کیفیت جشنواره پویانمایی را بالا ببرید

فائزه سپهرصادقیان انیماتور و کارگردانی است که امسال با پنج انیمیشن کوتاه «سینره»، «جاحکایتی»، «جزیره هرمز»، «بانک آینده» و «درباره‌اش فکر کن» در دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران حضور داشت. او فارغ‌التحصیل رشته هنر از دانشگاه هنر تهران است و هم اکنون در استودیو هورخش کار می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سپهر صادقیان درباره جایگاه جشنواره پویانمایی تهران گفت: «پیش از این هم در این جشنواره شرکت داشتم. وجود جشنواره پویانمایی برای جامعه انیمیشن ایران بسیار لازم است چون باعث بالارفتن انگیزه انیمیشن‌سازان می‌شود. البته کیفیت جشنواره باید بالاتر از این‌ها باشد. اما در هر صورت هیچ‌کس نمی‌تواند به نبود این جشنواره فکر کند.»
وی افزود: «همیشه اعتقاد داشتم که انیمیشن هنر هشتم است، چون ترکیبی از چند هنر است؛ بازی‌گری، مجسمه‌سازی، طراحی، کارگردانی و... اما انیمیشن‌سازان باید دانش‌های دیگری هم داشته باشند. آن‌ها باید در حوزه فیزیک بدانند که مثلا وزن یک جسم چطور خودش را به شکل تصویری نشان می‌دهد یا حرکت باد چگونه است. آتش چه‌طور دود می‌کند یا در مواقع دیگر به چه شکل است. از این بابت طبق گفته یک منتقد آلمانی ذهن انیماتورها مثل ذهن موشک‌سازان یا کسانی که سفیه فضایی می‌سازند، کار می‌کند. چون شما باید هم‌زمان به مسائل زیادی فکر کنید.»
کارگردان انیمیشن «درباره‌اش فکر کن»، با بیان ‌این‌که مسئولان توجه چندانی به حوزه انیمیشن ندارند عنوان کرد: «در ایران بستری وجود دارد که انیمیشن در آن تا حدود زیادی نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از فعالان این حوزه هم به این دلیل یا آن‌چنان تلاش نکرده‌اند یا اگر تلاشی داشته‌اند، ناتمام و ناکامل بوده است. اما همواره فکر می‌کنم با دست روی دست گذاشتن اتفاقی نمی‌افتد. بنابراین ما باید حرکتی کنیم تا تاثیری حاصل شود.»
سپهر صادقیان درباره نقطه مشترک آثارش، گفت: «شخصیت‌های انیمیشن‌هایم به لحاظ فرم بینی شبیه به‌هم هستند. یعنی اگر کسی آن‌ها را در کنار هم ببیند متوجه می‌شود که با هم شباهت دارند.»
سپهر صادقیان در خصوص انیمیشن «درباره‌اش فکر کن» گفت: «قصه این انیمیشن را با برداشتی از قصه هانریش بل به‌نام «لطیفه‌ای در باب تضعیف روحیه کاری» نوشتم. این قصه بر من تاثیر بسیاری گذاشت و معتقد هستم چون این کار را با عشق و علاقه ساختم مخاطبان خود را جذب خواهد کرد.»
دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز 19 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.