کودکان را با فرهنگ امداد و ایمنی آشنا کنیم

ریزش برج پلاسکو، ساختمانی که بیش از نیم قرن قامت استوارش را به دیدگان میلیون‌ها رهگذری تحمیل می‌کرد که هر روز از چهارراه استانبول یکی از مهم‌ترین مناطق تجاری تهران عبور می‌کردند حادثه‌ای دردناک و تاثرآور بود که هیچ‌گاه از حافظه تاریخی ایرانیان پاک نخواهد شد.

در سوی دیگر ماجرا بازتاب گسترده این حادثه و حاشیه‌های فرهنگی و اجتماعی آن در سطح ایران و جهان و فداکاری آتش‌نشانانی که جان خود را فدای نجات جان هم‌وطنانشان کردند، لزوم آموزش و توجه به مسایل فرهنگی را به ویژه در میان کودکان و نوجوانان گوشزد می‌کرد و نگاه‌ها را به سوی توجه بیشتر به رعایت ایمنی و لزوم فرهنگ‌سازی در جامعه سوق می‌داد.
در همین حال بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که توجه جدی به مسایل فرهنگی و آموزش ایمنی در برابر حوادث طبیعی و غیر طبیعی یکی از مهم‌ترین مسایلی است که مراکز آموزشی، مدارس، سازمان‌های فرهنگی و البته رسانه‌های جمعی به‌ویژه رادیو و تلویزیون باید مورد تاکید قرار دهند.
بر همین اساس و پس از این رویداد تلخ و تاثرآور بسیاری از اقشار مردم، دانش‌آموزان و معلمان مدارس و البته اعضا و مربیان مراکز کانون سراسر کشور به پایگاه‌های آتش‌نشانی در نقاط مختلف کشور مراجعه و ضمن اظهار همدردی با این قشر فداکار از تلاش‌های آنان در حفظ ایمنی در سطح جامعه قدردانی کردند.
این در حالی است که توجه به آموزش کودکان و نوجوانان نیز به همین بهانه مورد توجه مدارس و مراکز فرهنگی هنری ویژه کودکان قرار گرفته است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عین حال سال‌هاست که در مراکز فرهنگی خود به این مساله می‌پردازد و همکاری‌های گسترده‌ای را با آتش‌نشانی در دستور کار خود قرار داده است که از آن جمله باید به برگزاری 8 دوره مسابقه اینترنتی ایمنی، کلید سلامتی با همکاری آتش‌نشانی تهران اشاره کرد.
روزهای تلخ پس از فاجعه پلاسکو نیز بهانه‌ای شد تا اعضا و مربیان مراکز کانون نیز در سراسر کشور برنامه‌های مختلفی را برای معرفی و قدردانی از آتش‌نشانان و فداکاری‌های آنان تدارک ببینند.
این کودکان و نوجوانان در سراسر کشور با دلنوشته‌ها، نقاشی‌ها، حضور در مراکز آتش‌نشانی‌ و... به شهدای آتش‌نشان ادای احترام کردند.
بر اساس این گزارش، برگزاری جلسه‌هایی با موضوع ایثار، آفرینش دل نوشته‌های ادبی، نقاشی، روشن کردن شمع، برگزاری کارگاه کاردستی لاله‌های کاغذی بخشی از برنامه‌های این هفته‌ی کانون در سراسر کشور بود.
کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد در طی کارگاهی با شغل آتش‌نشانی آَشنا شدند و به بحث درباره‌ی اهمیت و جایگاه این شغل در جامعه و سختی‌های آن پرداختند.
آنان همچنین با روشن کردن شمع و خواندن دعا با خانواده‌های آتش‌نشانان قهرمان همدردی کردند .
سازمان آتش‌نشانی شهرستان رشت نیز در این روزها میزبان کودکان و نوجوانانی شد که با یک سبد گل سپاس به دیدار مردانی رفتند که در سوگ همکاران شهیدشان ‌به سوگ ‌نشسته‌اند. آنان دلنوشته‌های خود را در این دیدار قرائت کردند.
در این روزها استان کرمانشاه، شاهد اجرای برنامه‌های مختلفی بود.
اعضای کانون این استان با آفرینش دل‌نوشته‌های ادبی، نقاشی، روشن کردن شمع، حضور در مراکز آتش‌نشانی و... یاد شهدای آتش‌نشان را گرامی داشتند.
