آینده‌ی هر سازمان در آینه‌ی گذشته‌ی آن قابل تحلیل است

رییس کانون زبان ایران در مراسم رونمایی از کتاب «کانون زبان ایران در گذر زمان» گفت: آینده‌ی هر سازمان در آینه‌ی گذشته‌ی آن قابل تحلیل است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دکتر سیدمحمدرضا هاشمی، رییس کانون زبان ایران با بیان این مطلب افزود: صاحب‌نظران در مسایل سازمانی بر این موضوع تاکید دارند که در بسیاری از سازمان‌ها آینده تحت تاثیر گذشته است هرچند که ممکن است که تغییرات راهبردی یا جهت‌گیری‌های متعدد راهبردی در زمان‌های مختلف در سازمان پدیدار شود اما ایجاد یک امکان راهبردی برای این‌که بتوانیم آینده را دقیق‌تر تعریف کنیم می‌تواند جزیی از ارزش‌های تاریخ‌نگاری باشد.
او که در این مراسم و در جمع پیشکسوتان و یاران قدیمی کانون زبان ایران سخنرانی می‌کرد با طرح این سوال که تهیه و تدوین تاریخ یک نهاد دارای چه ارزشی است؟ گفت: اگر فرض کنیم که پژوهش یک مقوله‌ی ارزش آفرین است و منجر به خلق ارزش می‌شود می‌توانیم نتیجه بگیریم که پژوهش‌های تاریخی باعث خلق ارزش‌ سازمانی می‌شود.
هاشمی افزود: این ارزش‌ در عناصر و ارکان مختلف خود را نشان می‌دهد که یکی از مولفه‌های مهم آن بحث هویت سازمان است چراکه تاریخ هر سازمانی می‌تواند یک مولفه‌ی هویت‌ساز برای آن نهاد باشد.
وی اضافه کرد: زمانی که در مورد چیستی و پیشینه‌ی یک نهاد سوال می‌کنیم و افرادی که به نوعی با آن سازمان در ارتباط بوده و هستند خصوصا همکاران جدیدی که وارد سازمان می‌شوند اگر کتاب و مستندی درباره‌ی اتفاقاتی که در طول سالیان گذشته وجود داشته باشد، افراد می‌توانند خود را به راحتی در سازمان هویت‌یابی کنند.
او در ادامه با اشاره به این‌که تاریخ نهادها موجب آگاهی‌بخشی در سازمان می‌شود، یادآور شد: حتی در چشم‌انداز کانون زبان ایران فرهنگ متعالی سازمانی را به عنوان یکی از ارکان‌ لحاظ کرده‌ایم چراکه فرهنگ سازمانی پشتوانه‌ای برای تحقق برنامه‌های آینده است.
به اعتقاد او گفتمان تاریخ یک سازمان باعث ایجاد یک امکان راهبردی می‌شود یعنی زمانی که تاریخ یک نهاد مستند می‌شود و در اختیار مدیران و همکاران قرار می‌گیرد می‌تواند منبع مهمی برای افراد باشد.
رییس کانون زبان ایران در ادامه با بیان این مطلب که کاوش گذشته می‌تواند گوهر وجودی و طبیعت اصیل یک سازمان را صیقل دهد، گفت: براساس مستندات تاریخی به روایتی کانون زبان ایران 60 سال و به روایت دیگر 90 سال قدمت دارد، این مدت زمان طولانی و تبدیل این نهاد به عنوان یک موسسه آموزشی معتبر نشان از این دارد که کانون زبان ایران با تکیه بر ارزش‌های آموزشی، دانشی، اخلاقی و حرفه‌ای رشد یافته است.
هاشمی دست‌آورد دیگر تدوین تاریخ را تحلیل اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی یک نهاد دانست.
وی در ادامه این مراسم به توضیحاتی در مورد پروژه‌ی کتاب تاریخ کانون زبان ایران پرداخت و یادآور شد که این کار یک سال طول کشیده که به موازات آن نیز برنامه‌ها‌ی راهبردی کانون زبان ایران نیز طراحی و تدوین شده است.
به طوری که با نگاه به گذشته، پژوهش‌ها را معطوف به آینده کرده‌ایم.
وی در پایان به حاضران در جلسه گفت نسخه‌ی اولیه این کتاب با شمارگان محدود به چاپ رسیده و این امکان وجود دارد که در ویرایش بعدی با توجه به نظرات و پیشنهادات ارایه شده تغییراتی در آن لحاظ شود.