مشاهده‌ی دقیق پدیده‌های اطراف پیش‌نیاز پژوهش است

دو پژوهش‌گر به نوجوانان توصیه کردند برای انجام پژوهش باید مشاهده‌ی دقیق و عمیق‌ نسبت به پدیده‌های اطراف خود داشته باشند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حمید نوایی لواسانی و جاوید سرایی نویسنده و پژوهش‌گر حوزه کودک و نوجوان در نشست «واکاوی مسایل پژوهشی نوجوانان» که به مناسبت هفته پژوهش و با حضور اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون استان تهران برگزار شد با بیان این مطلب تاکید کردند: حس کنجکاوی و روحیه پرسش‌گری فرایند پژوهش را پیش خواهد برد.
جاوید سرایی گفت: باید پژوهش را در نوجوانان نهادینه کنیم و به آنان آموزش دهیم تا در یک چارچوب مشخص روش تحقیق انجام دهند و به آنان بگوییم پژوهش باید منجر به یک اقدام عملی شود.
وی با اشاره به این که پژوهش نمی‌تواند جدا از زندگی فرد باشد افزود: بچه‌ها باید مشاهده دقیق داشته باشند و  حواس خود را تقویت کرده و ذخیره‌سازی خوبی از اطلاعات داشته باشند.
سرایی گفت: پژوهش ابزاری برای رسیدن به جواب و ارایه راه حل است که نتیجه مشخصی دارد و به منظور پاسخ‌گویی به یک یا چند سوال انجام می‌شود.
این نویسنده تصریح کرد: بچه‌ها باید مفهوم چیزی را که قرار است راجع به آن پژوهش انجام دهند را بدانند و بعد کار پژوهشی انجام دهند در عین حال داده‌ها را باید جمع‌آوری و بررسی کنند.
وی به نوجوانان تاکید کرد از تفکر سیستمی و کلی‌نگری برخوردار و رویکردی سیستمی نسبت به جهان اطراف خود داشته باشند.
سرایی با بیان این که همه‌ چیز با خلق فن‌آوری جدید تغییر می‌کند، به نوجوانان یادآور شد: برای انجام پژوهش باید نگاه کلی‌نگر، تفکر خلاق و رویکرد انتقادی یا تفکر انتقادی داشته و همیشه دنبال راه‌حل تازه‌ای باشید.
وی به آن‌ها گفت: راه‌های پرورش خلاقیت و بازی را تجربه کنید، پشتکار داشته و پرسش‌گر باشید و از هر شرایطی برای کسب آگاهی و دانش استفاده کنید.
حمید نوایی لواسانی دیگر سخنران این نشست نیز گفت: تخیل، راه‌گشای پژوهش خواهد بود قانون‌مندی‌ها را باید پیدا کنید و تخیل خود را گسترش دهید.
وی افزود: برای نوشتن باید حواس قوی داشته باشید خوب ببینید و خوب بشنوید که نیاز یک نویسنده است. برای پرورش حواس باید دنیای پیرامون خود را خوب ببینید و معنای نهفته در زندگی را خوب درک کنید.
این نویسنده ادامه داد: نوجوانان باید قوانین زندگی را بشناسند و درک کنند و باید بتوانند قوانین زندگی را تغییر دهند.
لواسانی به بچه‌ها توصیه کرد: همیشه همراه خود دفتری داشته باشید و همه چیز را از جمله دیده‌ها، تصویرها، شنیده‌ها و ایده‌ها را یادداشت کنید یکی از ویژگی هنرمندان مشاهده قوی و دقیق است. برای این که نویسنده خوبی باشید ابتدا باید پژوهش‌گر خوبی باشید.
این کارشناس گفت: نوجوانان نباید چیزهایی را بنویسند که برای بزرگ‌تر‌ها خوشایند بوده این اشتباه است و به سمت گرایش خود بروند تا خلاقیت‌شان از بین نرود.
شیوه ارایه پژوهش و روش‌های بهتر دیده شدن یک پژوهش، راه‌های بهتر انجام دادن و اهمیت دادن به امر پژوهش، به‌وجود آمدن فرصت پژوهش در مدارس و اهمیت دادن خانواده‌ها به این امر و... از پرسش‌ها و نکاتی بود که از سوی اعضای حاضر در نشست انجام شد.
نشست «واکاوی مسایل پژوهشی نوجوانان» روز دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 10 تا 12 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون برگزار شد.