کد خبر: 270568
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
«تو مثل طوطی» ترویج مفهوم آزادی است

کودکان تا نیمه‌ی شهریور امسال فرصت دارند تا به تماشای روایت نمایشی و متفاوت از داستان «طوطی و بازرگان» بنشینند.<BR> در این اثر آن‌ها علاوه بر شناخت مثنوی معنوی، با کشورهای همسایه‌ی ایران آشنا می‌شوند. تلاش طراحان «تو مثل طوطی» این بوده است که ضربه‌ی پایانی داستان برای کودکان، آشنایی آن‌ها با مفهوم آزادی و رهایی باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این روزها اثری آهنگین و خلاقانه بر روی صحنه‌ی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران رفته است.
پدری که به عنوان جایزه‌ی کارنامه‌ی دخترش، طوطی کوچکی خریده است در انباری خانه با سازهای قدیمی پدربزرگ و کتاب کودکی خود روبرو می‌شود.
بازرگان قصه‌ی مولانا از دل کتاب بیرون می‌آید و به عنوان تنبیه مرد را به دنیای کتاب می‌برد. پدر مدتی با بازرگان همراه است و متوجه می‌شود اشتباه بزرگ زندگی‌اش عدم مطالعه‌ی این کتاب بوده است.
امیرحسین انصافی یکی از کارگردان‌های این اثر می‌گوید: «البته این نمایش پیش‌تر به صورت دیگری ارائه شده بود. ما آن را در قالب طرح «کتاب، تئاتر، مدرسه» و با تکیه بر دو کتاب فارسی و مطالعات اجتماعی کلاس چهارم ابتدایی ارائه کردیم. در دل این نمایش به مخاطب جهت‌های جغرافیایی، کار با قطب‌نما و ویژگی‌های کشورهای همسایه هم آموزش داده می‌شد و تکیه‌ی اصلی آن بر ادبیات نبود.»
او اضافه می‌کند: «نمایش بالنامه‌ی طوطی و بازرگان به عنوان نمایش منتخب آن گروه نمایشی انتخاب شد و مورد استقبال دانش‌آموزان و معلمان زیادی قرار گرفت. پس از آن شرایط اجرای حرفه‌ای‌تر این اثر فراهم شد؛ بنابراین کار نیازمند تغییرهایی بود. حالا ما به مضمون اصلی مثنوی توجه بیشتری کرده‌ایم و از زبان ساده و روان در بازگو کردن داستان مولانا بهره برده‌ایم. نام اثر هم که تغییر کرده است.»
پدر داستان «تو مثل طوطی» که آلات موسیقی پدرش را هم همراه خود به درون کتاب برده است با بازرگان از ابتدا تا انتهای سفرش همراه می‌شود تا بتواند اشتباه کودکی خود را جبران کند. سفر آن دو به کشورهای حاشیه‌ی ایران است و مخاطب علاوه بر آشنایی با موسیقی این کشورها با عروسک‌های قره‌گوز، تکم و... نیز آشنا می‌شوند. تا این‌که بالاخره این دو مسافر به هندوستان می‌رسند و داستان جریان عادی خود را طی می‌کند.
بازیگران و صداپیشگان این کار امیرحسین انصافی و آرین ناصری‌مهر هستند و ساخت موسیقی آن را نیز امیرحسین انصافی بر عهده داشته است.
این آهنگ‌ساز پیش‌تر در هشتمین جشنواره تئاتر ماه، بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، اولین دوره‌ی جشنواره‌ی تئاتر شهر موفق به دریافت جایزه شده است. وی به ارتباط موثر موسیقی زنده بر تماشاگر اشاره دارد: «علی‌رغم این‌که موسیقی تولیدی تنوع زیادی از لحاظ هم داشته و دارد؛ اما نمی‌توان منکر تاثیرهای موسیقی زنده شد. موسیقی زنده به صورت سمعی و بصری می‌تواند مخاطب را با خود درگیر کند. در این نمایش هم از موسیقی سنتی استفاده کرده‌ایم تا با فضای داستان هماهنگی داشته باشد و مخاطب کوچک‌تر ما با این آلات موسیقیایی بیشتر آشنا و نسبت به شناخت آن کنجکاو شود و البته تاثیر آن قابل مشاهده است.»
«تو مثل طوطی» از دکور کاربردی و ساده‌ای بهره برده است. ضمن آن‌که قادر است در جای جای اجرا مخاطب کودک خود را غافلگیر کند. احساس ترس و شادی و لذت کشف دیگر نکته‌های ریزی است که طراحان اثر به آن دقت کرده‌اند.
کارگردان این نمایش در پاسخ به میزان استقبال مخاطبان کوچک‌تر می‌گوید: «این نمایش چون تعدد و تنوع سمعی و بصری دارد برای بچه‌ها بسیار جذاب است. بنابراین ما عکس‌العمل‌های متنوعی داشتیم و چون عروسکی غیرقابل پیش‌بینی داریم بچه‌ها با اوج و فرود در طول اجرای نمایش روبرو می‌شوند و همین روال داستان را برای آن‌ها جذاب‌تر می‌کند. خوشبختانه در روزهای نخست اجرا هستیم و واکنش‌های جالبی از بچه‌ها دیده‌ام. آن‌ها در مورد طراحی صحنه و حتی حربه‌های ما صحبت می‌کنند و این بیانگر میزان هوش مخاطبان جدید است.»
انصافی در باره‌ی لزوم ساخت آثاری با مضمون ادبیات کهن عنوان کرد: «خانواده‌های مدرنیته‌نما از ادبیات کهن ما فاصله گرفته‌اند و ممکن است در برابر چنین مضمونی موضع بگیرند. لذا هدف اصلی ما هنرمندان معرفی این آثار به خانواده‌هاست؛ تا بتوانند آموزگاران بهتری برای فرزندانشان باشند. به همین دلیل هم ما در دل داستان اصلی داستانک‌هایی همچون فیل در تاریکی را نیز جای دادیم تا اثری فاخر را ارایه کنیم. در این راه سعی کردیم زبان ساده‌ای به کار بگیریم. بعد هم مضامین را با اشاره‌ها و کنایه‌ها بیان کنیم تا حدی که در خور یک اثر کودک و نوجوان باشد.»
این هنرمند بر مضمون اصلی اثر تاکید کرد: «موضوع اصلی داستان‌مان رهایی و آزادی است. آزادی حیوانات، ‌انسان‌ها و آزادی تفکر.»
گفتنی است که پرستو گلستانی هنرمند نام آشنای تئاتر و تلویزیون صداپیشگی دختر را در این نمایش بر عهده داشته است. این نمایش به کارگردانی امیرحسین انصافی و آرین ناصری‌مهر تا 24 شهریور ساعت 17:30 اجرا خواهد شد.
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 88980721 و 88966119 تماس بگیرند.

گزارش از تهمینه حدادی