تلاش می‌کنیم کتاب‌خوانی را در مناطق محروم گسترش دهیم

هاجر جمادیه گسترش مراکز عرضه محصولات فرهنگی و راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری و راه‌اندازی اتاق مطالعه و بازی در زندان‌های استان را چشم‌انداز سال 1396 عنوان کرد.<BR>

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، با هاجر جمادیه درباره‌ی عملکرد اداره کل کانون استان در سال 1395 و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در سال 1396 گفتگو کردیم.
-   شاخص‌ترین برنامه‌های اداره کل کانون استان را در سال 1395 توضیح بدهید؟ عملکرد کانون استان چگونه بوده است؟
در خصوص معرفی کانون به جامعه هدف توانستیم با دانشگاه محقق اردبیلی باهدف توسعه همکاری‌های علمی پژوهشی و فرهنگی، با بخشداری رضی باهدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تفاهم‌نامه همکاری امضا کنیم که اقدامات انجام‌شده در این خصوص راه‌اندازی مرکز فرهنگی هنری در بخش رضی با حضور مدیرعامل معزز کانون پرورش فکری کشور جناب آقای دکتر علیرضا حاجیان زاده بود.
همچنین موفق شدیم نخستین کتابخانه سیار شهری را با مشارکت شهرداری اردبیل و با حضور مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون راه‌اندازی کنیم.
در ضمن برای جامع عمل پوشاندن به رفع نیازهای کودکان و نوجوانان روستایی استان و حاشیه شهری طی تعاملاتی که با فرمانداری‌ها داشتیم موفق شدیم در شهرهای نمین و گرمی کتابخانه سیار روستایی راه‌اندازی کنیم.
رشد و پرورش استعدادهای فکری کودکان و نوجوانان به‌ویژه کودکان محروم و در معرض خطر از وظایف اصلی کانون است که در این راستا توانستیم تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان اردبیل داشته باشیم که نتیجه آن راه‌اندازی اتاق ویژه مطالعه و بازی کودکان در زندان مرکزی اردبیل همزمان با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر با حضور معاون توسعه و مدیریت منابع کانون جناب آقای فریدون واحدی بود.
همچنین یکی دیگر از برنامه‌های سال 95، راه‌اندازی دفتر کانون شکوفایی خلاقیت برای حمایت از کودکان و نوجوانان نخبه و هنرمند با همکاری پارک علم و فناوری استان بود که انجام شد.
با توجه به سیاست‌های کانون برای بهره‌مندی همه‌ی کودکان و نوجوانان کشور از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی نخستین مرکز فرهنگی هنری فراگیر (کودکان دارای نیازهای ویژه) کانون استان در مرکز فرهنگی هنری شماره 3 اردبیل گشایش یافت که سعی می‌کنیم تا با اعتبارات دولتی و کمک خیرین مراکز فراگیر را در سایر شهرهای استان توسعه دهیم.
در ادامه همزمان با گرامیداشت سی و هشتمین بهار انقلاب اسلامی مراکز نمایشگاه دائمی کتاب و عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون در شهرستان‌های خلخال، بیله سوار و جعفرآباد استان اردبیل با حضور معاون توسعه و مدیریت منابع کانون گشایش یافت که این مراکز عرضه در سال جاری در شهرستان‌های نمین و پارس‌آباد افتتاح‌شده بود.
- درباره برنامه‌های پیش‌بینی سال 96 بگویید؟ چشم‌انداز کانون استان در سال جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برنامه‌هایی را برای سال 1396در حال تدوین داریم که به‌زودی آماده خواهد شد. این برنامه‌ها احداث و راه‌اندازی مراکز عرضه محصولات فرهنگی در دیگر شهرهای استان، ادامه گسترش کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری با توجه به سیاست‌گذاری کانون استان در جهت گسترش کتاب‌خوانی در مناطق محروم، راه‌اندازی اتاق مطالعه و بازی در سایر زندان‌های استان و همچنین جذب کودکان در معرض خطر و محروم و کشف و شکوفایی استعدادهای آن‌ها را شامل می‌شود.