کد خبر: 271072
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
کانون پیشگام غنی‌سازی خلاقیت بچه‌هاست

روان‌شناس و مدرس دانشگاه معتقد است برای کمک به رشد خلاقیت بچه‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مراکز پیشگام این حوزه است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، غلامعلی افروز روان‌شناس و مدرس دانشگاه با بیان این مطلب در گردهم‌آیی مربیان مراکز پستی کانون سراسر کشور گفت: سال‌هاست با کانون ارتباط نزدیک دارم و با فعالیت‌ها و برنامه‌های آن آشنا هستم و با توجه به آگاهی‌ام از این مجموعه، همواره شاهد بودم، کانون از کارشناسان و مربیان متخصص، خوش‌فکر و مستعدی در حوزه کودک و نوجوان برخوردار است.
وی با بیان این‌که هوش، یک ویژگی ذاتی و خلاقیت اکتسابی است و رشد انسان باید متوازن صورت گیرد، افزود: کانون باید با بهره‌گیری بیشتر از مشاوران و روان‌شناسان در مراکز فرهنگی‌هنری خود زمینه و بستر لازم برای رشد خلاقیت بچه‌ها را فراهم کند چرا که شاکله خلاقیت بچه‌ها از پیش از دبستان آغاز می‌شود و امروز دنیا به دنبال خلاقیت‌ها حرکت می‌کند.
افروز با اشاره به این‌که کودکان روستایی به خاطر برخی محدودیت‌ها نسبت به بچه‌های شهری ارتباط کم‌تری با فن‌آوری‌ها و فضاهای مجازی دارند، یادآور شد: ذهن‌ این بچه‌ها برای پرورش و هدایت خلاقیت، بکرتر و آماده‌تر است.
وی یکی از شیوه‌های پرورش خلاقیت بچه‌ها را انتقال پیام‌های خلاقانه به آن‌ها دانست و خاطرنشان کرد: رفتار حرفه‌ای و شغلی مربیان در این زمینه بسیار مهم است و در واقع نقش مربی، رفتار شخصی، اجتماعی، حرفه‌ای و... اوست که هر چه غنی‌تر باشد در انتقال پیام موفق‌تر خواهد بود.
مدرس دوره آموزش مربیان پستی کانون با بیان این‌که رفتارها بر پایه نگرش‌ها و باورها شکل می‌گیرد اضافه کرد: بیشتر رفتارها قابل پیش‌بینی‌اند و اگر بتوانیم با پیش‌بینی درست از رفتارهای آسیب‌زا پیشگیری و رفتارهای صحیح را تقویت کنیم موفق‌ بوده‌ایم.
وی استفاده از زبان مشترک را از دیگر شیوه‌هایی دانست که در پرورش خلاقیت بچه‌ها بسیار موثر است و افزود: توان درک و حل مسایل ناشی از هوش افراد است و اگر بخواهیم اطمینان پیدا کنیم که بچه‌ها پیامی را درک کرده‌اند یا نه، ابتدا باید خودمان آن را درک و باور داشته باشیم چرا که هرچه باورها عمیق‌ترباشد رفتارها غنی‌تر خواهد بود.
افروز ارزش‌مندی و کرامت انسان‌ها را در گرو تلاش هدف‌مند آن‌ها دانست و یادآور شد: هرکس تلاش نکند، خود را فرسوده و در واقع خودزنی کرده است چرا که شرع و اجتماع از تمام افراد به تناسب توان‌مندی‌های‌شان انتظار تلاش دارد پس به نسبت جایگاهی که در آن قرار داریم تلاش کنیم تا هم به نتیجه مطلوب دست یابیم و هم رضایت خدا را به دنبال داشته باشیم.
گردهم‌آیی سراسری مربیان پستی کانون طی روزهای 18 و 19 مرداد96 در تهران برگزار شد.