محرومیت‌زدایی فرهنگی با گسترش فعالیت‌های کانون

جامعه نیازمند توسعه و تحقق عدالت فرهنگی است و چنان‌چه بخواهیم محرومیت‌زدایی فرهنگی داشته باشیم، باید فعالیت‌های کانون را گسترش دهیم.

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بخشی از سخنان معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در آیین تکریم مدیرکل‌ پیشین و معارفه‌ی سرپرست جدید کانون گیلان است.
فریدون واحدی با بیان این که حوزه‌ی فرهنگ، ادب و هنر نیاز ضروری به توجه و حمایت دارد. تصریح ‌کرد: در توزیع عدالت فرهنگی در جامعه فاصله وجود دارد که با رونق مراکز فرهنگی و هنری کانون در مناطق محروم، مرزی و روستایی می‌توان این فاصله‌ها را کمتر کرد.
وی روز 24 فروردین 1396 در رشت افزود: 954 مرکز فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور فعال است که نگاه ویژه‌ی مقام معظم رهبری به این مجموعه، بیان‌‌گر تاثیر‌گذاری فعالیت‌های آن است.
معاون توسعه و مدیریت منابع، فراگیری کانون در سراسر کشور را از محور‌های اصلی سند چشم‌انداز 10 ساله کانون عنوان‌ کرد و افزود: اگر عدالت آموزشی حکم ‌می‌کند که هیچ کسی محروم از آموزش نباشد، نگاه مسوولان کانون نیز معطوف بر این امر است که تمامی کودکان این سرزمین از فعالیت‌های کانون بهره‌مند ‌شوند.
واحدی توجه‌ ویژه به مناطق کم‌تر توسعه یافته، روستایی، مرزی و حاشیه‌ی شهر‌ها را ضروری خواند و با بیان این‌که انقلاب ما انقلاب فرهنگی است، بر اهمیت راه‌اندازی مراکز کانون در این مناطق و توسعه‌ی کتاب‌خانه‌های سیار تاکید ‌کرد.
وی در این میان نقش دولت و مسوولان استانی را در نیل به اهداف عالیه‌ی کانون مهم ارزیابی‌ کرد و با اشاره به‌ نام‌گذاری سال 1396 به عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» توضیح‌ داد: کانون طی سال گذشته گام‌های موثری در جهت تحقق تولید ملی و اشتغال بر داشته و امسال نیز به عنوان یک دستگاه دارای تولید فرهنگی تلاش خواهیم‌‌ کرد با توسعه‌ی مراکز عرضه‌ی محصولات، ‌افزایش تولید و جذب نیرو برای مراکز تک مربی و سیار، کانون مهربانی را ارتقا دهیم و نقش موثری در تولید و اشتغال‌زایی داشته‌ باشیم.
واحدی در این آیین، تلاش‌های علی پورحسن، مدیرکل پیشین کانون گیلان برای ارتقای سطح فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هم‌چنین افزایش تعامل این ‌مجموعه‌ی فرهنگی با دیگر‌ دستگاه‌های اجرایی استان را ارزش‌مند توصیف‌ کرد و انتصاب وی به عنوان مدیر‌کل اجتماعی و فرهنگی استانداری را زمینه‌ساز توسعه و آرامش بیشتر کانون دانست.
وی هم‌چنین از ‌درخواست‌ پورحسن برای تجهیز مرکز نجوم کانون رشت استقبال کرد و از تکمیل این مرکز در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
معاونت توسعه و مدیریت منابع کانون در پایان سخنان خود از اسفندیار ضیائی به عنوان شخصی دلسوز که به عنوان معاون فرهنگی در کانون فعالیت ‌داشته و از اهالی تعلیم و تربیت است، یاد ‌کرد و افزود: به یقین این مسیر در‌ سایه‌ی تعامل با همکاران و حرکت در مسیر اهداف کانون ادامه خواهد یافت. 
افزایش تعامل کانون با دستگاه‌ها
علی پورحسن، مدیرکل پیشین کانون استان گیلان نیز در این مراسم که صبح پنج‌شنبه 24 فروردین در سالن سینمای کانون رشت برگزار ‌شد، از تلاش‌های همکاران و همراهی آنان در پیش‌برد برنامه‌ها قدردانی کرد.
وی هم‌چنین به ارایه‌ی آمار و گزارشی از فعالیت‌های20 ماهه‌ی خود به عنوان مدیرکل کانون پرورش فکری پرداخت و معرفی افزون‌تر این مجموعه فرهنگی به جامعه را دست‌آوردی ارزش‌مند توصیف ‌کرد.
