نیازهای مخاطبان کانون افکارسنجی می‌شود

نیازها و انتظارات مخاطبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استفاده از روش افکارسنجی شناسایی می‌شود.

این بخشی از سخنان علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در حاشیه دیدار با مدیرکل و کارشناسان روابط عمومی و امور بین‌الملل به مناسبت 27 اردیبهشت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی عنوان کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حاجیان‌زاده، ارتباط با مخاطبان را از ضروریات هر نهادی دانست و گفت سازمانی در رسیدن به اهدافش موفق‌تر است که ارتباط و حمایت‌های مردمی را همراه داشته باشد.
او تأکید کرد: روابط عمومی باید توجه داشته باشد که این ارتباط دو سویه باشد و بداند مخاطبان چه انتظارهایی از سازمان دارند و فعالیت آن را چگونه ارزیابی می‌کنند.
مدیرعامل کانون، با بیان این‌که افکارسنجی یکی از مسایل مهمی است که بعضی از روابط عمومی‌ها از آن غافل شده‌اند، افزود: این‌که مخاطبان چه نیازها، انتظارها و تحلیل‌هایی از سازمان دارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: گاهی افکار عمومی درباره‌ی کانون قضاوت می‌کند و می‌گوید «روزگاری کانون بسیار فعال بوده و امروز چه کاری انجام می‌دهد؟» و ما تحلیل این پرسش را باید به صورت علمی به دست آوریم که مردم چقدر با کانون آشنا هستند، چه انتظارهایی دارند و باید سازمان به چه نحوی عمل کند تا پاسخ‌گوی این نیاز باشد.
حاجیان‌زاده توضیح داد: ما به خوبی مطلعیم که فعالیت‌های کانون متنوع و گسترده است و نسبت به گذشته به لحاظ کمی و کیفی پیشرفت‌های خوبی داشته است ولی مخاطبان و افکار عمومی چون در جریان نیستند، برایشان سوال ایجاد می‌شود و ما باید برای پاسخ‌گویی به این سوال، قدم برداریم.
به گفته مدیرعامل، در کانون برنامه‌ریزی برای ورود به عرصه افکارسنجی صورت گرفته است. طرح آن آماده شده و کاری پژوهشی قرار است از طریق اداره کل آموزش و پژوهش کانون و با نظارت اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل اتفاق بیفتد تا بر اساس آن فعالیت‌های کانون را ارزیابی کنیم و سپس توسعه دهیم.
حاجیان‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فعالیت‌های رسانه‌ای و ارتباطی کانون باید به سطح بالاتری ارتقا پیدا کند و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی را باید به سمتی پیش ببریم که در سراسر کشور این تحرک ایجاد شود و صرفاً به اداره کل روابط عمومی منحصر نشود و از طریق شبکه کشوری نیز این اقدام صورت پذیرد. باید از رسانه‌‌ها و روش‌های مختلف همچون تولید فیلم‌ها و بروشورهای تبلیغاتی، حضور در صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی و... به بهترین نحو بهره ببریم. 
مدیرعامل کانون تصریح کرد: ظرفیت‌ بزرگی در کشور برای اطلاع‌رسانی وجود دارد که باید به خدمت گرفته شود، به همین دلیل سعی کردیم کارشناسان روابط عمومی در استان‌ها را تقویت کنیم و آموزش‌های لازم برای اطلاع‌رسانی به شیوه‌های جدید را به ‌آن‌ها بدهیم.
وی در ادامه گفت: فعال شدن کارشناسان روابط عمومی استان‌ها یکی از نقاط مثبتی است که در این سال‌ها به آن توجه ویژه شده است مثلا در حال حاضر شاهدیم که مستند‌ها و فیلم‌های تبلغاتی  خوبی در استان‌ها تولید شده است و حضور فعالی نیز در رسانه‌های محلی وصدا و سیمای استانی دارند.
مدیرعامل کانون معتقد است: کارشناسان روابط عمومی در استان‌ها تحرک، ظرفیت و اشتیاق بالایی نسبت به کار دارند و پل ارتباطی خوبی بین مردم و سازمان هستند، در عین حال باید این فضا بیش از پیش تقویت شود.
حاجیان‌زاده در پایان با بیان اینکه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان بسیار اثربخش‌تر هستند، اضافه کرد: کانون در حال حاضر به خوبی از این فضا استفاده کرده است و از طریق پرتال کودک و نوجوان، اینستاگرام و کانال‌های فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌کند ولی در عین حال نباید از ظرفیت‌های صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، کتاب‌ها، جزوه‌های مکتوب و... برای آگاهی‌بخشی غافل شویم، چراکه هر یک از اینها کارکرد خاص خود را دارد.
گفتنی است علیرضا حاجیان‌زاده و حمید شهسواری مشاور اجرایی مدیرعامل، روز 27 اردیبهشت هم‌زمان با روز ملی ارتباطات و روابط عمومی در محل این اداره کل حاضر شدند و این روز را به همکاران روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون تبریک گفتند.