آمادگی کانون برای کمک به تحول نظام آموزشی کشور

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جریان بازدید وزیر آموزش و پرورش از کانون برای کمک و همکاری در زمینه تحول نظام آموزشی کشور اعلام آمادگی کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این دیدار که صبح روز 21 فروردین 1396 انجام شد، ابتدا گزارشی از شرایط موجود و نگاه‌‌ها و رویکردهای تازه این مجموعه برای فعالیت‌های سال جدید ارایه کرد.
وی در حضور فخرالدین دانش آشتیانی با ارایه این گزارش ابتدا به عناوین فعالیت‌های کانون از جمله تولیدات کانون مانند کتاب، نشریات، فیلم، پویانمایی، تئاتر، موسیقی، اسباب‌بازی و سرودهای کودکانه به شکل حرفه‌ای اشاره کرد و همچنین ارتباط حضوری و چهره‌به‌چهره مربیان با مخاطبان کودک و نوجوان در بیش از 950 مرکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیار و پستی، برگزاری 16 جشنواره و نمایشگاه با عنوان‌های مختلف در سطح ملی و بین‌المللی در طول سال را از عناوین برنامه‌های کانون در طول سال دانست.
حاجیان‌زاده حضور در نمایشگاه‌های خارجی و ارتباط‌‌های بین‌المللی با موسسات مشابه، شرکت در مسابقات مختلف بین‌المللی و ارسال آثار هنری کودکان و نوجوانان به این رویدادها و بخش آموزش زبان‌های خارجی در کانون زبان ایران را نیز از دیگر برنامه‌های این مجموعه فرهنگی برشمرد.
محور دوم سخنان مدیرعامل کانون در این دیدار به رویکردهای کانون اختصاص داشت و او افزود: تدوین چشم‌انداز 10 ساله و ذیل آن برنامه 5 ساله از سال گذشته آغاز شده و به شکل جدی دنبال خواهد شد که در آن تلاش کردیم تمامی آرمان‌ها و نگاه‌های موجود در حوزه‌های مختلف در دو برنامه پنج ساله اول و دوم اجرایی شود.
وی با اشاره به آغاز اجرای برنامه‌های چشم‌انداز کانون با هماهنگی و نگاه به برنامه ششم توسعه از سال 96 یادآور شد: دو رویکرد کلی و مهم در این برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
حاجیان‌زاده رویکرد اول را اثرگذاری فعالیت‌های کانون بر مخاطبان عنوان کرد که در آن فلسفه وجودی کانون خود را نشان می‌دهد.
مدیرعامل در توضیح این رویکرد خاطرنشان کرد در کانون برنامه موظفی مانند آموزش و پرورش وجود ندارد و خانواده‌ها نیز بچه‌های خود را به خاطر گذراندن دوره و کسب مدرک به کانون نمی‌آورند بلکه مطالبه آن‌ها از این مجموعه ایجاد فضایی سالم برای سپری کردن اوقات فراغت‌ فرزندان‌شان در محیطی اثرگذار و مورد علاقه آن‌ها است.
وی با بیان این‌که اعضای کانون همواره از نظر فکری و توان‌مندی‌های مهارتی و تربیتی در مقایسه با هم‌سالان خود متفاوت‌تر هستند، اضافه کرد: کانون نیز اهتمام خود را بر این قرار داده تا به این خواسته خانواده‌ها جامه عمل بپوشاند تا کودکان و نوجوانان در فضایی شاد و با نشاط به مطالعه و فراگیری مهارت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و چگونه زیستن بپردازند.
حاجیان‌زاده با اشاره به یاد‌گیری به عنوان نقطه مشترک میان فعالیت‌های کانون و آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش یادگیری در یک سیستم کلاسیک دنبال می‌شود درحالی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این فرآیند به صورت غیرمستقیم و با حجم کم‌ اما عمیق و پایدار صورت می‌گیرد.
وی افزود در کانون تلاش بر این است تا با تولید محتواهای مناسب برای کتاب‌، فیلم‌، اسباب‌بازی‌ها و سایر محصولات فرهنگی و ایجاد فضای جذاب و بانشاط در مراکز فرهنگی‌هنری، متناسب با نیازهای مخاطبان خدمات ارایه شود.
مدیرعامل هم‌چنین یادآور شد: اعضای کانون با کسب مهارت‌ها و توان‌مندی‌های مختلف اغلب تولید کننده هستند نه مصرف کننده به گونه‌ای که بارها شاهد بوده‌ایم نوجوانان 10 تا 15 ساله کتاب نوشته‌اند و مدعی‌اند که باید چاپ شود یا از میان بچه‌ها فیلم‌سازانی تربیت شده‌اند که آثارشان به جشنواره ‌فیلم کودک برای کودک راه یافته است که این می‌تواند مقدمه‌ای برای تقویت جریان «تولید و اشتغال» که امسال نیز از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال تعیین شده باشد.
وی در ادامه با بیان این‌که بیشتر مربیان امروز کانون اعضای سابق مراکز ما هستند اظهار داشت: اعتقاد داریم خروجی‌های کانون می‌توانند ورودی‌های مناسبی برای آموزش و پرورش باشند و در این زمینه اقدام‌هایی را نیز با دانشگاه‌ فرهنگیان آغاز کرده‌ایم.
حاجیان‌زاده در این دیدار از توسعه و فراگیری فعالیت‌ها به عنوان رویکرد دیگر کانون یاد کرد و ابراز داشت: اعتقاد داریم ظرفیت‌های کانون باید در عرصه‌های گسترده‌تری گسترش یابد تا تمامی کودکان و نوجوانان کشور با هر ذایقه و سلیقه‌ای بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به برخی فعالیت‌های کانون از قبیل طرح کانون مدرسه، نمایش فیلم‌های کانون در سراسر کشور، توسعه مراکز سیار کانون به 170 مرکز، نمایش بیش از 700 اجرا بر روی تریلی سیار تئاتر کانون در همه استان‌های کشور، افزایش تعداد فروشگاه‌های عرضه محصولات به بیش از 230 مرکز، راه‌اندازی 39 مرکز فراگیر و پرتال جامع کودک و نوجوان اظهار امیدواری کرد این توسعه در برنامه 5 ساله با سرعت بیشتری صورت گیرد.
امور ساختاری و مدیریتی کانون آخرین محور سخنان مدیرعامل کانون در دیدار نوروزی با وزیر آموزش و پرورش بود.
حاجیان‌زاده در این‌باره گفت: سیاستی که در این حوزه دنبال می‌کنیم چابک‌سازی و برون سپاری خدمات و حفظ و تقویت حوزه‌های کارشناسی، نظارت و مربیان از آن جمله است.
وی در مورد مسائل استخدامی ومیزان دریافت حقوق کارکنان کانون اظهار داشت علیرغم اقدام‌های مثبت و ایجاد رضایت‌مندی در میان کارکنان، همواره نیازمند توجه و پیگیری‌های بیشتر برای ایجاد شرایط بهتر هستیم.
سخنرانی فخرالدین احمدى دانش آشتیانى وزیر آموزش و پرورش و پرسش و پاسخ مدیران و کارشناسان کانون با وی، بخش دیگری از برنامه‌های این دیدار بود که صبح روز 21 فروردین برگزار شد.