اهدای جایزه‌های ویژه دبیر جشنواره پویانمایی به خانه انیمیشن ایران و هبرت کانادایی

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران دو جایزه ویژه خود را به آثار خانه انیمیشن از ایران و پیرهبرت کارگردان صاحب نام سینمای انیمیشن از کانادا اهدا کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دوسالانه پویانمایی تهران در هر دوره، در کنار جوایز بخش‌های مختلف، یک یا دو جایزه ویژه نیز به موسسه‌ها و اشخاص فعال در عرصه انیمیشن ایران و جهان اهدا می‌کند.
امسال در آیین پایانی جشنواره - که روز 19 اسفند 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد - دو جایزه ویژه دبیر این رویداد از سوی محمدرضا کریمی‌صارمی به صورت ویژه اهدا شد.
او در بیانیه خود جشنواره پویانمایی تهران را گنجینه ارزشمند و موثرترین بستر برای ترسیم زیبایی‌ها، ارزش‌ها، سرمایه‌ها و توانمندی‌ها و نیز کم و کاستی‌های صنعت پویانمایی ایران عنوان کرده است.
دبیر جشنواره در بخش مسابقه ایران جایزه خود را مشتمل بر لوح تقدیر و تندیس طلایی به خاطر تلاش متعهدانه و دلسوزانه بیش از دویست نفر از هنرمندان جوان کشور که با استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای به خلق آثار ارزشی در حوزه انقلاب اسلامی دست یافته‌اند، به مجموعه آثار خانه انیمیشن اهدا کرد. این جایزه‌ را محمدامین همدانی مدیرعامل خانه انیمیشن دریافت کرد.
پس از آن پیر هبرت کارگردان سرشناس کانادایی به دعوت دبیر جشنواره به روی صحنه رفت و این جایزه را در بخش بین‌الملل دریافت کرد.
کریمی صارمی در متن بیانیه خود و در معرفی این هنرمند خارجی آورده است: با کمال افتخار و اشتیاق، تندیس طلایی جشنواره را که به ظاهر گویی است قرمز و ساده ولی مسلما نشانه‌ی علاقه و دوستی مردم این سرزمین است به مردمان سایر ملل، به نمایندگی از جامعه پویانمایی ایران به همراه یک تخته فرش نفیس که تکامل یافته ذهن و روح متعالی مردم هنردوست ایران است به استادی که بیش از نیم قرن با خلق آثار شگفت انگیز و بی‌بدیل پویانمایی و به عنوان فیلمساز و هنرمند مستقل خدمات شایان توجهی به ارتقاء هنر – صنعت پویانمایی کرده است، به پیرهبرت تقدیم می‌کنم.
هبرت متولد 1944، مونترال و عضو سابق هیات ملی فیلم کانادا است که در فاصله سال‌های 1965 تا 1999 بیش از بیست فیلم کوتاه و بلند کارگردانی کرده و هم اکنون به عنوان فیلم‌ساز و هنرمند مستقل فعالیت می‌کند.
او از سال 2001 به همراه همکار نوازنده‌اش باب استرتاگ به نقاط مختلف جهان سفر کرده و بیش از هشتاد بار پویانمایی زنده اجرا کرده است. او علاوه بر چاپ دو کتاب و مقاله‌های بسیار، در سال 2004 موفق به دریافت جایزه سینمایی آلبرت تسیر از دولت کبک برای یک عمر دست‌آورد هنری شد.
دبیر جشنواره در پایان این رویداد هنری و در این بیانیه خاطر نشان کرد: خدا را شاکرم که دهمین جشنواره پویانمایی تهران با همدلی، هم اندیشی و بلندنظری خانواده انیمیشن، هنرمندان، مدیران، اصحاب زحمتکش و تأثیرگذار رسانه و کارکنان سخت کوش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خط پایان رسید. وظیفه خویش می‌دانم به عنوان دبیر جشنواره مراتب سپاس و قدردانی و امتنانم را نثار همه کسانی کنم که پا به پای ستاد برگزاری جشنواره با حمایت و همراهی‌شان به عزت و شکوه این ضیافت صمیمی، بی‌ریا، ملی و بین‌المللی افزودند.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز 19 اسفند 1395 به کار خود پایان داد و دبیرخانه یازدهمین دوره آن که طی روزهای 12 تا 16 اسفند 1397 در تهران برگزار می‌شود، به صورت رسمی فعال شد.