چگونگی لذت‌بخش‌کردن یادگیری درکودکان

چگونگی لذت‌بخش کردن فرآیند آموزش و یادگیری برای کودکان و نوجوانان در قالب یک گفت‌وگوی علمی و با حضور دو صاحب‌نظرحوزه تعلیم و تربیت بررسی شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این میزگرد تخصصی که بخشی از گردهم‌آیی مشترک مدیران کل ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونان آموزش ابتدایی آموزش و پرورش بود، محمود مهرمحمدی و محمدعلی شامانی به بحث و گفت‌وگو در این زمینه پرداختند.
شامانی در ابتدای این نشست گفت: امروز در مدرسه‌ها جای زندگی خالی است، مدرسه‌ها و کتاب‌ها عبوس‌اند در حالی که واژه‌ها و کلمات می‌تواند حس خوبی را در رگ بچه‌ها جاری سازد.
وی با اشاره به این‌که زندگی در تعریف گم شده و طعم کودکی را فراموش کردیم، افزود: هیچ ابر رایانه‌ای نمی‌تواند نگاه مربی را معنی و نقش قصه‌ها را که رمز زندگی‌اند، ایفا کند.
مشاور عالی مدیرعامل کانون با بیان این‌که دنیا پی‌درپی در حال تغییر است و یک شیوه‌ی آموزشی نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازها باشد، یادآور شد به نظر می رسد در این حوزه، در گذشته جا خوش کرده‌ایم و برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم در حالی که تربیت باید در خود زندگی اتفاق بیفتد.
وی در ادامه اظهار داشت: باید تلاش کنیم بچه‌ها با کتاب، کودکی و زندگی کنند و بالش‌شان کتاب باشد و همواره با آزمون و خطا آموزش ببینند و به کشف ‌های تازه دست یابند.
یادگیری منجر به بالندگی لذت‌بخش است
محمود مهرمحمدی دیگر سخن‌ران این نشست علمی در این باره گفت: یادگیری لذت‌بخش حرف رمزی است برای خود یادگیری چرا که هیچ یادگیری حقیقی وجود ندارد که لذت‌بخش نباشد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود یادگیری حقیقی و هر آن‌چه به رشد و بالندگی انسان برای بهبود شرایط و موقعیت اجتماعی کمک کند و سبب کشف هویت تازه شود به یقین لذت‌بخش است.
این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت اضافه کرد: یادگیری حقیقی در وجود یادگیرنده اگر هویت فرد را دستکاری نکند و تجربه زیباشناختی نداشته باشد یادگیری نیست، چرا که تربیت در واقع افزوده شدن ضلعی به ابعاد وجودی انسان است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد اگر امروز شاهدیم در نظام آموزشی کشور یادگیری مطاعی کمیاب است به علت بی‌توجهی به سودمندی و ارجاع دادن این سودمندی به آینده است در حالی که تعلیق در سودمندی محتوا کسالت‌آورترین اتفاق در فرآیند یادگیری است.
مهرمحمدی با بیان این که توجه به آمیختگی مقوله یادگیری با زندگی روزمره بسیار مهم است اظهار داشت: کوتاه‌تر کردن دوره تعلیق سودمندی یادگیری، می‌تواند به لذت‌بخش شدن این فرآیند بسیار کمک کند.
وی ادامه داد نکته دیگر در زمینه توجه به رقابت بچه‌ها در یادگیری؛ گرچه به خودی خود رقابت مخرب نیست اما باید مدیریت شود چرا که اگر محیط یادگیری به تنور رقابت تبدیل شود در این تنور آنچه می‌سوزد خود یادگیری است.
نشست گفت‌وگوی علمی با عنوان «یادگیری لذت بخش» روز اول مرداد 1396 در بخشی از گردهم‌آیی مدیران‌کل ستادی و استانی کانون و معاونان آموزش ابتدایی آموزش و پرورش برگزار شد.
گفتنی است: شرح کامل گزارش این نشست در خبرنامه آینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پس از آن در پایگاه اطلاع‌رسانی کانون منتشر خواهد شد.