کد خبر: 268034
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
بازدید 1584
تکراری شدن مهمترین آفت در فعالیت‌های فرهنگی است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان «تکراری شدن» را آفت مهم فعالیت‌های فرهنگی می‌داند و می‌گوید: دستگاه‌ها گاهی فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که تکراری است و ممکن است تاثیرگذاری چندانی نداشته باشد.

محسن روحی از مدیران جوان استان کرمان است که طی دوران فعالیت خود در سمت‌هایی چون معاونت فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر سازمان جوانان، مشاور استاندار، مدیرکل فرهنگی سازمان ملی جوانان کشور و مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمان حضور داشته است و از حدود دو سال قبل هم مدیریت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده دارد، وی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار فارس در کرمان دیدگاه‌های خود را در زمینه مسائل فرهنگی مرتبط با کودکان و نوجوانان بیان کرد.
گفتگو از: مهسا حقانیت خبرنگار فارس
          آقای روحی با تشکر از وقتی که به ما دادید، لطفا درباره مهمترین برنامه‌هایی صحبت کنید که طی حدود دو سال حضور در کانون پرورش فکری کودکان دنبال کرده‌اید.
قطعا برنامه ریزی برای رسیدن به  چشم‌اندازهایی که از ابتدای حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برای کانون داشتیماز اولویت های کاری بنده بوده که از جمله آن، فعال بودن در پرورش کودکان و نوجوانانی خلاق، با نشاط، پیشه‌ورز، پایبند به اخلاق و تلاشگر است.
همچنین آشناسازی مخاطبان به ارزش‌های دینی و انقلابی، ادبیات ایران و اسلام، بهره‌مندی از مربیان، کارشناسان و هنرمندان دین‌باور، متخصص، با انگیزه و علاقه‌مند، برخورداری از مراکز زیبا، جذاب و مجهز به امکانات، استفاده همه کودکان و نوجوانان از فعالیت‌ها، خدمات و محصولات فرهنگی کانون و تعامل با دیگر دستگاه‌های فعال در حوزه فرهنگ و هنر از دیگر چشم‌اندازهاست.
- آیا بچه‌هایی که عضو کانون نیستند، هم می‌توانند از امکانات کانون استفاده کنند.
بهره‌مندی عمومی کودکان و نوجوانان از فعالیت‌ها، خدمات و آثار فرهنگی کانون یکی از چشم‌اندازهاست و بازدیدهای مناسبتی کودکان و نوجوانان به صورت مداوم برنامه‌ریزی شده و مدارس به صورت گروهی از امکانات کانون استفاده می‌کنند، این بازدیدهای مناسبتی در ایام خاص مانند هفته کودک، شب یلدا، نوروز و دهه فجر انجام می‌شود.
          با توجه به اجرای طرح کانون - مدرسه، لطفا بفرمایید چه تعداد از مراکز کانون در این طرح مشارکت دارند.
این طرح با هدف بهره مندی دانش آموزان مدارس از ظرفیت های موجود در مراکز فرهنگی هنری کانون به صورت کشوری آغاز شد.
همزمان با شروع طرح، 32 مرکز فرهنگی هنری کانون در کرمان نیز با هماهنگی مدارس در مقاطع تحصیلی ابتدایی فضایی را برای حضور هر چه بیشتر دانش آموزان مدارس در مراکز کانون فراهم آوردند.
طرح کانون مدرسه فرصتی برای بهره مندی جمع وسیع تری از کودکان و نوجوانان از فعالیت ها و خدمات فرهنگی هنری کانون است، خاطر نشان کرد: این طرح با همکاری آموزش و پرورش استان با برنامه های مشخص و هدفمند در دو سطح حضور دانش آموزان در مرکز فرهنگی هنری و حضور مربیان کانون در مدارس اجرا می شود.
در مرحله ی اول اجرای این طرح هر مرکز فرهنگی هنری دو روز در هفته ( یک روز مدارس دخترانه و یک روز پسرانه) پذیرای 30 دانش آموز خواهد بود.
همچنین،برای پوشش جمع بیشتری از دانش آموزان با هماهنگی های انجام شده با مدارس، مربیان کانون در هر ماه یک بار در مدارس منتخب طرح حضور می یابند و فعالیت هایی که قابلیت جذب تعداد بیشتری مخاطب را دارد از جمله قصه گویی، هنرهای نمایشی، معرفی کتاب، معرفی وقایع و برگزاری مسابقات فرهنگی هنری را برای دانش آموزان اجرا می کنند.
در پایان اجرای طرح کانون مدرسه نمایشگاهی از آثار دانش آموزان شرکت کننده در طرح در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا می شود.
در این طرح کتاب های درسی به عنوان منابع آموزشی در قالب فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی اجرا می شود و دانش‌آموزان هر ماه 4 دفعه همراه با معلمان خود میهمان کانون می‌شوند و  تا کنون 60 مدرسه در این طرح شرکت کردند.
 
          برای آشنایی بیشتر خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان با کانون چه برنامه‌هایی را دارید.
