جشنواره پویانمایی، نقطه امید فعالان انیمیشن است

داور بخش مسابقه ایران دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران معتقد است: بخش انیمیشن کوتاه این رویداد هنری جهش فوق‌العاده‌ای در تکنیک و رشد قابل توجهی در محتوای هنری داشته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسین صافی با اشاره به ظرفیت‌های بخش انیمیشن کوتاه در جشنواره امسال گفت: ما همچنان در بخش انیمیشن تلویزیونی و سینمایی نیازمند پیشرفت هستیم. نمی‌خواهم بگویم تلاشی نشده و قطعا این تلاش‌ها ارزشمند است اما هنوز ایران در عرصه جهانی تا رسیدن به جایگاه مطلوب، فاصله دارد.
وی با بیان این‌که در زمینه تکنیک، این ضعف کمتر به چشم می‌آید ادامه داد: ما در همه این سال‌ها توانستیم نیروهایی با پتانسیل‌های بالا پرورش دهیم و به ویژه با رشد نرم‌افزارها، ساخت انیمیشن روز به روز پیشرفت می‌کند و همین موضوع دست عوامل تولید را برای نتایج بهتر باز می‌گذارد.
صافی به ضعف فیلم‌نامه‌ها اشاره و افزود: این فقط یکی از عواملی است که منجر به تضعیف بخش انیمیشن سینمایی شده است.
این داور جشنواره درباره علت‌های دیگر تضعیف بخش انیمیشن سینمایی گفت: ما همچنان از کمبود کارگردانان توانایی که بتوانند پروژه‌های بزرگ را مدیریت کنند رنج می‌بریم. از طرف دیگر انجام کار گروهی میان هنرمندان متخصص ما کمتر اتفاق می‌افتد. تلاش‌هایی انجام شده اما بسیار محدود و انگشت‌شمار هستند.
وی درباره جایگاه جشنواره پویانمایی و تاثیر این جشنواره در رشد انیمیشن نیز گفت: جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران نقطه امیدی برای همه کسانی است که در عرصه انیمیشن فعالیت می‌کنند. این جشنواره به محکم‌تر شدن ارتباطات کمک می‌کند و فرصتی است که انیمیشن‌سازان بتوانند آثار خود را به رقابت گذاشته و مورد ارزیابی قرار بگیرند.
صافی در پایان افزود: جشنواره پویانمایی محلی است که اساتید و نسل‌ جدید می‌توانند تجربیات خود را با هم به اشتراک گذاشته و با بیان دیدگاه‌های خود درباره هر اثر، فرصت‌هایی برای انجام کارهای گروهی ایجاد کنند. در جشنواره پویانمایی تهران انرژی و ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که اگر تولیدکنندگان همت به خرج دهند و استعدادها را در این جشنواره شناسایی کنند، می‌توانند به رشد صنعت انیمیشن کمک کنند و قدم اساسی بردارند.
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز 19 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.