در کرمان نیز ادای احترام به این شهدا با هدف ایجاد و تقویت روحیه ایثار و فداکاری در بین کودکان و نوجوانان صورت گرفت. کودکان و نوجوانان این استان به یاد شهدای آتش‌نشان شمع روشن و برای سلامتی آتش‌نشانان ایثارگر دعا کردند.
خراسان جنوبی با نمایش فیلم «آتش‌نشان» و برگزاری کارگاه کاردستی لاله‌های کاغذی توجه مخاطبان را به شغل والای آتش‌نشانی جلب کرد.
در عین حال خراسان رضوی اکران فیلم کوتاه «آتش‌نشان کوچک» در شهر سبزوار را در دستور کار خود قرار داد.
اعضای این مرکز همچنین جملاتی را خطاب به قهرمانان وطن نوشته و قرائت کردند.
در مرکز سیار اسفراین خراسان شمالی کودکان و نوجوانان دلنوشته‌هایی را تقدیم این قهرمانان کردند.
مربی سیار این مرکز در این ویژه‌برنامه شغل آتش‌نشانی را برای این اعضا معرفی کرد و درباره‌ی مدیریت بحران کار با کپسول آتش‌نشانی با آن‌ها به بحث گذاشته شد.
اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سوسنگرد با حضور در ایستگاه آتش‌نشانی این شهر و کشیدن نقاشی، یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان این حادثه را گرامی داشتند.
آتش‌نشانان سوسنگردی در این مراسم، آمادگی خود را برای کمک به حادثه دیدگان پلاسکو اعلام کردند.
فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی به‌منظور گرامی‌داشت یاد شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکوی تهران در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان برگزار شد. این یکی از برنامه‌های استان سمنان در این روزها بود. قرار است طرح «شهدای نجات» ویژه اعضای طرح کانون مدرسه اجرا شود.
برگزاری دو کارگاه کاردستی و ادبی در کنار مربیان کانون پرورش فکری با استفاده از کاغذهای رنگی، گل‌های کاغذی و اکران فیلم «آتش‌نشان کوچک» بخشی از این برنامه‌ها بود.
کودکان و نوجوانان استان البرز، روز شنبه 2 بهمن، در ایستگاه آتش‌نشانی نزدیک کتابخانه کانون حضور یافتند.
در اردبیل این بزرگداشت با صحبت درباره آرم و شماره ارتباطی آتش‌نشانی و وظایف این مجموعه و طریقه‌ی استفاده از کپسول آتش‌نشانی ادامه پیدا کرد.
نقاشی‌هایی نیز با موضوع رشادت آتش‌نشانان از سوی کودکان و نوجوانان این استان خلق شد.
«انسان‌های بزرگ همیشه بزرگ می‌مانند» عنوان ویژه برنامه‌ای بود که در استان هرمزگان برگزار شد.
آشنایی با شغل آتش‌نشانی، کارگاه کاردستی گل لاله، کارگاه نقاشی با موضوع «آتش‌نشان»، قصه‌گویی و روشن کردن شمع از جمله برنامه‌های اجرا شده در این روز بود.
در ادامه کانون استان همدان هم مراسم یادبودی برای شهدای آتش‌نشان برگزار کرد. کودکان و نوجوانان این استان نیز دلنوشته‌های خود را به روح پاک این شهیدان گرامی تقدیم کردند.
اعضای مرکز چرمهین استان اصفهان نیز با حضور در ایستگاه آتش‌نشانی این شهر، با کشیدن نقاشی یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان ساختمان پلاسکو را گرامی داشتند. اعضای مرکز شماره یک اردستان هم با انجام فعالیت‌های مختلف هنری از جمله کاردستی، نقاشی و... به سهم خود با بازماندگان آن‌ها ابراز همدردی کردند.
در آذربایجان شرقی، پدر یکی از اعضای مرکز شماره 6 که از آتش‌نشانان تبریز هستند با معرفی شغل آتش‌نشانی راه‌های جلوگیری از ایجاد حریق در خانه و مدرسه را برای اعضا توضیح و نحوه کار با کپسول اطفای حریق را آموزش داد.
اعضای دختر مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی دو یزد با سیدعباس میرشمسی مدیرعامل ‌آتش‌نشانی و چند تن از  آتش‌نشان‌های این شهر دیدار و با آن‌ها ابراز هم‌دردی کردند. پس از آن این نوجوانان به زیارت قبور دو تن از شهدای آتش‌نشان شهر یزد رفتند و به آنان ادای احترام کردند.