حضور در نمایشگاه های مختلف و برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی از تولیدات و محصولات کانون یکی از راه های شناساندن کانون به جامعه است و در سال گذشته  نمایشگاه تخصصی تابستانه کودک و نوجوان در یخدان مویدی کرمان برگزار شد و فعالیت‌های مربیان، تولیدات و محصولات کانون را به صورت زنده به بچه‌ها و خانواده‌ها معرفی کردیم تا زمینه‌ساز حضور بچه‌ها باشد و در همین حال برگزاری جلساتی با انجمن اولیا و مربیان برای جذب بچه‌ها و آشنایی خانواده ها با کانون و نوع فعالیت آن بسیار مؤثر بوده است.
          آقای روحی همان‌ طور که می‌دانید، محصولات کانون پرورش فکری در میان خانواده جایگاه خوبی دارد، لطفا بفرمایید، برای عرضه محصولات کانون چه اقداماتی انجام داده‌اید.
پیش از این یک فروشگاه عرضه تولیدات و محصولات کانون پرورش فکری در کرمان فعال بود که خوشبختانه  در سال گذشته نمایشگاه و فروشگاه دائمی کانون با استانداردهای روز در بلوار جمهوری اسلامی راه‌اندازی شد و از وجوه تمایز آن وجود راهنمای کتاب و برگزارینشست های معرفی کتاب در محل فروشگاه است.
این نشست ها به صورت ماهانه برگزار می‌شود و این مرکز فقط کتابفروشی نیست و امکاناتی مهیا شده که بچه‌ها بتوانند کتاب‌ها را مطالعه کنند، در سال جاری نیز سومین فروشگاه محصولات کانون در شهر کرمان راه‌اندازی می شود تا با مخاطبان ارتباط بیشتری برقرار کنیم.
          مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان طی سال‌های گذشته از راه‌اندازی سینمای کودک سخن می‌گفتند، امروز وضعیت سینمای کودک در کرمان چگونه است.
سینما کانون همزمان با اجرای طرح سراسری " کانون نمایش"، فعالیت خود را به شکل پویاتر در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان آغاز کرده است و فرصتی فراهم شده است تا دانش آموزان مدارس در فضایی امن و شاد، فیلم های مناسب و مورد علاقه خود را تماشا کنند.
در حال حاضر سینما کانون کرمان به امکانات استاندارد سینمای کودک مجهز است فیلم ها ی ویژه کودکان و نوجوانان از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر فیلمسازان در سانس صبح برای دانش آموزان مدارس نمایش داده می شود.
در همین حال با تجهیز سالن نمایش مرکز فرهنگی هنری کانون جیرفت، کودکان و نوجوانان این شهرستان نیز از این امکان بهره مند شده اند و تلاش داریم سینمای کودک در مراکز فرهنگی هنری کانون شهرستانی که امکان نمایش فیلم را دارند نیز فعال شود.
          به نظر می‌رسد این سال‌ها به تئاتر به عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کم‌توجهی شده است، آیا از زمانی که وارد کانون شده‌اید به فکر رونق این هنر هم بوده‌اید.
درست است، سال‌هاست که تئاتر در کانون  کرمان پویایی چندانی نداشت. در سال گذشته تلاش کردیم این هنر که برای مخاطبان کانون نیز بسیار جذاب است به ویژه در مراکز فرهنگی هنری احیا شود و رونق دوباره بگیرد.
به طور مثال در هفته منابع طبیعی و با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان 8 تئاتر عروسکی و کاغذی با موضوع محیط زیستی در مراکز کانون تولید و اجرا شد. همچنین نمایش عروسکی تولید شده در مرکز فرهنگی هنری کانون شماره 2 رفسنجان در سال گذشته در جمع 11 نمایش عروسکی راه یافته به مرحله کشوری نمایش عروسکی قرار گرفت و در آن جشنواره موفقیت هایی را کسب کرد.
از سوی دیگر همکاری با گروه های نمایشی آزاد که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کنند از دیگر اقدامات انجام شده است که بسیار هم موفق بوده و باعث پویایی بیشتر تئاتر کودک در سطح کرمان شده است به طور نمونه نمایش عروسکی «خروس شاه» همزمان با دهه مبارک فجر به شیوه جدید در قالب طرح کتاب تئاتر کلاس به کلاس و نزدیک به 60 بار در مدارس اجرا شد و حدود 3 هزار دانش‌آموز این نمایش را دیدند.
همچنین در ایام نوروز نیز نمایش " دردسر خروسی" در یخدان مویدی (مرکز فرهنگی هنری شماره 3 کرمان) اجرا شد که با استقبال خوب مهمانان نوروزی همراه بود.
همچنین رونق مجدد فعالیت‌های سرود را هم در کانون مورد توجه قرار دادیم و در سال گذشته جشنواره استانی سرود را در مراکز برگزار کردیم و 30 سرود مناسبتی و ملی آماده شد.
          شاید بتوان راه‌اندازی مرکز فراگیر را یکی از اتفاقات خوب برای کانون در سال گذشته بدانیم، آیا این مرکز توانسته نظر کودکان با شرایط ویژه  را به خود جلب کند.
