کتاب مهم‌ترین هدیه‌ی فرهنگی است

تیمور عربشاهی همکاری و همدلی مجموعه‌ی کانون و حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی را از جمله عوامل عرضه‌ی موفق محصولات کانون پرورش فکری در میان جامعه می‌داند

تیمور عربشاهی متولد 1337 و بازنشسته‌ی آموزش و پرورش است، وی با توجه به تجربه‌ای که پیش از ورود به کانون در زمینه‌ی فروش داشته، در مدت حضورش در فروشگاه کانون توانسته رشد قابل توجهی در زمینه‌ی فروش محصولات داشته باشد، به طوری‌که فروشگاه استان در میان برترین‌های فروش کانون در کشور است.

عربشاهی علت این موضوع را از یک‌سو همکاری و همدلی مجموعه‌ی کانون و تعامل با دیگر دستگاه‌ها می‌داند و از سوی دیگر معتقد است شرکت در نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های فرهنگی توانسته محصولات کانون را بیش از پیش به جامعه بشناساند.

●●چطور شد به کانون آمدید

سال‌ها پیش از این‌که وارد کانون شوم مدیریت فروش مجلات رشد در استان را برعهده داشتم و از این رهگذر آقای حاجیان‌زاده با من و فعالیت‌هایی که انجام می‌دادم آشنا بود، به همین دلیل سال 94 از سوی ایشان دعوت به همکاری شدم.

●●قبل از ورود به کانون چقدر با آن آشنایی داشتید

قبل از ورود به این مجموعه چون فرهنگی بودم و هم‌چنین نماینده‌گی توزیع مجلات رشد را بیش از 13 سال بر عهده داشتم تا حدودی با کانون و فعالیت‌های آن آشنا بودم.

●●در زمینه‌ی فروش چه تجربیاتی داشتید

غیر از کار فرهنگی در بازار هم فعالیت می‌کردم و در این مسیر با بخش فروش کانون تجربه‌ی خرید و فروش محصولات کانونی خصوصاً در زمینه‌ی لوازم‌تحریر داشتم.

●●چه روش‌هایی برای بالابردن فروش به کار برده‌اید

برای بالا بردن فروش محصولات ضمن رعایت تکریم ارباب رجوع و دادن مشاوره به مخاطب، آشنایی با محصولات موجود در فروشگاه بسیار موثر است؛ چیدمان و زیبایی فروشگاه نیز عوامل دیگر بالا بردن فروش هستند.

حضور و شرکت در نمایشگاه‌ها به مناسبت‌های مختلف در معرفی کانون و محصولات آن بسیار موثر است زیرا هنوز وجود دارند خانواده هایی که از کانون، اهداف و خدمات آن بی اطلاع هستند.

مربیان کانون هم در این زمینه نقش فعالی دارند و در کنار معرفی کانون، مرکز فروش را به اعضا و خانواده‌ها معرفی می‌کنند.

●●چه برنامه‌ای برای ادامه‌ی این روند دارید

علاوه بر مواردی که در پاسخ به پرسش قبل بیان کردم، افزایش معلومات در خصوص کاربرد محصولات فروش و نیازسنجی دو عاملی هستند که توجه به آنها فروش خوب را به دنبال خواهد داشت.

●●چند مرکز فروش در استان داریم

فعلاً در استان 2 مرکز فروش آنهم در شهرستان زاهدان داریم و با توجه به اینکه از دغدغه‌های مهم مدیریت محترم کانون استان رساندن محصولات به دست مخاطب آن است، امید می‌رود با تلاش بیشتر عزیزان تعداد این فروشگاه‌ها در سطح استان افزایش یابد.

●●چند نفر با شما در امر فروش همکاری دارند

چهار همکار در دو فروشگاه به عرضه‌ی محصولات فرهنگی اشتغال دارند.

●●خرید کتاب بیشتر است یا سرگرمی‌ها

خرید سرگرمی، بازی و لوازم‌تحریر از کتاب بیشتر است؛ در قسمت فروش کتاب آن‌گونه که انتظار می‌رود موفق نیستیم زیرا کتاب در سبد خانواده، با توجه به مشکل اقتصادی، در اولویت‌های اول جایی ندارد ولی ناامید نیستیم. با کمک مربیان کانون و همکاری معلمان مدارس روز به‌روز جای امیدواری بیشتر می‌شود.

●●استقبال خانواده‌ها

بیشتر خرید توسط پدر و مادرهاست و آنان با توجه به شناختی که از کانون دارند اولویت خریدشان از کانون است.

●●تنوع محصولات

با توجه به مدت 2 سالی که بنده در قسمت فروش هستم تا حدودی تنوع کالا را افزایش و با توجه به نیاز مخاطبان سفارش داده ام، کالا هم باید نسبت به بازار ارزانتر و هم با کیفیت باشد زیرا کالای بی‌کیفیت و ارزان نیاز مخاطب را برآورده نمی‌کند.

●●لبخند یک فروشنده چقدر در جذب مخاطبان موثر است

برای اینکه یک فروش موفق داشته باشیم چند عامل باید دست به دست هم بدهند که از جمله‌ی آنها می‌توان به کیفیت کالا و آشنایی فروشنده با خصوصیت‌های آن اشاره کرد البته ناگفته پیداست اگر " لبخند " در کنار این دو خصوصیت نباشد نمی‌توان چندان به نتیجه‌ی کار امیدوار بود.

●●در چه ایامی فروش محصولات بیشتر است

 فروش در ایام بازگشایی مدارس بیشتر است .

●●به جای کتاب دوست داشتید چه چیزی بفروشید

بنده معتقدم همه‌ی مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... را می‌توان از طریق مطالعه برطرف کرد لذا نمی‌توان هیچ هدیه‌ای را جایگزین کتاب نمود چون کتاب بهترین ابزار پیشرفت یک جامعه در ابعاد گوناگون آن است و این مهم حاصل نمی‌شود جز با مطالعه به همین خاطر بهترین جایگزین هدیه برای کتاب همان کتاب است.

●●پرفروش‌ترین کتاب کانون و ویژگی‌های آن

کتاب خاصی را نمی‌توان نام برد، می‌شود این‌گونه بیان کرد که پرفروش‌ترین کتاب‌ها مربوط به گروه‌های سنی الف، ب و ج است و یک کتاب شاخص نیست زیرا همه‌ی کتاب‌های کانون خوب هستند و خانواده‌ها در انتخاب کتاب چندان مشکلی ندارند.

●●خودتان اهل خواندن کتاب‌های کانون هستید؟

با توجه به مسئولیت زمانبری که در بخش فروش دارم، حداقل روزی 30 دقیقه مطالعه می‌کنم زیرا تجربه ثابت کرده فرزندان در خانواده از رفتار پدر و مادر درس می‌گیرند

●●اگر بخواهید به کسی هدیه بدهید، از محصولات کانون استفاده می‌کنید؟

 بهترین محصولات فرهنگی را در کانون می‌توان یافت و چه هدیه‌ای بهتر از کالای فرهنگی

●●سخن پایانی

اگر بخواهیم فرهنگ مطالعه در جامعه بالا برود و انتظارها در این زمینه برآورده شود باید مربیان کانون با آموزگاران مدارس یک تعامل دو طرفه داشته باشند، کودکان را از فواید مطالعه آگاه کنند و کتاب را در صدر هدیه‌های خود قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =