نگاهی به برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی رضوی در کانون استان قزوین

پانزدهمین جشنواره بین المللی رضوی درکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با استقبال خوب اعضا و کسب رتبه‌هایی ارزشمند همراه شد.

پانزدهمین جشنواره امام رضا(ع) در کارگروه کودک و نوجوان که   باهدف توسعه مفاهیم دینی و فرهنگ رضوی، بهره‌گیری از فرهنگ اسلامی به‌ویژه معارف رضوی و توجه به سیره اخلاقی امام رضا(ع) بین کودکان و نوجوانان برگزار می شود، امسال با بخش‌های فرهنگی (نشریه‌نگاری، کتاب‌سازی، کاردستی) ویژه‌ی کودک و نوجوان، (قصه‌گویی) ویژه‌ی بزرگ‌سال، ادبی (شعرسرایی) ویژه کودک و نوجوان (داستان‌نویسی) ویژه کودک و نوجوان و بزرگ‌سال و هنری (سرود، پویانمایی) ویژه کودک و نوجوان اطلاع رسانی و برگزار شد.
در کارگروه کودک و نوجوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا ع در بخش نشریه نگاری،
اعضای نوجوان مرکز فرهنگی و هنری شماره 3 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین برگزیده شدند.
این نشریه که توسط "مهدیه تیموری" و"فاطمه صمدی" اعضای مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین به مربی‌گری"فاطمه فارسی" تهیه شده است "# امام رضا (ع)"نام دارد که از میان 247 اثر منتخب استانی ارائه شده از سراسر کشور،برگزیده شناخته شد.
هم‌چنین، با معرفی بهترین‌های بخش «کاردستی» کودک و نوجوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)،دو عضو مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین از بین 342 اثر راه یافته به دبیرخانه کشوری این جشنواره  به رتبه برگزیده و شایسته تقدیر دست پیدا کردند. ،"الهام چالی‌ها" برگزیده شناخته شد و "مهدیه تیموری" به عنوان شایسته تقدیر دست پیدا کرد.مربی هردو عضو "نرگس پیله‌فروش‌ها" بوده است.
در این مسابقه با محورهای موضوعی امام رضا علیه‌السلام، حکمت، متانت، سخاوت (از سیره اخلاقی امام رضا علیه‌السلام و معارف رضوی) برگزار شده بود
در مسابقه کشوری «داستان‌نویسی رضوی» نیزچهارعضو مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین 'شایسته تقدیر' شناخته شدند.
از بین تعداد 472 اثر ارسالی به دبیرخانه کشوری جشنواره رضوی
در بخش برگزیدگان گروه سنی 11 تا 13 سال ،"نگین فخری"از مرکز فرهنگی و هنری شماره یک قزوین ، با داستان"باران هنوز می بارید" با مربی گری"بتول پورشیخ آهندانی" ، "کوثر پناهی" از مرکز فرهنگی و هنری اقبالیه، با داستان"رضایت" به مربی گری"آزاده شعفی" و
بیتا درگی"از مرکز فرهنگی و هنری محمدیه با داستان "کیف پول" به مربی گری "مریم دلاوران" شایسته تقدیر شناخته شدند.
همچنین در بخش برگزیدگان گروه‌ سنی 14 تا 16 سال، "زهرا محمودی"از مرکز فرهنگی و هنری شریفیه ، با داستان"شازده" به مربی گری"مرضیه وثوقیان" به عنوان"شایسته تقدیر" معرفی شد.
گفتنی است، برترین آثار «داستان‌نویسی رضوی» کودکان و نوجوانان با محورهای موضوعی «امام رضاعلیه‌السلام»، «وقایع زندگی ایشان» و «آیین‌های بومی زیارت» که در فراخوان مسابقه «داستان‌ نویسی رضوی» منتشر شده بود، انتخاب شدند.
در بخش مسابقه سرود پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام، اعضای گروه سرود مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون استان قزوین از میان 86 اثر راه یافته به دبیرخانه کشوری، به عنوان"برگزیده" دست یافتند.
  پریسا دوستی،سپیده علی محمدی،هانیه رضایی،رویا رضایی،زهرا دوستی،یلدا برخورداری،زهرا محمد علی طایفه،فاطمه حسینی،فاطمه بابا، مهدیه تیموری، فاطمه هاشمی،آتنا زمانی،زهرا حسینی،نگین عبدالله بلگو،سهیلا حسینی ،ثنا جوادی منش و سیده سپیده قوامی،اعضای سرودی به نام" خورشید خراسان"هستند که با مربی گری "نرگس پیله فروش‌ها"،عنوان برگزیده کشوری را کسب کرد.    
شاعر این سرود نیز "مهدی مردانی"کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان قزوین است
گفتنی است، گروه‌های برتر بخش «سرود» کودک و نوجوان اشعاری متناسب با سیره رضوی را انتخاب کرده بودند.
در پی معرفی برگزیدگان «مسابقه پویانمایی» جشنواره رضوی کانون، یک اثر از کانون استان قزوین عنوان"شایسته تقدیر" را از بین تعداد 83 اثر راه یافته به دبیرخانه کشوری به دست آورد.
 اثر پویانمایی با عنوان"لحاف بنفش "که با همکار اعضای نوجوان،مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون استان قزوین، "الهام چالی‌ها"، "فاطمه صمدی"، "مهدیه تیموری"و "فاطمه غفوری"به مربی‌گری "نجوا تقی صباغها" تهیه شده بود، در جشنواره پانزدهم رضوی، به عنوان"شایسته تقدیر" شناخته شد.
در طراحی پوستر کارگروه کودک و نوجوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) نیز
اثر عضو نوجوان کانون قزوین خوش درخشید
"سیدجعفر ذهنی" طراح پوستر کارگروه کودک و نوجوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام ، از کاردستی "الهام چالی‌ها" عضو نوجوان مرکز فرهنگی‌هنری شماره 3 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین با مربی ‌گری"نرگس پیله فروش‌ها"که به عنوان یکی از آثار برگزیده جشنواره نیز شناخته شده است،استفاده کرده است.
در این پوستر تصویری از پنجره فولاد امام رضا(علیه‌السلام) نقش بسته، پنجره‌ای که به نماد کرامت و بازکردن گره‌های بسته زندگی تبدیل شده است.
 هم‌چنین در مسابقه خوشنویسی بین المللی سال 96،عضو نوجوان مرکز فرهنگی و هنری اقبالیه کانون استان قزوین"محمدرضا کریمی"، رتبه اول را کسب کرد.
وی که هنرآموز "محمدحسام آذربایجانی"(مربی خوشنویسی کانون استان قزوین) است، در بخش خوشنویسی نستعلیق موفق به کسب رتبه اول شده است.
این مسابقه با بیش از50000هزار اثر ارسال شده از 28کشور مختلف برگزارشد.
 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین امسال با ارسال 53 اثر در هشت رشته در پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)شرکت کرد.
بنا به گزارش دبیرخانه این جشنواره در کانون استان قزوین، در بخش سرود 2اثر، کاردستی 10 اثر ،نشریه نگاری 6 اثر،قصه‌گویی 6اثر، کتاب‌سازی 5اثر ، شعرسرایی 10 اثر، داستان نویسی 15اثر وپویانمایی 4 اثربه مرحله نهایی این جشنواره راه پیدا کرد.
امسال در مجموع 570 اثر رضوی در مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین تهیه شد که از این میان شمار 223اثر برگزیده به دبیرخانه استانی این جشنواره راه یافت .
فراخوان کارگروه کودک و نوجوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) از سوی دبیرخانه مرکزی آن در کانون، با دو موضوع «داستان‌نویسی» و «قصه‌گویی بین‌المللی» ویژه بخش بزرگ‌سال و هشت موضوع «پویانمایی»، «سرود»، «داستان‌نویسی»، «شعر سرایی»، «کتاب سازی»، «نشریه نگاری» و «قصه‌گویی» برای کودکان و نوجوانان در آذرماه سال گذشته منتشر شد. 
