والدین و مربیان به خلق بازی بپردازند

کودکان نمی‌توانند معطل تولید شوند، به همین سبب والدین و مربیان خود باید اقدام به طراحی و خلق بازی کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی سالم در کارگاه «ایده‌پردازی خلاق» با ارایه‌ی طرح‌های متنوع مربیان و فعالان حوزه‌ی کودک را به امر خلاقیت و بهره‌مندی از امکانات موجود دعوت کرد.
این کارشناس در سر فصل‌های مختلف به معرفی «مرکز باشگاه خلاقیت» اشاره کرد. وی گفت: «ما به دنبال تشکیل شبکه‌ای هستیم که تولید کننده و مصرف کننده در کنار یکدیگر قرار گیرند و مصرف کننده خود نقش تولیدکننده را بازی کند. در این دیدگاه مصرف کننده خود سوال طرح می‌کند و یاد می‌گیرد بحث کند.»
وی در ادامه به تعریف جامع تفاوت‌ ساختارهای آموزشی پرداخت. در نظام مکانیکی واحدها بسیار دقیق و انعطاف پذیرند. شرح وظایف مشخص است. امور رسمی و کارها بسیار استاندارد است. اما در نظام ارگانیکی طرح پرسش از طرف هر عضو است. وظایف انعطاف پذیرند. کارها چندان رسمی و استاندارد نیستند.
این کارشناس ادامه داد: در واقع در نظام ارگانیکی، آب، خاک و نور فراهم می‌شود و سپس استعداد بروز می‌کند.
وی ادامه داد: برای رسیدن به یک شبکه‌ی ارگانیکی نیازمند یک شبکه‌ی پژوهش هستیم. در این میان نیز به فن‌آوری و محتوا نیازمندیم.
سالم در تعریف نقش پژوهش ادامه داد: «نوع برخورد با این پژوهش‌ها با ایجاد بستر رشد و گسترش خلاقیت در ارتباط است و رسیدن به این هدف‌ها نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت است.»
این سخنران به رفع نیازهای کودک در فرایند بازی اشاره داشت: «کودک ما نمی‌تواند معطل تولید شود. ما به عنوان مربی باید بتوانیم برای او وسایل و ابزار بازی را خلق کنیم. باید بتوانیم گام به گام با دنیا پیش برویم.»
گفتنی است بخش مهمی از این کارگاه به تجربه‌ی بازی‌های خلاقانه در حوزه‌های مختلف اختصاص یافت.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی روز 28 مرداد در مرکز‌ آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد.