مسولان و مربیان کانون به لبنان رفتند

مربیان ایرانی و لبنانی کودکان و نوجوانان در یک اردوی مشترک 7 روزه تجربه های خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرهای مختلف لبنان کشوری که در بیش از دو دهه گذشته علاوه بر مقاومت در برابر اشغالگری و تجاوزهای آشکار رژیم صهیونیستی به نمادی از مبارزه بر علیه تروریسم و خشونت‌گرایی تبدیل شده است، هرگز آموزش و پرورش فکری کودکان و نوجوانان خود را فراموش نمی‌کند و در این راه، فعالیت‌های فرهنگی و هنری از اهمیتی راهبردی برای دست‌اندرکاران اداره این کشور برخوردار است.
سابقه همکاری‌های مشترک کانون پرورش فکری از ایران با یک موسسه پیشاهنگی وابسته به مقاومت اسلامی لبنان به نام کشافه‌الامام المهدی(عج) به سال 1386 شمسی بازمی‌گردد.
در این سال‌ها دو کشور شاهد رفت‌و‌آمدها، تولید آثار مشترک، راه‌اندازی فعالیت‌های فرهنگی و هنری و برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک برای کودکان و نوجوانان و مربیان‌شان بوده‌اند همچنین این فعالیت‌ها در همه این سال‌ها بر اساس چند تفاهم‌نامه همکاری مشترک شکل گرفته بود.
سه سال پیش درست در تیر 1393 مدیرعامل کانون به همراه تعدادی از مسوولان کانون به لبنان رفتند که حاصل این سفر چهار روزه امضای یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک بود که همچنان اجرای آن با قوت ادامه دارد.
در آخرین ارتباط فرهنگی دو طرف که به تازگی صورت گرفته است پانزده نفر از مسولان ارشد ستادی و استانی و مربیان کانون سه استان کشور به لبنان سفر کردند تا تجربه‌های فرهنگی خودرا با مربیان جمعیت کشافه المهدی(عج) لبنان به اشتراک بگذارند.
در این سفر که با هماهنگی و همراهی نماینده اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون صورت گرفت مسولان این جمعیت، شهرداران مناطق و برخی مسولان مقاومت اسلامی لبنان از نزدیک با کارگاه‌های هنر خلاق عضوهای کودک و نوجوان جمعیت کشافه آشنا شدند. کارگاه‌هایی که در رشته‌های پاپیه ماشه، نقاشی خلاق با تکنیک‌های مختلف اعم از خراش، صبحانه سلامت، رباتیک، کتاب‌خوانی، اشکال هندسی و... برای عضوهای جمعیت کشافه از سوی مربیان کانون برپا شده بود.
آموزش علم زیست شناسی با استفاده از تصاویر چند بعدی در کتابخانه سیار جمعیت در لبنان، از آموزش‌های نوین این موسسه به کودکان و نوجوانان بود.
میزبانان لبنانی که در حوزه تولید آثار فرهنگی هنری نیز فعالیت می‌کنند برخی از آثار خود را مانند مجلات المهدی، قلک‌های عاشورایی، انیمیشن تعالیم مذهبی به همراه کتاب و سایر ملزومات کمک آموزشی را به اعضای گروه اعزامی کانون ارایه کردند.
حضور در اقلیم التفاح، بعلبک، بلندی‌های جبل عامل، هرمل، صیدا، مشعره و عرض سلام بر امام موسی صدر، جهاد و عماد مغنیه از دیگر برنامه‌های این سفر بود.
میزبانان کودک و نوجوان لبنانی با لباس پیشاهنگی همچنین در جمع میهمانان ایرانی خود با خواندن خطبه‌ای به زبان عربی و فارسی از شوق دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند و پیام‌های سراسر شور و عشق خود را به امام مهربانی‌ها، شمس‌الشموس حضرت امام رضا(ع) بیان کردند.
معاون فرهنگی کانون به عنوان مسول گروه اعزامی  به همراه مدیر دفتر مرکزی حراست و سه مدیر کل کانون استان‌های زنجان ، سمنان و بندرعباس و نماینده اداره کل امور بین‌الملل و مربیان کانون  همچنین در آیین گشایش باغ حضرت معصومه(س) که با حضور سفیر ج. ا. ایران و رایزن فرهنگی و خادمان حرم رضوی برگزار شد حضور یافتند.
تمثیل نمادین ضریح مطهر در این باغ رونمایی شد و عضوهای کودک و نوجوان کشافه میزبان نمایندگان کانون بودند.
بخش رسمی مذاکرات مسولان کانون با رییس کل جمعیت کشافه المهدی(عج) تلاشی بود تا دور جدید همکاری‌های دو طرف با رویکردی تازه و در مسیر اجرای  تفاهم‌نامه قبلی شکل بگیرد.
رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون در این نشست یادآور شد اعزام کارشناسان و مربیان مجرب کانون برای آموزش مربیان جمعیت، همچنین حمایت معنوی و سایر فعالیت‌های فرهنگی طبق تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد.
محمدصالح مذنبی مدیر دفتر مرکزی حراست کانون نیز در این نشست بر اهمیت تداوم همکاری‌های فرهنگی بر پایه اخلاق‌مداری تاکید کرد و به بیان توضیح‌هایی درباره فعالیت‌های فرهنگی کانون پرداخت و معصومه عبداللهی نماینده اعزامی اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز تاریخچه‌ای از همکاری‌های مشترک بیان کرد.
مربیان با تجربه و مشتاق کانون از آموزه های خود می گویند!
در جلسه‌ای در اردوگاه جمعیت مربیان سه استان ساعت ها با پرسش و پاسخ با مربیان و اساتید جمعیت وجه تشابه و تمایز فعالیت های کانون در کتاب خانه ها را با جمعیت کشافه تشریح کردند.و تجربیات ارزنده خودرا با ایشان در میان گذاشتند.
گروه اعزامی کانون در این میان با سفر به «هرمل» شهری که کودکان خردسال آن پدران خودرا در دفاع از وطن ازدست داده‌اند، اتحت تاثیر فضای معنوی یادگاران شهدای مقاومت لبنان قرار گرفتند.
همچنین دیدار با سید هاشم صفی‌‌الدین رییس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان مسول بلندپایه‌ای که بیشتر مسئولیت‌های اجرایی و فرهنگی مقاومت اسلامی لبنان را بر عهده دارد از مهم‌ترین بخش‌های سفر هیات اعزامی کانون به لبنان بود.
این روحانی لبنانی که یکی از تاثیر گذارترین افراد در میان رهبران حزب‌الله پس از سید حسن نصرالله است با اهدا لوحی به معاون فرهنگی کانون - که کار دست عضوهای جمعیت کشافه بود - مراتب قدردانی خود را از همکاری‌های مشترک گذشته و حال کانون با جمعیت کشافه‌الامام المهدی(عج) اعلام کرد.
حضور بر سر مزار شهید سید عباس موسوی شهید مقاومه و شهید راغب حرب و ادای احترام به شهدای لبنانی در جبشیت و بازدید از نقطه‌ی صفر مرزی لبنان و همسایگی سرزمین‌های اشغالی و پارک ایرانیان واقع در منطقه مرزی مارون‌الراس بخش دیگری از این سفر در روزهای 7 تا 13 مرداد 1396 بود.