آثار برگزیده و تقدیر شده هشت بخش‌ کارگروه کودک و نوجوان پانزدهمین جشنواره امام رضا(ع) در کتاب «آهوانه» منتشر می‌شود.
با هدف قدردانی از دست اندرکاران و برگزیدگان استانی پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)( در بخش کودک و نوجوان)، مراسم اختتامیه این جشنواره با عنوان "سومین جشن کبوترانه" در تاریخ 10 مرداد در مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین برگزار شد.
در این مراسم جمعی از مدیران و مسوولان استانی در کنار اعضا و مربیان برگزیده و شرکت کننده این جشنواره، تماشاگر حاصل ابراز ارادت و اخلاص اهالی کانون قزوین به پیشگاه مقدس حضرت امام رضا(ع) شدند.
"اکبر اسکندری نژاد"مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، "سرگرد منصوری " فرمانده بسیج ادارات شهید بابایی،"سرهنگ عبدالله طاهری"فرمانده بسیج ادارات حوزه شهید بهشتی،" محمود رضا طاهری " مدیرکل استاندارد قزوین،"کریم‌خانی" رییس دبیرخانه شورای برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و جمعی از اعضای شورای شهر قزوین از جمله مهمانان این برنامه بودند.
"مژده اروجی" مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین همراه با خوش آمدگویی به مهمانان این مراسم و گرامی داشت دهه کرامت، تلاش و اعضا و مربیان کانون در همکاری با جشنواره رضوی را ستودنی و ارزشمند توصیف کرد.وی در ادامه برشمردن رتبه های کسب شده توسط اعضا و مربیان کانون در پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، برنامه های مذهبی را نقطه تعالی فعالیت‌های کانون دانست.
سخنران دیگر این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بود که ضمن ابراز خرسندی از حضور در کنار اعضای خوب و توانمند کانون، دهه کرامت را فرصتی مغتنم برای شناخت و کسب فضایل حضرت امام رضا(ع) دانست، وی در پایان آرزو کرد همه از کرامت اخلاقی امام رضا(ع) برخوردار شویم.
تلاوت قرآن مجید، سرود جمهوری اسلامی، نمایش یک پویانمایی از آثار اعضای کانون ،اجرای سرود برگزیده اعضای مرکز در جشنواره رضوی امسال،اجرای موسیقی سنتی با همکاری اعضا و مربی کانون ،نمایش گزارش تصویری برگزاری جشنواره رضوی در مراکز فرهنگی و هنری کانون استان، نمایش نماهنگ صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع) ،خاطره گویی سرهنگ طاهری از دفاع مقدس و تقدیر از برگزیدگان کشوری و استانی جشنواره در کانون، بخش های دیگر این آیین پایانی بود.
 از آنجا که این مراسم در دومین سالگرد آغاز به کار مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون قزوین برگزار شد،در بخشی از برنامه،اعضا کیک تولد دو سالگی مرکز را بریدند و یکی از اعضا با خوانش دل نوشته ای درباره این مرکز، از عضویت خود در کانون ابراز خوشحالی کرد.
"مژده اروجی" مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین در گفت و گو با خبرنگاران ، همکاری با جشنواره های رضوی را فرصتی برای آشنایی بیشتر اعضای کانون با سیره و فضایل رضوی دانست.وی با اشاره به اهمیت و جایگاه فعالیت‌های مذهبی درکانون،تربیت دینی،معنوی و اخلاقی کودکان و نوجوانان را از مهم ترین اهداف مربیان و مسوولان کانون دانست.
وی درادامه با اشاره به علاقه،الفت و ارادت مردم ایران به حضرت امام رضا ع به سبب وجود بارگاه منور ایشان در ایران ،آشنا کردن کودکان و نوجوانان با فرهنگ رضوی،را فرصتی ارزشمند و نیز امری واجب وضروری برای تعالی جامعه آینده دانست.
اروجی در پایان افزود:از آنجا که بیشتر برگزیدگان جشنواره رضوی امسال از اعضای مرکز فرهنگی و هنری شماره سه قزوین بوده اند،آیین پایانی این جشنواره در این مرکز برگزار شد.