همکاری نهادها برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی پررنگ‌تر شود

داور ایرانی دوسالانه‌ی تصویرگری براتیسلاوا بر لزوم مشارکت و همکاری نهادهای مختلف برای حضور پررنگ‌تر کشور در جشنواره‌های بین‌‌المللی تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی بوذری تصویرگر و پژوهش‌گر هنر که این روزها به عنوان یکی از داوران دوسالانه‌ی تصویرگری براتیسلاوا در اسلواکی حضور دارد، حضور فعال هنرمندان کشور در این جشنواره را سبب خوشحالی دانست.
بوذری که در سمپوزیوم براتیسلاوا نیز مقاله‌ای با عنوان «تصویرگری هنری، تصویرگری بازاری» را ارایه کرد در توضیحی گفت: «برای ارایه‌ی این مقاله بر روی دو نمونه از کتاب ضحاک به صورت موردی کار کرده‌ام. در مورد ویژگی‌های هر کدام از این سبک‌ها در دو کتاب سخن خواهم گفت. ویژگی‌های خوب و بد هر کدام را عنوان می‌کنم و در پایان به این خواهم پرداخت که در دنیای معاصر امروز کدام نوع تصویرگری موفق‌تر است.»
بوذری در ادامه‌ی سخنانش از حضور پررنگ ایران در جشنواره امسال ابراز رضایت کرد و این موضوع را مرهون همکاری چند نهاد با یکدیگر خواند: «اولین بار است که سه نفر از ایران در سمپوزیوم حضور دارند. به نظر من این یک حضور خوب است و این اتفاق در حالی رخ داده که جشنواره براتیسلاوا امسال وارد نیم قرن دوم کاری خود شده است. امیدوارم که از مقاله‌ها استقبال خوبی شود.»
او ضمن برشمردن مزایای حضور یک تصویرگر جوان ایرانی در کارگاه تصویرگری براتیسلاوا این نوع حضور را هم مهم دانست.
بوذری ادامه داد: «در دوره‌های گذشته ارتباط ایران با این جشنواره مهم خوب نبود و حضور کمرنگی داشتیم. بارها خود من با هزینه‌ی شخصی در جشنواره براتیسلاوا شرکت کردم و گرچه به عنوان نماینده‌ی ایران شناخته می‌شدم چه در کارگاه سال 2007 و چه در سال 2013 و 2015 که در سمپوزیوم حضور داشتم حمایت مالی نداشتم. این مساله را مطرح کردم تا عنوان کنم این کم‌توجهی از سوی مسوولان و نهادها خوب نیست. ما افراد علاقه‌مند و توانمند زیادی داریم که دوست دارند در فضاهای بین‌المللی حضور یابند اما وقتی حمایت وجود ندارد آنها نیز سرخورده می‌شوند.»
این تصویرگر گفت: «جای افسوس است که در پنجاهمین سال برگزاری این جشنواره هیچ نماینده‌ای از ایران نداشتیم. در کارگاه هیچ ایرانی‌ای حضور نداشت و حتی نماینده‌ای رسمی از ایران به این جشنواره برای بازدید نیامد.
او در پایان گفت: به نظر من نهادهای مختلف باید با هم‌افزایی و مشارکت با هم کارها را جلو ببرند. امسال ما ثمره‌ی مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن تصویرگران و شورای کتاب کودک را می‌بینیم. این فعالیت‌ها شکل گرفت تا یکی از ‍پررنگ‌ترین حضورها را تجربه کنیم. این همکاری می‌تواند باعث هم‌افزایی شود و هنر و فرهنگ ایران جایگاه شایسته‌ی خود را در فضای بین‌المللی پیدا کند.»