در همین حال به همت مراکز کانون در استان لرستان به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی این عزیزان برنامه‌هایی همچون «پرواز سفیران ایمنی»، بحث آزاد با موضوع ایثار و فداکاری، قصه‌گویی با محوریت شجاعت و برگزاری ایستگاه نقاشی با موضوع «آتش و آتش‌نشان» برگزار شد.
استان گلستان نیز در این روزها برنامه‌های متنوعی را برگزار کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها حضور آتش‌نشان‌ها در مراکز و آموزش اصول ایمنی به مخاطبان کودک و نوجوان بود. بچه‌های این مراکز نیز دل نوشته‌ها و نقاشی‌های خود را به مراکز مختلف آتش‌نشانی استان تقدیم کردند.
روشن کردن شمع‌های سیاه به نشانه‌ی تسلیت، اهدا شاخه‌های گل، خوانش متن و پیمان‌نامه‌ی ادبی، امضای لوح یادمان از سوی کودکان، نوجوانان، مسوولان و آتش‌نشانان شهرکرد از جمله برنامه‌هایی بود که به این مناسبت در چهارمحال و بختیاری اجرایی شد.
اما مراکز کانون در استان تهران نیز مراسم‌ متعددی را برگزار کردند و برنامه‌های ویژه‌ای داشتند. مرکز فراگیر شماره 40 با بهره‌گیری از ابزار هنر و با انتخاب موضوع نقاشی «مرد فداکار شهر من» در ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه کودکان میل به ایثار و فداکاری را ماندگار کرد. این اعضا به همراه مربی نقاشی، مسوول و مربیان فرهنگی این مرکز فرهنگی هنری به ایستگاه آتش‌نشانی در محله‌ی اباذر منطقه 5 رفتند و نقاشی دیواری که از سوی این اعضا تصویرسازی شده بود را با دستان خودشان در محل ایستگاه آتش‌نشانی این منطقه نصب کردند.
قصه‌گویی داستان آدم‌برفی مهربان، برپایی کارگاه کاردستی و کلاژ با استفاده از شکل کلاه ایمنی واحدهای آتش‌نشانی و نوشتن جمله‌های کوتاهی در رابطه با فداکاری و همچنین آموزش فرهنگ ایمنی و آشنایی دانش‌آموزان با تلفن‌های مراکز امدادی از جمله فعالیت‌های مرکز 6 این استان بود.
در مرکز شماره 42 طرح دیواری «من هم آتش‌نشانم» در گوشه‌ای از مرکز نصب شد و همکاران کانون ضمن ثبت اثر انگشت خود که پیام همدلی و یک‌رنگی و یکپارچگی را منتقل می‌کند، جمله‌هایی را برای این از جان‌گذشتگان قهرمان نوشتند.
اعضای این مرکز نیز در ایستگاه 15 آتش‌نشانی با تقدیم گل به آتش‌نشانان پای خاطره‌های تلخ و شیرین محمد فرجی رئیس این ایستگاه نشستند.
مدیران و اعضای کانون در شهر زاهدان نیز توانستند دیداری با آتش‌نشان‌ها داشته باشند
آنها یک تابلوی نقاشی، با مفهوم ایثار، به پرسنل آتش‌نشانی تقدیم کردند و در نشستی به پاس‌داشت مقام شهدا پرداختند.
برگزاری ایستگاه نقاشی، برپایی جلسه پرسش و پاسخ با محوریت فعالیت‌های آتش‌نشانان، اجرای اثرخوانی با عنوان «پرواز کبوتران» از سوی یکی از اعضا، نمایش و نقد فیلم آتش‌نشان کوچک، معرفی شغل پر خطر آتش‌نشانی از برنامه‌های مرکز سلطانیه در کانون زنجان بود.
از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این روزها می‌توان به فعالیت استان قزوین در این زمینه اشاره کرد. قرائت متن، اهدای گل و اهدای یک اثر خوش‌نویسی به آتش‌نشانان و همچنین شعرخوانی، بحث آزاد در باره حرفه آتش‌نشانی، آشنایی با مفاهیم ایثار و فداکاری، کارگاه ادبی «نامه من به آتش‌نشان شهید» از فعالیت‌های اجرا شده در این استان بود.
گفتنی است که این یادبودها همچنان در مراکز مختلف کانون در سراسر کشور ادامه دارد.
گزارش از تهمینه حدادی