به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرعامل کانون در آیین پایانی هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در تبریز با بیان این مطلب افزود: اکتفا به مفاهیم سنتی سواد خواندن، هنر داستاننویسی و اجتناب از پذیرش و هضم تغییرات جدید، آسیبی جدی است که میتواند مخاطبان را، از آثار ادبی فرسنگها دور کند و هرگونه سیاستگذاری و مدیریت فضای تولید ادبی، و نیز تلاش برای ترویج خواندن، بدون توجه به این تغییرات راه به جایی نخواهد برد.
علیرضا حاجیانزاده در همین حال ابتدا بیان کرد: زندگی را رازهایی است و کتاب، واژه واژههایش داستان زندگی را به تصویر میکشد. انسان، از دیرباز با کتاب و کتابخوانی و بهویژه با ادبیات و خلق ادبی پیوند خورده است. خداوند متعال از یکسو توانایی و قابلیت خلق داستان و داستانگویی را به بشر بخشیده و از سوی دیگر میل به خواندن و شنیدن داستان را نیز در وجود او به ودیعت نهاده است.
او در این آیین که شامگاه روز دوم دی 1395 در تبریز برگزار شد، ادامه داد: انسان میسراید و میگوید، هم از خواندن داستان و گوش سپردن به قصهها لذت میبرد و هم دوست دارد آنچه را که میخواهد بگوید و با داستان در هم بیامیزد. کتاب و بازی فرصت لذت بخش زیستن در دنیای کودک است.
به اعتقاد وی توانایی بشر در قصهسازی و قصهگویی، وجهی از تمدن را رقم زده است و به مولفهای بنیادین در تحلیل فرهنگها و تمدنها، و مقیاسی برای سنجش میزان توسعهیافتگی جوامع مختلف تبدیل شده است. حاجیانزاده معتقد است: این توانایی در خلق داستانهای نو، و نیز پذیرش قصههای جدید و ادبیات تازه در یک جامعه، به معنای وجود امید، تخیل و زندگی در آن جامعه است، و میل به پیشرفت و تحول را در آن جامعه نشان میدهد.
وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تنها نهاد فراگیر در جامعهی ایران، که ماموریت و مسئولیتش، بنابر اساسنامه، و رهنمودهای مسوولین بلندپایهی نظام، تلاش برای پرورش فکری نسل آینده، و پرداختن به امر تربیت ذوق هنری و ادبی آنان است، تاکید کرد: مسئله ادبیات و داستانپردازی، و از آن مهمتر ترویج و گسترش امر خواندن، در تمام معانی جدید و فراگیرش را، از اولویتهای نخست و بنیادین خود میداند، و تلاش میکند در این مسیر گام بردارد.
مدیرعامل کانون توضیح داد: نگاه حرفهای به ادبیات و داستان، پیشفرضهایی دارد که یکی از مهمترین آنها، ایجاد پیوند صحیح و سازمانیافته میان نویسنده، تصویرگر، ناشر و مخاطبان است. دغدغهی نخست نویسنده، خلق اثری با کیفیت است، دغدغهای مهم و ارزشمند. تولید آثاری با کیفیت، تصویرگران و ناشران را به میدان تولید خواهد آورد. و مخاطب همواره در جستجوی آثاری فاخر، خواندنی و لذت بخش است.
حاجیانزاده همچنین با اشاره به اینکه بنیان ادبیات، بر نوآوری و تخیل آزاد استوار است، و از سوی دیگر، مخاطبان آثار ادبی نیز قشری متنوع، متکثر و با ویژگیهای گوناگون هستند که نمیتوان آنها را ذیل چتری واحد جمع کرد، و نسخهای یکسان برای آنها نوشت، تصریح کرد: یک جامعهی ادبی پویا، و مدیریت تولید آثار ادبی، باید این تنوع را به رسمیت بشناسد، و بدان توجه کند.
وی سپس سه ویژگی اصلی خلق ادبی و تولید کتاب ادبی، به عنوان یک فعالیت مستقل، عنایت و توجه بنیادین به مسئلهی تغییرات اجتماعی و تحولات فنآورانه و توجه و به رسمیت شناختن تنوع و تکثر، هم در خلق آثار ادبی و هم در مخاطبان این آثار.را، به عنوان خط مشی موفق در مدیریت تولید آثار ادبی مطرح کرد.
حاجیانزاده در پایان با قدردانی از معاونت تولید، دبیر و دستاندرکاران جشنواره و اداره کل کانون استان آذربایجانشرقی خاطر نشان کرد: ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امیدواریم با توجه به این سیاستهای کلان، بتوانیم مسیر ترویج و توسعه ذوق ادبی، و خلاقیت داستانی در نسل آیندهی کشورمان را، هموارتر از پیش، و سریعتر از همیشه طی کنیم.
کد خبر: 264758
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
- چاپ
مفاهیمی مانند خواندن و نوشتن، و هنر و ادبیات در طول سالها متناسب با تغییرات اجتماعی و فنآورانه دچار تغییر شده و باقی ماندن در گذشته، و اکتفا به مفاهیم سنتی سواد خواندن، میتواند مخاطبان را، از آثار ادبی فرسنگها دور کند.