راننده با مطالعه قانون‌مند است

محسن هجری نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان با اعضای یک مرکز فرهنگی هنری کانون در تبریز گفت‌و‌گو کرد و از تجربه‌های خود در حوزه نویسندگی سخن گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نویسنده‌ی کودک و نوجوان، صبح روز اول دی در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریز برای دیدار با مخاطبان کودک و نوجوان خود، حضور یافت.
هجری در این نشست که تعدادی از اعضای کودک دختر مرکز حضور داشتند، تجربیات خود را از سال‌ها فعالیت در حوزه‌ی نویسندگی کودک و نوجوان به اشتراک گذاشت و اظهار داشت: قطعا شما بچه‌ها که در این وقت از روز و در ساعت مدرسه برای دیدار با یک نویسنده آمده‌اید، نویسندگی برایتان جالب بوده و دوست داشتید تجربیاتش را از زبان خودش بشنوید.
وی سخنان خود را با برشمردن ویژگی‌های نویسنده‌ی خوب ادامه داد و گفت: نویسنده باید خوب ببیند، خوب بشنود و خوب مطالعه کند و به تجربه‌های شخصی افراد اهمیت دهد. در غیر اینصورت هرگز نمی‌تواند در کارش موفق باشد.
هجری با اختصاص دادن عمده‌ی سخنان خود به نقش مطالعه در زندگی روزمره، سعی داشت کودکان را به خواندن هرچه بیش‌تر ترغیب کند و در ادامه بیان کرد: مطالعه علاوه بر این‌که برای هر انسانی خوب است، برای یک نویسنده ضرورت دارد. و گاهی اهمیت مطالعه‌ی آزاد، بیش‌تر از مطالعه‌ی درسی است.
وی درباره‌ی فواید مطالعه تشریح کرد: کسی که مطالعه می‌کند، دیگر با سرعت بالا رانندگی نمی‌کند. چون می‌داند ماشینی که سرعتش 100 کیلومتر در ساعت است، در یک ثانیه ترمز 27 متر جلو می‌رود.
این نویسنده و پژوهش‌گر کودک و نوجوان در پاسخ به سوال یکی از کودکان درمورد ایده‌ی اولیه‌ی داستان، توضیح داد: ایده یا همان جرقه در نتیجه‌ی خوب دیدن و خوب شنیدن و... یک انسان رخ می‌دهد. ولی این جرقه برای نوشتن کافی نیست. یک نویسنده باید در مورد ایده‌ی خود تحقیق و مطالعه انجام دهد، با افراد مطلع صحبت کند و... تا بتواند یک داستان خوب بنویسد.
در پایان که مخاطبان کودک با سخنان محسن هجری به ذوق آمده بودند، از ایده‌هایی که در ذهن‌شان جرقه زده بود سخن گفتند و راهنمایی خواستند. هجری خطاب به کودکی که علاقه‌مند بود برای گروه سنی کودک داستان بنویسد، گفت: شما باید در مرحله‌ی اول بروید با زندگی کودکان آشنا شوید. تجربه کنید یا مطالعه کنید. باید از علایق کودکان، غذاهایی که می‌خورند یا جاهایی که می‌روند مطلع باشید، تا داستان زندگی‌شان را بنویسید.
هجری از ماجراهای پشت کتاب‌های خود و سوژه‌های اولیه‌شان سخن گفت و چند عنوان از کتاب‌هایش را به طور جالبی برای بچه‌ها معرفی کرد و در پایان از حوصله و علاقه‌ی آنان، تقدیر و تشکر کرد.
در همایش «کودک، کتاب، جامعه» نزدیک به 50 نویسنده کودک و نوجوان طی روزهای 30 آذر تا دوم دی 1395 به مدارس و مراکز کانون تبریز رفتند و با مخاطبان آثار خود گفت‌و‌گو کردند.