توافق اولیه برگزیدگان جشنواره اسباب‌بازی با سرمایه‌گذاران

در نشست طراحان و تولیدکنندگان اسباب‌بازی، برگزیدگانِ جوایز دوره‌های گذشته جشنواره ملی اسباب‌بازی، به توافق اولیه با سرمایه‌گذاران رسیدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون با گفت‌وگوی طراحان برتر اسباب‌بازی و تولیدکنندگان به ‍پایان رسید.
در این نشست که بعدازظهر روز 28 مرداد برگزار شد، تولیدکنندگان حاضر در جشنواره ملی اسباب‌بازی و تولیدکنندگان مدعو به گفت‌وگو با برترین‌های چند دوره از جشنواره ملی اسباب‌بازی نشستند.
در این نشست صمیمانه، میهمانان در گروه‌های چند نفره به بحث درباره‌ی شیوه‌ی تولید طرح‌های برتر و ملزومات آن پرداختند. محدودیت‌های تولید، شیوه‌های تولید مطلوب، نیازسنجی، شیوه‌های توزیع، بخشی از موضوع‌های مطرح شده در این بحث‌ها بود.
محمد اسمعیل‌‍پور از برگزیدگان بخش فرهنگی هنری سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی در خصوص این برنامه گفت: برگزاری نشست‌هایی از این دست خوب است، در واقع ارتباطی که به واسطه‌ی این نشست‌ها شکل می‌گیرد راهگشاست. اما تصور من از این شیوه از تعامل‌ها چیز دیگری است. خوب است که به واسطه‌ی این برنامه‌ها طراحان در جریان تولید، از صفر تا صد تولید یک طرح قرار بگیرند. در واقع این آگاهی است که می‌تواند در ارتقای طرح کمک‌رسان باشد. از طرفی خواسته‌ی من از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است که شیوه‌های حمایتی خود را مشخص کند.
محمد نصراصفهانی از شرکت فن گستران دیگر طراح حاضر در این برنامه بود، گفت: من با اثر ربات امداد کوچولو توانستم برگزیده این دوره شوم. این نشست صمیمانه، عالی بود و توانستم از نظر دوستان استفاده کنم. گرچه خود من هم دستی در تولید دارم اما تجربه گران‌‌بهایی که در این دیدارها رد و بدل می‌شود در ارتقای صنعت اسباب‌بازی بسیار موثر است.
وی ادامه داد: پیشنهادم این است که این برنامه در قالب نشست در هر فصل برگزار شود. می‌توان گفت که کنفرانس یا ارایه‌‌ی مقاله در این راستا نیز راه‌گشاست.
زهرا قلیچی نوجوان 14 ساله‌ای است که امسال در جشنواره حضور یافته بود. از این دانش‌آموز مستعد نیز برای حضور در نشست دعوت به عمل آمد. در پایان این برنامه وی ابراز خوشحالی کرد و این دیدار را مفید خواند: «طرح من برگرفته از جورچین و پازل است، در این جلسه درباره دلایل انتخاب بازی برای تولید صحبت شد و تولیدکننده‌ها مطرح کردند که اثر باید دارای کدام ویژگی‌ها برای کم کردن ریسک در تولید باشند. این نشست برای من بسیار مفید و کارآمد بود و انگیزه‌ی من را برای حضور جدی‌تر در این عرصه قوی کرد.
سیامک محی‌الدین‌بناب از کارگاه تولیدی آران پازل درباره‌ی این برنامه توضیح‌هایی داد: «بازار ایران، کیفیت محصول، فرهنگ ایرانی و بازتاب آن در اثر، نیازمندی‌های بازار بخشی از سخنانی بود که در این نشست رد و بدل شد. گمان می‌کنم اگر بتوانیم تعداد این نشست‌ها را بیشتر کنیم قدم‌های محکم‌تری بر خواهیم داشت. چرا که ایراد‌ها و اشتباه‌های بیشتری برطرف خواهند شد.
این طراح برتر ادامه داد: آگاهی جامعه‌ی ما در حوزه‌ی اسباب‌بازی صفر است و دانش طراحان نیز کم. ما نیاز به آمار و ثبت اطلاعات داریم و هر قدمی برداریم کم است، اما این تلاش باید از جایی آغاز شود که تصور می‌شود کانون مقدمات آن را فراهم آ‌ورده است.
با پایان این برنامه امیرحسن سلام‌زاده، سرپرست مرکز سرگرمی‌های سازنده‌ی کانون عنوان کرد: این نشست اتفاق بی‌نظیری در حوزه صنعت بود؛ چرا که مواجهه‌ی طراحان و تولیدکنندگان در کمتر عرصه‌ای اتفاق افتاده و نظیری در بخش فرهنگ هم نداشته است. ضروری می‌دانیم که این نشست در قالب مجموعه نشست ادامه داشته باشد تا به واسطه‌ی آن جرقه‌های تشکیل صنف اسباب‌بازی نیز زده شود.
گفتنی است که پیش از این نشست صمیمانه در برنامه‌ای رسمی طراحان برتر سال‌های قبل جشنواره نیز در فرصت‌های پنج دقیقه‌ای با نمایش فیلم و اسلاید به معرفی آثار خود در جمع تولیدکنندگان پرداخته بودند.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 28 مرداد پایان یافت.