پورحسن در همین زمینه از عضویت کانون در شورای اداری و آموزش و پرورش استان سخن‌ گفت و با بیان این که انعکاس مناسب خبر‌ها در صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها نیز به معرفی بیشتر کانون کمک کرده است افزود: اجرای برنامه‌های مشترک با دیگر دستگاه‌های فرهنگی و برگزاری طرح ویژه‌ی «دریا» برای نخستین بار در کشور، از جمله‌ی موفقیت‌ها است و در این مسیر با برگزاری جشنواره و ویژه‌برنامه‌ها در مراکز استان به تمرکززدایی کمک کرده‌ایم.
راه‌اندازی سایت‌های کودک و نوجوان در شهرستان‌ها، افزایش نوبت کاری مراکز تک شیفت، گشایش دو مرکز فراگیر در شهر‌های رشت و رودسر از دیگر موضوع‌های مورد توجه پورحسن بود و وی در این میان گشایش مراکز عرضه‌ی محصولات فرهنگی و آغاز فعالیت فروشگاه سیار شهری کانون گیلان را با همراهی معاون توسعه و مدیریت منابع کانون مهم ارزیابی ‌کرد.
مدیر‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در پایان ضمن تبریک به اسفندیار ضیائی، سرپرست جدید کانون گیلان  از تعلق خاطر به این مجموعه‌ی فرهنگی سخن ‌گفت و با اشاره به تلاش ناتمام خود برای جمع‌آوری قصه‌ها و ترانه‌های محلی کودکانه و هم‌چنین راه‌اندازی مرکز نجوم کانون رشت ابراز امیدواری کرد این امر در سایه همت کانونی‌ها محقق‌شود. 
گسترش فعالیت‌های کانون در دستور کار است
اسفندیار ضیائی حلیمه‌جانی سرپرست جدید کانون گیلان نیز با قدردانی از تلاش‌های علی پور‌حسن و تبریک انتصاب وی به عنوان مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان گفت: افزایش گستره‌ی و ارتقای سطح فعالیت کانون از شاخصه‌های دوران مدیریت وی در کانون بوده ‌است.
ضیائی معرفی افزون‌تر کانون و فعالیت‌های کانونی به کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را از دیگر برنامه‌های تاثیر‌گذار علی پورحسن برشمرد و در این میان روی‌کرد مثبت استاندار گیلان به کانون را دارای اهمیت ویژه عنوان ‌کرد.
سرپرست کانون گیلان در ادامه نگاه ویژه‌ی رهبر معظم انقلاب در خصوص هویت زندگی ایرانی اسلامی را مورد ‌توجه قرار داد و تصریح ‌کرد: «کلید‌واژه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی با دُر واژه‌های سخنان ایشان طی سال‌های گذشته در کانون گیلان به مراحل قابل قبولی رسیده و امیدوارم با همراهی شما همکاران، گام‌های موثری در این زمینه برداشته شود».
وی کیفیت‌بخشی، تعمیق فعالیت‌های کانون و هم‌چنین توجه به نقش خانواده‌ها را مورد تاکید مدیرعامل و دیگر تصمیم‌گیرندگان کانون کشور دانست و ابراز امیدواری کرد در سایه‌ی همکاری و هم‌افزایی با دیگر نهاد‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده‌ی همکاران، این امر محقق شود.
نمایش نماهنگی از فعالیت‌های کانون در 20 ماه گذشته، خوانش دل‌نوشته از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که با اهدای لوح تقدیر و حکم علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون به علی پورحسن و اسفندیار ضیائی همراه‌ شد.
گفتنی است اسفندیار ضیائی، سرپرست کانون استان گیلان، متولد سال 1349 و دانشجوی دکترا است. وی مدرس دانشگاه و صاحب آثار و مقاله‌های علمی و پژوهشی در حوزه‌ی تعلیم و تربیت است.
ضیائی سابقه‌‌‌‌ی مدیریت در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش و هم‌چنین معاونت فرهنگی کانون استان گیلان را نیز در کارنامه دارد.

آیین تکریم مدیرکل‌ پیشین و معارفه‌ی سرپرست جدید کانون گیلان با حضور فریدون واحدی معاون توسعه ومدیریت منابع و حمید شهسواری مشاور اجرایی مدیرعامل برگزار شد.