لزوم افزایش دسترسی مخاطبان به کتاب‌های کانون

مدیرعامل ایجاد زمینه لازم برای دسترسی بیشتر خانواده‌ها به کتاب‌ها و محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را از مهم‌ترین برنامه‌های این مجموعه عنوان کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تاکید بر این موضوع گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از اصلی‌ترین تولید کنندگان کتاب کودک و نوجوان در کشور است که طی سال‌های متمادی و از جمله در همین دوره از نمایشگاه به عنوان ناشر برگزیده در سال 1395 معرفی شد.
وی افزود: گرچه این موفقیت‌ها در زمینه تولید و محتوای کتاب‌ها به دست آمده و موجب اعتماد بیشتر خانواده‌ها به این مجموعه فرهنگی ‌شده است اما نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که این کتاب‌ها و محصولات خوب به آسانی در دسترس مخاطبان قرار گیرد.
حاجیان‌زاده ادامه داد برای دست‌یابی به این مهم در دو سال اخیر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقدام به راه‌اندازی شبکه گسترده توزیع در کشور کردیم که در یک سال گذشته رشد چشم‌گیر و سه برابری عرضه کتاب و دیگر محصولات  این مجموعه فرهنگی را شاهد بودیم.
وی با اشاره به این‌که در کانون دو شیوه برای در دسترس قرار گرفتن کتاب به مخاطب وجود دارد، اضافه کرد: امانت‌دهی کتاب به بچه‌ها یکی از این شیوه‌هاست که در بیش از 950 مرکز فرهنگی‌‌هنری کانون در سراسر کشور صورت می‌گیرد.
او هم‌چنین تصریح کرد: در کانون 170 کتاب‌خانه سیار روستایی و شهری‌ فعال هستند و محصولات کانون را به میان کودکان و نوجوانان در مناطق محروم و مرزی کشور می‌برند و بیش از 50 کتاب‌خانه پستی نیز کار خدمت‌رسانی به مناطقی که امکان حضور فیزیکی وجود ندارد را از طریق پست انجام می‌دهند.
مدیرعامل یادآور شد عرضه کتاب در فروشگاه‌های کانون شیوه‌ی دوم برای دسترسی مخاطبان به کتاب و دیگر محصولات فرهنگی کانون است که این مهم تا پایان سال 1394 در 57 فروشگاه در سراسر کشور انجام می‌گرفت اما در سال 95 در یک حرکت ویژه توانستیم این تعداد را به 234 فروشگاه افزایش دهیم.
وی در ادامه اظهار داشت: از این تعداد فروشگاه‌هایی که در حال حاضر محصولات کانون را عرضه می‌کنند بخش عمده‌ای متعلق به خود مجموعه است و تعدادی نیز به صورت نمایندگی فروش، کتاب‌ها و محصولات را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.
حاجیان‌زاده هم‌چنین با اشاره به این‌که این شبکه توزیع کانون در حال توسعه است، اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد در برنامه پنج ساله اول اجرای سند چشم‌انداز کانون، این شبکه توزیع سراسری، به یک‌هزار فروشگاه در کشورافزایش یابد.
وی برپایی بیش از 3هزار نمایشگاه عرضه کتاب در مدارس و مناطق مختلف کشور در سال گذشته را فعالیت دیگری عنوان کرد که به منظور دسترسی بیشتر خانواده‌ها و دانش‌آموزان به کتاب‌های کانون صورت گرفت و خاطرنشان کرد: این طرح در سال جدید نیز با توجه به هماهنگی‌هایی که با وزارت آموزش و پرورش انجام شده به شکل جدی‌تر ادامه پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل راه‌اندازی فروشگاه‌های سیار عرضه‌ی کتاب و محصولات فرهنگی در برخی شهرهای کشور برای دسترسی بیشتر خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان به کتاب‌های کانون را از دیگر اقدام‌هایی دانست که در یک سال گذشته در برخی استان‌ها صورت گرفته و در حال توسعه است.
وی برگزاری مسابقه‌های کتاب‌خوانی برای کودکان و نوجوانان با همکاری معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی را نیز اقدام دیگری عنوان کرد که در آن کتاب‌های کانون در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و با مطالعه آن در این مسابقه‌ها شرکت می‌کنند و این نیز خود گامی برای عرضه بیشتر تولیدات کانون است.
وی در پایان ابراز داشت با توجه به اقدام‌هایی که در یک سال گذشته در زمینه توسعه فروشگاه‌ها و دسترسی بیشتر مخاطبان صورت گرفت شمارگان برخی از کتاب‌های کانون از مرز 70هزار نسخه گذشت که در کشور بسیار کم‌نظیر است و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که در این حوزه انجام شده در آینده نزدیک شاهد افزایش بیشتر این شمارگان نیز باشیم.
بازدید مدیرعامل کانون از سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح روز 20 اردیبهشت 96 صورت گرفت و در این بازدید معاون توسعه و مدیریت منابع‌، رییس و معاون کانون زبان ایران، مشاور مدیرعامل در امور مجلس و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نیز وی را همراهی کردند.