تاثیر اقلیم بر داستان؛ گفت‌و‌گوی رمان‌نویس جنوبی با نوجوانان تبریزی

نویسنده رمان‌های نوجوان تعدادی از دانش‌آموزان تبریزی را با تاثیرات جغرافیا بر خلق آثار ادبی آشنا کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، عباس عبدی صبح روز اول دی مهمان مدرسه میثاق تبریز بود.
در این دیدار دانش‌آموزان دو مقطع متوسطه اول و دوم با مفاهیم اصلی داستان‌نویسی آشنا شدند. عباس عبدی پس از بیان این مفاهیم کلی به تاثیر جغرافیا بر ادبیات اشاره داشت. نویسنده‌ی رمان هنگام «لاک پشت‌ها» سخنان خود را این‌چنین آغاز کرد: «ادبیات یک مساله‌ی ذاتی است که سبب شناخت دیگران از محیط پیرامون ما می‌شود. ممکن است که افراد سبک زندگی متفاوتی نسبت به نویسندگان حرفه‌ای داشته باشند اما نمی‌شود گفت که به ادبیات و داستان علاقه‌مند نیستند و یا در خلق آن توانمندی ندارند.»
ادبیات مجالی است برای خودشناسی؛ عبدی با بیان این سخن به تفاوت‌های جغرافیایی جنوب و شمال ایران اشاره داشت. او که ساکن جزیره‌ی قشم است و این روزها مهمان شهری سرد و پربرف، تاثیر این فضاها بر شکل‌گیری رفتار و خواسته‌های افراد را مهم دانست: «خوب بودن یا بد بودن این تفاوت‌ها بر ما روشن نیست با این حال معتقدم هر فرد باید محیط پیرامون خود را بشناسد و برای این آگاهی بایستی به کتاب‌ها مراجعه کند. در این جاست که وظیفه‌ی مولفان مشخص می شود.»
او که بیشتر آثارش الهام گرفته از اقلیم خلیج فارس است، رو به نوجوانان گفت: «اگر می‌خواهید داستان‌نویس شوید ابتدا باید جغرافیا و فضای خود را بشناسید و وقتی کتابی را خواندید باید بفهمید که نویسنده کدام خطه را برای شما توصیف کرده.»
عبدی در ادامه به ذکر مثال‌هایی در این زمینه پرداخت و جهت تسهیل در تفهمیم موضوع به گونه‌های جانوری در دو شهر قشم و تبریز اشاره کرد. او توصیف درست از محیط پیرامون را در خلق اثری باورپذیر مهم دانست.
مولف «روز نهنگ» و «شناگر» داستان‌هایی را برای این دانش‌آموزان نقل کرد که جغرافیا در شکل‌گیری فضا و مفهوم داستانی آن موثر بود.
پس از آن این میزبانان با مهمان خود به گفت‌وگو پرداختند. آن‌ها سوال‌هایی درباره‌ی شیوه‌ی ارایه‌ی آثار خود و طی کردن مسیر داستان‌نویسی داشتند که عباس عبدی به این سوال‌ها پاسخ داد.
گردهم‌آیی «کودک، کتاب، جامعه» از 30 آذر تا 2 دی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریز در حال برگزاری است.