ایجاد شور و شعور حسینی در کودکان و نوجوانان کرمانی/ انتقال مفاهیم عاشورایی به بچه‌ها با زبان هنر

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با برپایی حسینیه کودک و نوجوان در ایام محرم و ارائه مفاهیم اخلاقی، تربیتی و عاشورایی به شیوه‌ای جذاب به‌دنبال ایجاد شعور حسینی در بچه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان در محرم امسال نیز با ایجاد حسینیه کودکان و نوجوانان عاشورایی در حسینیه ثارالله و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری با بهره‌گیری از توان روحانیان آستان قدس رضوی و مربیان کانون به دنبال ایجاد شعور حسینی در بچه‌هاست چرا که شور و شعور حسینی در کنار هم معنا پیدا می‌کند.

**اجرای برنامه‌های متنوع توسط روحانیان آستان قدس

ایستگاه پرورش خلاقیت، بازی و سرگرمی و احکام و معارف اسلامی عنوان سه غرفه‌ای‌ست که در حسینیه کودکان و نوجوانان کرمان دایر شده است، کودکان و نوجوانانی که همراه با خانواده خود برای شرکت در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) به حسینیه ثارالله کرمان آمده‌اند به حسینیه کودک و نوجوان می‌آیند و با حضور در غرفه‌های فرهنگی با برخی مفاهیم اخلاقی، تربیتی و عاشورایی به شیوه‌ای جذاب آشنا می‌شوند.

در مجموع شش غرفه در حسینیه کودک و نوجوان کرمان دایر شده است که سه غرفه به دختران و سه غرفه دیگر هم به پسران اختصاص دارد و یک روحانی برای دختر خانم‌ها و روحانی دیگر هم برای آقا پسرها به اجرای برنامه‌های جذاب می‌پردازند و آنها را با مفاهیم اخلاقی، تربیتی و عاشورایی آشنا می‌کنند، بچه‌ها پس از حضور در این غرفه‌ها هم به سالن حسینیه می‌روند و از برنامه‌های متنوع بهره‌مند می‌شوند.

**مطالب جدیدی را در حسینیه عاشورایی یاد می‌گیریم

حمیده 12 سال دارد، او به همراه مادرش برای شرکت در آیین عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) به حسینیه ثارالله کرمان آمده است، او که از سال گذشته در جریان ایجاد حسینیه کودک و نوجوان بوده است، امسال نیز خود را به این مکان رسانده تا از برنامه‌ها بهره‌مند شود.

وی به خبرنگار فارس می‌گوید: غرفه احکام و معارف اسلامی از بقیه غرفه‌ها دوست‌داشتنی‌تر و جذاب‌تر بود و روحانی حاضر در این غرفه خوب کار می‌کرد و مطالب زیادی را از او یاد گرفتم.

این دختر نوجوان ادامه می‌دهد: روحانی مستقر در غرفه احکام و معارف اسلامی برخی از مستحبات و واجبات را به ما یاد داد که برای من تازگی داشت.

یزدان هم یکی دیگر از بچه‌هایی‌ست که در حسینیه کودک و نوجوان حضور دارد، وی 11 ساله است و همراه با مادرش به این مکان آمده است، وی به خبرنگار فارس می‌گوید: غرفه احکام و معارف اسلامی خیلی خوب است و خیلی چیزها را به من یاد داد که تاکنون نمی‌دانستم.

وی می‌افزاید: روحانی حاضر در غرفه احکام و معارف اسلامی اطلاعات خوبی را به ما داد و من متوجه شدم، مستحبات به چه معنایی‌ست.

**نادیده گرفتن بچه‌ها در برنامه‌های عاشورایی

در همین حال مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با انتقاد از نبود برنامه‌های مذهبی برای مخاطب کودک و نوجوان در ایام محرم به خبرنگار فارس می‌گوید: برنامه‌های کمی در ماه محرم برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده می‌شود در حالی که آنها یکی از اصلی‌ترین قشری هستند که آموزه‌های دینی بر روی آنها اثرگذار است.

یکی از آروزهای محسن روحی این است که مسجدی در کرمان برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان را در ماه محرم برگزار کند و مخاطب این برنامه‌ها فقط بچه‌ها باشند.

**هر کودک نشانه‌ای از خداست

وی با اشاره به همزمانی هفته کودک با ایام محرم از «هر کودک نشانه‌ای از خداست» به عنوان شعار این هفته نام می‌برد و ادامه می‌دهد: ما تلاش کرده‌ایم برنامه‌های هفته کودک در کرمان بوی ماه محرم را به خود بگیرند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان می‌افزاید: در محرم سال گذشته برای نخستین‌بار اجرای ویِژه برنامه در محرم را تجربه کردیم و این برنامه با استقبال خوب بچه‌ها مواجه شد و در سال جاری برنامه‌های جذاب‌تری را برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته‌ایم و تنوع کارها بیشتر است و در هر شب محتوای جدیدی به بچه‌ها ارائه می‌شود.

روحی خاطرنشان می‌کند: سازمان فرهنگی آستان قدس به ما در اجرای برنامه‌های حسینیه کودک و نوجوان کمک کردند تا برنامه‌های جذاب‌تری داشته باشیم.

**انتقال مفاهیم عاشورایی به بچه‌ها با زبان هنر

وی به بیان برنامه‌های ارائه شده در حسینیه کودک و نوجوان کرمان می‌پردازد و می‌گوید: بچه‌ها با حضور در حسینیه عاشورایی با مفاهیم اخلاقی، تربیتی و عاشورایی به شیوه‌ای جذاب از طریق زبان هنر، بازی و سرگرمی آشنا می‌شوند.

روحی از استقبال خوب بچه‌ها از برنامه‌های حسینیه کودکان و نوجوانان عاشورایی کرمان خبر می‌دهد و بیان می‌کند: گاهی مادرها هم با فرزندان خود به حسینیه عاشورایی می‌آیند و از برنامه‌ها استفاده می‌کنند.

وی یادآور می‌شود: کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان این آمادگی را دارد، آموزش‌های لازم را به افراد توانمندی ارائه دهد که می‌توانند در مساجد شهر برای بچه‌ها برنامه‌های ویژه برگزار کنند و امیدوارم یکی از مساجد کرمان بانی این امر شود که برنامه کامل و جامعی را برای کودکان و نوجوانان در ایام محرم داشته باشیم.

مدیرکل کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با اشاره به اینکه محتوای برنامه‌های حسینیه عاشورایی توسط مربیان کانون و روحانیان آستان قدس تدوین شده است، تاکید می‌کند: ما در حسینیه عاشورایی کار سرگرمی انجام نمی‌دهیم و یا از بچه‌ها نگهداری نمی‌کنیم بلکه محتوای دینی و فرهنگی را به آنها انتقال می‌دهیم.

روحی در پایان سخنان خود می‌گوید: دو روحانی اعزامی از آستان قدس صبح‌ها نیز طبق هماهنگی انجام شده با آموزش و پرورش به مدارس می‌روند و برنامه‌هایی را برای بچه‌ها اجرا می‌کنند.

**برنامه‌های حسینیه عاشورایی از چه ساعتی آغاز می‌شود؟

به گزارش فارس، ویژه‌برنامه‌های حسینیه کودکان و نوجوانان عاشورایی همزمان با دهه اول محرم در مدت زمان 100 دقیقه از ساعت 19 تا 20 در زیرزمین حسینیه ثارالله اجرا می‌شود.

===============

گزارش از مهسا حقانیت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =