مربیان کانون واژه واژه کتاب را به مدارس ابتدایی می‌برند

مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مدارس ابتدایی سراسر کشور می‌روند و برای دانش‌آموزان کتاب می‌خوانند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این یک طرح ملی کتاب‌خوانی است که با عنوان «واژه واژه با کتاب» و با همکاری وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور به مناسبت سی‌و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز می‌شود.
بر اساس اهداف تعیین‌شده در این طرح، هر مربی و یا کارشناس کانون، می‌تواند در بازه‌ی زمانیِ‌ تعیین‌شده، در مدارس ابتدایی حاضر شود و به کتاب‌خوانی با دانش‌آموزان بپردازد.
اجرای این فعالیت هر بار به مدت 30 دقیقه، هم‌سو با طرح کانون مدرسه طراحی شده است و می‌تواند به شکل‌های گوناگون مانند بلندخوانی و روخوانی دانش‌آموزان، بلندخوانی مربی، هم‌خوانی دانش‌آموزان و مربی با هم و یا ... انجام شود.
در عین حال ایجاد شور و نشاط و کسب لذت به واسطه‌ی خواندنِ گروهی، قدم اول در کسب نتایج مورد انتظار از اجرای طرح «واژه واژه با کتاب» خواهد بود.
همچنین در این طرح پیش‌بینی شده است مربی با استفاده از تصویرسازی، کاردستی، نوشتن خلاق و یا ... فعالیت انجام‌شده را مستندسازی و از دیگر فعالیت‌های کتاب محور مراکز کانون نیز مانند شعرخوانی، معرفی کتاب، بحث کتاب، معرفی سرزمین و معرفی شخصیت یا ترکیب و تلفیق آن‌ها بر اساس خلاقیت و ایده‌های مربیان و کارشناسان در مسیر ترویج فرهنگ مطالعه، استفاده کند.
این در حالی است که آموزگاران مدارس نیز می‌توانند در صورت تمایل و در قالب طرح «واژه واژه با کتاب» کتاب‌هایی را به شکل امانت از مراکز دریافت کرده و در بازه‌ی زمانی تعیین‌شده برای دانش‌آموزان به اجرای فعالیت کتاب‌خوانی بپردازند.
این طرح از جمله برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی است که روز 16 بهمن تا 11 اسفند 1395 در مدارس ابتدایی کشور اجرا می‌شود.
گرامی‌داشت دهه فجر انقلاب اسلامی، ترویج و توسعه کتاب‌خوانی در میان کودکان به واسطه‌ی کسب لذت از مطالعه‌ی گروهی، ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های کتاب محور در سراسر کشور از طریق ایجاد پیوند بین شبکه‎ی مدارس و مراکز کانون و معرفی کانون و شناسایی و جذب دانش آموزان و مخاطبان علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی از جمله اهداف اصلی این طرح با در نظر گرفتنِ رویکردِ تقدم پرورش بر آموزش مستقیم در دوره‌ی ابتدایی، عنوان شده است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اجرای بهتر این طرح تمهیداتی اجرایی را نیز درنظر گرفته است که از جمله آن باید به تشکیل شورای فرهنگی، هنری و ادبی  کانون استان و برنامه‌ریزی در مسیر فراهم‌آوردن زمینه‌های لازم برای اجرای طرح، انجام هماهنگی با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، رؤسای ادارات آموزش و پرورش و مدیران مدارس دوره‌ی ابتدایی، به استناد تفاهم‌نامه‌ی معاونت پرورشی آموزش و پرورش با کانون، همچنین انتخاب کتاب‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی، دهه‌ی فجر و موضوع‌های ملی میهنی، اشاره کرد.