اسباب‌بازی‌ تولیدی از کالای وارداتی پیشی گرفت

دبیر سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: درحالی که شمار غرفه‌های جشنواره رشد 30 درصدی داشت، بی‌آن که محدودیتی برای واردکنندگان ایجاد کنیم، تولید کنندگان برای بیش از 90 درصد غرفه‌ها ثبت‌نام کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مناف یحیی‌پور در آیین پایانی سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی با بیان این مطلب افزود: تمام تلاش شورای سیاست‌گذاری، شورای هماهنگی و ستاد برگزاری جشنواره و دیگر بخش‌های کمک کننده بر این مبتنی بود که با توجه به تجربه‌ی دو دوره‌ی گذشته و بهره‌مندی از توان فکری همراهان همدل و استقبال از نظرها، انتقادها و پیشنهادهای دریافتی، کیفیت فعالیت جشنواره را در حد توان ارتقا ببخشیم و از شمار کاستی‌ها بکاهیم.
وی با اشاره به رویکرد فرهنگی، آموزشی برای جشنواره و تاکید بر تداوم فعالیت بخش بازی‌های ایرانی و به ویژه ایجاد فرصت تجربه‌ی بازی‌های جمعی و حرکتی که این روزها در زندگی معمول آپارتمان چندان امکان تجربه‌ی آن‌ها را نداریم، ادامه داد: محله‌ی اسباب‌بازی‌ها با دعوت از 9 مربی باتجربه‌ی کانون از پنج استان کشور دایر شد، در این غرفه، مربیان هنرمند، عروسک‌های کوچک و ساده‌ی بومی محلی خود را پیش چشم بازدیدکنندگان و با مشارکت آنان تولید و عروسک ساخته شده را به کودکی که مهمان غرفه شده، اهدا می‌کردند.
دبیر سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی با اشاره به فعالیت غرفه‌ی مرکز تجربیات هنری و ایده‌های نو، افزود: این غرفه فرصتی برای نگاه متفاوت به ابزار و وسایل معمول پیرامون را فراهم کرد تا نگاهی تازه به مقوله‌ی بازی و سرگرمی و اسباب‌بازی بیندازیم و در غرفه‌های دیگر امکان دریافت مشاوره‌ی رایگان از متخصصان کارآزموده و باتجربه در زمینه‌ی بازی و اسباب‌بازی مهیا شد.
معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: حمایت از حضور فعالان دلسوز و هنرمند برای عرضه‌ی عروسک‌های دست‌ساز محلی که عمدتاً یا بهتر است بگویم همه‌ی آن‌ها به دست اهالی روستاها و شهرهای کوچک در اقصی نقاط کشور و با مواد اولیه‌ی محلی و نه صنعتی ساخته شده، گامی دیگر در ترویج فرهنگ بومی و پاسداشت میراث فرهنگی کشور در این جشنواره به شمار می‌آید.
وی با اشاره به تشکیل هفت کارگاه عمومی و اختصاصی و برپایی هشت نشست علمی ـ کاربردی با مشارکت و حضور شخصیت‌های حقیقی و حقوقی معتبر و مرتبط به عنوان بخش علمی جشنواره گفت: مایه‌ی مسرت و دلگرمی است که امسال شماری از نوجوانان خوشفکر، علاقه‌مند و ایده‌پرداز از استان البرز، که زیر نظر آقای مهدی کافی، مربی‌ای دلسوز و هنرمند تربیت شده‌اند، با هشت فکر و طرح تازه، در بخش ایده بازار شرکت کردند. امیدوارم با چنین استقبالی، در جشنواره‌ی بعدی بتوان فصلی مستقل برای طراحان نوجوان و جوان باز کرد و زمینه‌ی شکوفایی استعداد و پرورش خلاقیت این گروه را بیش از پیش فراهم ساخت.
یحیی‌پور همچنین از داوری آثار در سه بخش ایده بازار، طرح‌های ثبتی و مجوز تولید که تماماً بر حمایت از تولید داخلی مبتنی بود، اشاره کرد و افزود: هم مقدمات فعالیت مستمر و جدی دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره فراهم شده و هم‌ گام‌های نخست طرح سامان‌دهی صنعت اسباب‌بازی کشور برداشته و اسناد اولیه و چارچوب کار تدوین شده و امیدوارم در سال جاری با شکل‌گیری کمیته‌های تخصصی کار تدوین پیش‌نویس شیوه‌نامه‌های عملیاتی، استانداردهای جامع و دیگر اسناد مورد نیاز آغاز شود و به سرانجام برسد.