نخستین مرکز فرهنگی هنری فراگیر کانون پرورش فکری در آذر ماه سال گذشته در کرمان راه اندازی شد تا کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا و دارای معلولیت های جسمی و حرکتی) نیز بتوانند در کنار دیگر هم سن و سالانشان از فعالیت ها و برنامه های کانون بهره مند شوند و این در حالی است که در گذشته این بچه ها با وجود استعداد و توانایی های زیادی که دارند امکان حضور و مشارکت در فعالیت های کانون را نداشتند.
در حال حاضرمرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک کرمان با تغییر کاربری و مناسب سازی به یکصد و 10 کودک و نوجوان با شرایط ویژه خدمات فرهنگی ارائه می دهد.
در مواردی هم که تعدادی از این کودکان با مشکلات جدی جسمی حرکتی مواجه هستند و امکان حضور در مرکز کانون را ندارند مربیان کانون در مدارس به سراغ آن ها می روند و علاوه بر اجرای فعالیت های مختلف فرهنگی هنری، کتاب های کانون نیز در اختیار آن ها قرار می گیرد.
          لطفا بفرمایید در مجموع چه تعداد فعالیت در کانون پرورش فکری انجام می‌شود.
بیش از 40 فعالیت در قالب فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و اسلامی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می‌شود و تلاش کردیم به سمت کیفیت بخشی فعالیت ها پیش رویم،چرا که تکراری شدن، آفتی مهم در فعالیت‌های فرهنگی است و دستگاه‌ها گاهی فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که تکراری است و شاید اثراتی نداشته باشد.
          آیا فعالیت‌های کانون پرورش فکری استان کرمان در سال‌های اخیر رشد کمی قابل هم داشته‌اند.
بله، خوشبختانه با ارزیابی که انجام گرفته شاهد رشد 98 درصد قصه‌گویی و رشد 57 درصدی مخاطبان قصه‌گویی طی سال گذشته هستیم و تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره قصه‌گویی هم 140 درصد رشد داشته است، همچنین بعد از پنج سال یک نماینده از استان کرمان در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شرکت کرد و مقام اول را هم به دست آورد.
شمار اعضای کتابخوان کانون در سطح کشوری هم 150 درصد رشد داشته و در سال گذشته 11 برگزیده مسابقات بین‌المللی هم از اعضای کانون استان کرمان داشتیم که اتفاق خیلی خوبی بود و در مسابقات جشنواره رضوی هم برگزیده‌های خوبی داشتیم.
          اما عملکرد کانون در طرح نجات مناطق حاشیه‌نشین کرمان مهمترین علت درخواست انجام این مصاحبه بود، آیا کانون توانسته در طرح نجات به اهداف خود دست یابد.
در شهر کرمان مناطقی داریم که بچه‌های زیادی در آنجا هستند، اما کانون پرورش فکری در این مناطق مراکزی ندارد که از آن جمله می‌توانم به سکونت‌گاه‌های غیررسمی اشاره کنم و بچه‌های ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی بی‌گناه‌ترین آدم‌ها هستند که در معرض آسیب‌ها قرار دارند.
با وجود اینکه همه ما بر طبل پیشگیری می‌کوبیم، نمی‌دانم چرا زمانی که فکر پیشگیری در ذهن‌ها می‌آید، کودکان و نوجوانان نادیده گرفته می‌شوند در حالی که پیشگیری را باید از این قشر آغاز کنیم و در حوزه جوانان و میانسالان باید به دنبال درمان باشیم.
اما کانون در قالب طرح نجات با تعامل با استانداری و هماهنگی با شورای مبارزه با موادمخدر اقداماتی را انجام می‌دهد، ما یک مرکز فرهنگی هنری سیار را برای این مناطق پیش‌بینی کرده‌ایم.
یک خودروی وانت کابین‌دار را مجهز به کتابخانه، تجهیزات نمایش، فیلم و تئاتر کودک، میز نقاشی و سیستم صوتی کرده‌ایم و این مرکز همراه با مربی دو روز در هفته به سکونتگاه‌های غیررسمی می‌رود و حداقل 30 فعالیت را برای بچه‌ها انجام می‌دهد و استقبال بچه‌ها هم فوق‌العاده است.
          به عنوان آخرین سوال، به نظر شما آیا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان توانسته در زمینه پرورش نیروهای توانمند عملکرد موفقی داشته باشد.
زمانی که به گذشته کانون نگاه می‌کنیم، می‌بینیم کانون توانسته در پرورش یک نسل موفق موثر باشد و این نسل موفق در حوزه‌های متفاوتی کار می‌کنند.
بسیاری از مدیران استانی و چهره های برجسته هنری و سیاسی و نویسندگان مطرح کشوری سابقه حضور در کانون را دارند و ایننشان‌دهنده این است که کانون در پرورش افراد موفق موثر بوده است و این استراتژی را داریم که تعداد اعضا زیاد نیست، اما ارزش زیادی دارند.