تمرین کنید تا صاحب قلم شوید

نخستین نشست ادبی «دوپنجره» در سال 96 طی آیین ویژه‌ای با حضور جعفر توزنده‌جانی نویسنده صاحب‌نام حوزه کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری بجنورد در استان خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بخشی از این ویژه برنامه هم‌زمان با روز قلم، کتاب « مهمانی دیوها» اثر این نویسنده از سوی کودکان و نوجوانان بجنوردی نقد و بررسی شد.
در این برنامه جعفر توزنده‌جانی خطاب به بچه‌ها گفت: هرگز از نوشتن هراس نداشته باشید و تمام ایده‌های خود را بنویسید و برایشان فکر کنید.
وی انتشار رمان برای نوجوانان امروز را در کانون یک رویداد بزرگ دانست و افزود: سلایق مخاطبان متفاوت است و نویسنده نمی‌تواند نظر همه را جلب کند.
این نویسنده کودک و نوجوان در باره داستان کتاب «مهمانی دیوها» یادآور شد: این قصه را در کودکی بارها و بارها شنیده بودم و هیچ وقت از شنیدن دوباره آن احساس خستگی نمی‌کردم تا این‌که بالاخره آن را به رشته تحریر در آوردم.
در این آیین هم‌چنین حسین علیجانی مدیرکل آفرینش‌های هنری و ادبی کانون نیز گفت: پنجره‌های مهر کانون همواره به‌روی هنرمندان باز است و از همکاری با تمام هنرمندان، نویسندگان و شاعران استقبال می‌کنیم.
وی در ادامه افزود: دهمین سال از برپایی نشست‌های دو پنجره امسال از استان خراسان شمالی آغاز شد و انتخاب کتابی غیر کانونی برای نقد و بررسی در این نشست نشان از توجه کانون به سایر آثار فاخر دارد.
علیجانی با بیان این که کودکان ستارگان درخشانی هستند که به زودی در آسمان پر ستاره ایران خواهند درخشید خطاب به کودکان و نوجوانان حاضر یادآور شد: تلاش کنید برای شروع نوشتن از اطراف‌تان، از اتاق کوچک و خانه بزرگ و شهر زیبایتان و به نوعی از هویت شهری و محلی خود شروع کنید.
وی ادامه داد: برنامه دو پنجره فرصتی مناسب برای کودکان و نوجوانان به‌ویژه در شهرستان‌هاست تا از نزدیک با شاعران و نویسندگان به تبادل نظر بپردازند.
منیر صادقی مدیرکل کانون استان خراسان شمالی نیز روز ادبیات کودک و نوجوان را بابی برای اهمیت دادن به نویسندگان کودک و نوجوان دانست.
وی برنامه دو پنجره را فرصتی برای نیاز سنجی و مخاطب شناسی نویسندگان دانست که نتیجه آن می‌تواند به تولید آثاری منجر شود که پاسخ‌گوی نیاز مخاطبان باشد.
به اعتقاد مدیرکل کانون استان خراسان شمالی، برنامه دو پنجره هم موجب می‌شود اعضای مراکز کانون نقد و ارزیابی آثار ارزنده، را یاد بگیرند، و هم شاعران و نویسندگان ‌بتوانند از نزدیک با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.
در این نشست ادبی که روز 14 تیر برگزار شد، علاوه بر نقد کتاب «مهمانی دیوها» پیام مدیرعامل کانون به مناسبت اولین برنامه دو پنجره سال 96 قرائت و از تندیس این برنامه نیز برای نخستین بار در بجنورد رونمایی شد.
تجلیل از برخی داستان‌نویسان استان خراسان شمالی و اعضای مکاتبه‌ای کانون از دیگر برنامه‌های آیین آغاز نشست‌های ادبی دو پنجره کانون بود.