رنگ و موسیقی انیمیشن، کودکان را جذب می‌کند

جلسه نقد و بررسی سه انیمیشن «بدو رستم بدو»، «وقت خوابه» و «حوض نقاشی» در دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دومین روز برگزاری جشنواره پویانمایی با نشست نقد و بررسی فیلم‌های بدو رستم بدو، وقت خوابه و حوض نقاشی با حضور عوامل فیلم و کارگردانان این سه اثر در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به پایان رسید.
در ابتدای این جلسه ابتدا انیمیشن «بدو رستم بدو»، به نمایش درآمد، سپس حسین ملایمی کارگردان این فیلم، درباره شیوه تولید این انیمیشن، اظهار کرد: نقالی با روایت در پیش تولید این فیلم ترکیب شده است. به نوعی دغدغه ذهنی من بود که پس از سال‌ها این فیلم را بسازم.
او ادامه داد: «بدو رستم بدو» اقتباسی آزاد و طنز گونه از تراِژدی رستم و سهراب و تکنیک دیجیتال فیلم کوتاه است.
ملایمی با اشاره به فضای شعر و موسیقی انیمیشن، گفت: حین دکوپاژ فیلم با محدودیت شعرها مواجه شده بودیم، من براساس داستان چیدمان شعرها را کنار هم قرار دادم، روی اشعار شاهنامه کار کردم و نزدیک به هزار بیت شعر بر اساس شاهنامه سروده شد و به این صورت در فیلم گنجانده شد.
این کارگردان درباره توجه مخاطبان به این انیمیشن، توضیح داد: به عقیده من مخاطب ایرانی و خارجی به راحتی می‌توانند با این اثر ارتباط برقرار کنند به این دلیل که فیلم ظاهری طنزآمیز دارد.
در ادامه این نشست، فیلم «وقت خوابه» برای حضار نمایش داده شد، مهناز یزدانی کارگردان این اثر درباره فضای فیلم، رنگ، مراحل ساخت، ابعاد هنری و داستانی فیلم و تاثیر فضای ذهنی خود با مخاطبان به بحث و تبادل نظر پرداخت و توضیح داد: این اثر یکی از آثاری است که در سه جشنواره بین‌المللی معتبر کودک پذیرفته شده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
این انیمشن‌ساز، درباره موسیقی فیلم، گفت: موسیقی «وقت خوابه» لطیف و کودکانه است، تصاویر کاملا با ضرباهنگ موسیقی هماهنگی دارد و نیازی به روایت موسیقی نیست.
یزدانی درباره شکل‌گیری داستان این انیمیشن، توضیح داد: متاسفانه اکثر کودکان نسبت به خواب ترس خاصی دارند و به این علت که وارد دنیای ناشناخته می‌شوند، از رفتن به خواب طفره می‌روند و به بهانه‌های مختلف والدین خود را می‌رنجانند. من مدت‌ها روی کتاب‌های روان‌شناسی کودک مطالعه داشتم و در این زمینه تحقیق انجام داده‌ام.
این کارگردان با اشاره به رنگ و فضای انیمیشن، عنوان کرد: رنگ‌ها را لطیف و شاد انتخاب کرده‌ام. به علت فضای خوابی که در داستان وجود دارد، از رنگ‌های دخترانه بیشتر استفاده شده است.
در ادامه این جلسه، انیمیشن «حوض نقاشی» نگار حلیمی نمایش داده شد.
حلیمی درباره شروع ساخت این انیمیشن، توضیح داد: این فیلم با شیوه انتزاعی ساخته شد و از درون تعداد زیادی موسیقی پدید آمد. حین ساخت این فیلم با تعدادی آهنگ‌ساز صحبت کردم و در نهایت این موسیقی از اینترنت انتخاب شد.
او ادامه داد: از رنگ‌های سرزنده، شاد و نورهای خوب در این فیلم استفاده کرده‌ایم تا همه مخاطبان به راحتی با این اثر ارتباط برقرار کنند.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد و تا 19 اسفند ادامه دارد.