیان‌زاده در ادامه یادآور شد: با راه‌اندازی مراکز فراگیر در کانون تلاش می‌کنیم تا این عدالت اجتماعی و فرهنگی را فراهم کنیم، در بین کودکان و نوجوانان استعدادهای فراوانی وجود دارد بچه‌هایی که ما آن‌ها را کودکان با نیازهای ویژه می‌خوانیم. اما به نظر من باید به دلیل توانمندی های بالا، از آن‌ها با عنوان کودکان با توانمندی‌های ویژه نام ببریم.

واژه معلولیت را به کار نبریم
مجید قدمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سخنان خود بر لزوم کنارگذاشتن استفاده از واژه معلولیت در جامعه تاکید کرد و گفت: در دنیای امروز به این گروه از شهروندان افراد با نیازهای ویژه می‌گویند و ما نیز به زودی نام سازمان استثنایی را به همین نام تغییر خواهیم داد.
وی با بیان این‌که معلم کودکان ناشنوا بوده و سال‌ها در کنار آن‌ها بوده است، از فعالیت‌های کانون در این حوزه قدردانی کرد و گفت: آن‌چه در برنامه امروز دیده می‌شد همه بیان توانایی‌ها با زبان هنر بود و ما چیزی به اسم ناتوانی ندیدیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش توضیح داد که در جهان امروز این شعار مطرح است که معلولیت مشکل فرد نیست مشکل جامعه است و دیگر زمان آن گذشته است که این افراد را از دیگر افراد جامعه جدا کنیم. هدف آموزش و پرورش آماده‌کردن این بچه‌ها برای زندگی است و مدرسه و کانون هم نمایی از همین جامعه‌ است و بچه‌ها باید کنار هم قرار بگیرند و تحصیل کنند.
قدمی البته تحقق این ایده را مستلزم ایجاد امکانات در مدارس و تغییر فیزیکی فضای مدرسه، آموزش معلمان و توجیه‌کردن والدین کودکان دارای نیازهای ویژه و دیگر کودکان و نوجوانان دانست و افزود: حدود 10 درصد جمعیت هر کشوری را افراد دارای نیازهای ویژه تشکیل می‌دهند این بدان معنی است که حدود 7 تا 8 میلیون نفر از جمعیت کشور را افراد توان‌یاب تشکیل می‌دهند و ما موظف هستیم شرایطی را برای آن‌ها فراهم کنیم تا در فضایی صمیمی این هم‌افزایی‌ها اتفاق بیفتد.
او همچنین توضیح داد که در کنار مدرسه‌های اختصاصی، در حال حاضر 50هزار دانش‌آموز دارای نیازهای ویژه در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش این رویکرد را جهانی دانست و گفت در مرحله نخست تلاش می‌کنیم تعداد بیشتری از این دانش‌آموزان در مدارس عادی تحصیل کنند و در مرحله بعد به دنبال ایجاد شرایط و فضایی برای حضور دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه (ذهنی) در مدارس عادی هستیم.
به مناسبت روز 13 آذر 1395 روز جهانی معلولان تعدادی از مراکز جدید فراگیر کانون در استان‌های مختلف کشور راه اندازی شد و جشن‌های ویژه‌ای نیز به همین مناسبت در مراکز مختلف استان‌ها برپا شده است.
 

فهرست مراکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور 

برچسب‌ها