دبیر سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی تاکید کرد: به گمانم شیرین‌ترین لحظه‌های این رویداد فرهنگی برای من و مجموعه‌ی همکاران و همراهان در برگزاری جشنواره، تماشای ذوق کردن کودکان و به هیجان آمدن نوجوانان در گوشه‌گوشه‌ی نمایشگاه بود. بروز احساسات این عزیزان، چنان لذت‌بخش بود که بهترین پاداش برای تلاش‌گران این عرصه به شمار آید و گاه آرزو می‌کردم کاش می‌شد در همه جای فضای داخلی و بیرونی نمایشگاه دوربین‌ها همیشه حضور داشته باشند و این لحظه‌های کم‌نظیر را ثبت کنند؛ مانند لحظه‌ای که کودکی خردسال از مادرش قول می‌گرفت که «مامان از اینجا دیر بریم» یا وقتی کودکی دیگر با ذوق و هیجان پیش از ورود به فضای نمایشگاه به پدرش خبر می‌داد که «اینجا پر از اسباب‌بازیه» یا به هوا پریدن نوجوان‌ها هنگامی که در بازی طناب‌کشی برنده می‌شدند و بسیاری لحظه‌های مشابه.
وی با بیان این‌که این همه میسر نمی‌شد، مگر به لطف خداوند متعال افزود: از حمایت و مدیریت آقای حاجیان‌زاده، مدیرعامل و همراهی معاونان، مشاوران، مدیران و همکاران دلسوز و ارجمند کانون و یاری نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مشارکت کننده به ویژه معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، صندوق کارآفرینی امید، معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران و اتحادیه‌ی صنف خرازی‌ها صمیمانه تشکر می‌کنم.
یحیی‌پور ادامه داد: به طور خاص قدردان و سپاس‌گزار داوران بزرگوار و همکارانم در ستاد برگزاری جشنواره باشم که مسئولیت کمیته‌ها، دبیرخانه و بخش‌های مرتبط را بر عهده گرفتند و پرتلاش و فعال وظایف خود را به خوبی انجام دادند و ناگفته نماند ایجاد فرصت‌ و امکان فعالیت گسترده‌تر و تعامل‌ جدی‌تر کمیته‌ی تبلیغات و اطلاع‌رسانی با رسانه‌ها، به ویژه صدا و سیما که با حمایت و تأیید مدیرعامل مقدور شد، چه در فضای مجازی و یا رسانه‌های مکتوب و چه در شبکه‌های صدا و سیما، تجربه‌ی تازه‌ای از ثمربخشی تعامل مؤثر و حضور فعال برای فعالیت‌های فرهنگی مفید و مناسب برای کودکان و نوجوانان پیش‌رویمان قرار داد که در استقبال کودکان و خانواده‌ها از برنامه‌های جشنواره و تأثیرگذاری بهتر فعالیت دیگر بخش‌ها تأثیر چشم‌گیری داشت و باید به‌طور ویژه این فرصت‌ها را قدر بشناسیم و به تکرارشان همت بگماریم.
دبیر سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی با بیان اینکه بی‌تردید چون هر کار انسانی دیگر، بروز اشکال‌ها و ضعف‌هایی در این رویداد محتمل و بلکه قطعی است، گفت: می‌کوشیم صمیمانه نقدها را بشنویم و ثبت کنیم تا به تدریج از ضعف‌ها بکاهیم. تلاش خالصانه‌ی ما ایجاد لحظه‌هایی لذت‌بخش برای کودکان و نوجوانان میهن عزیزمان، شکل‌گیری خاطره‌هایی شیرین برای آنان و خانواده‌هایشان، کمک به ترویج فرهنگ استفاده از اسباب‌بازی و تقویت تعامل و ارتباط ایده‌پردازان، فعالان، متخصصان و تولیدکنندگان این صنعت با افکار عمومی و مخاطبان خود بوده است.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی از 24 تا 28 مرداد 1396در مرکز آفرینش‌‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.