کد خبر: 272384
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
بازدید 1716
حرکت به سمت افق‌های چشم‌انداز 1404 کانون

هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چشم‌انداز 10 ساله‌ی این سازمان باسابقه‌ی فرهنگی را تصویب و مدیرعامل آن را به تمامی معاونت‌ها و مدیریت‌های ستادی و استانی کانون ابلاغ کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در مقدمه‌ی این متن، دومین دوره‌ی چشم‌انداز 10 ساله‌ی کانون را دورنمایی آرمانی و در عین‌حال واقع‌بینانه از وضعیت کانون دانسته که با ارائه‌ی تعریفی به‌روز از مأموریت سازمانی، ویژگی‌های مطلوب کانون را در قالب اهداف، راهبردها و سیاست‌ها تبیین کرده است.
در ابتدای این مقدمه آمده است: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بر پایه‌ی فرهنگ و ارزش‌های دینی و اجتماعی شکل گرفته و در طول نزدیک به چهاردهه‌، مستمر و پردامنه، به سیاست‌گذاری در حوزه‌ی فرهنگ و برنامه‌ریزی برای هدایت تحولات و تغییرات در حوزه‌های مختلف تمدنی و فرهنگی کشور پرداخته است.
به اعتقاد مدیرعامل کانون، فرهنگ‌سازی و تعالی فرهنگ با برنامه‌ای کوتاه‌مدت و مقطعی به سرانجام نمی‌رسد و نمی‌توان به شکل سخت‌افزاری با آن مواجه شد. بلکه نیازمند نگاهی منعطف، مبتنی بر اصول عقیدتی، نیازهای اجتماعی و برنامه‌ریزی بلندمدت است.
وی در مقدمه چشم‌انداز 1404 کانون که در تاریخ 4 آبان به تصویب نهایی هیات مدیره رسیده، توضیح داده است که در تدوین این متن، اسناد بالادستی مانند اساس‌نامه‌ی کانون، سیاست‌های فرهنگی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سند چشم‌انداز 20 ساله‌ی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و متن اسناد و برنامه‌های قبلی کانون مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته، همچنین در مطالعه‌ای تطبیقی، در وضعیت سازمان‌های فرهنگیِ با فعالیت‌های مشابه در کشورهای جهان نیز تأمل شده است. 
بر همین اساس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افق چشم‌انداز 1404، قصد دارد با بهره‌مندی از جایگاهی ممتاز در ساماندهی و عرضه‌ی تولیدات و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی به «سازمان»ی معیار در حوزه‌ی کودک و نوجوان تبدیل شود.
در این چشم‌انداز 9 افق سازمانی، 5 هدف و 28 سیاست و راهبرد اصلی مورد توجه قرار گرفته است.
این چشم‌انداز در حوزه‌ها و عرصه‌های گوناگون فعالیت و تولیدات کانون، کودکان و نوجوانان را به عنوان مخاطب اصلی و مراکز فرهنگی هنری آن را به عنوان پایگاه‌های اصلی فعالیت‌ها مورد تاکید قرار داده است و بخش‌های عمده‌ای از آن نیز به مربیان، کارشناسان، دست‌اندرکاران حوزه‌ی فرهنگ، هنر و ادبیات و دستگاه‌ها و تشکل‌های مربوط به کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها و همکاری‌های بین‌المللی و توجه به فن‌آوری‌های نوین، فضاهای الکترونیک و رسانه‌های جدید می‌پردازد. 
بر همین اساس کشف و پرورش استعدادها و خلاقیت‌ها و توانایی تفکر در میان مخاطبان، تحکیم و تقویت هویت اسلامی- ایرانی و باورهای اخلاقی کودکان و نوجوانان در طراز انقلاب اسلامی،  تقویت و اعتلای حوزه‌ی فرهنگ، هنر و ادبیات کودک و نوجوان ایران، از راه تولید و نشر آثار ادبی، هنری و محصولات فرهنگی و حمایت از فعالان و فعالیت‌های مرتبط، بهره‌مندی عموم کودکان و نوجوانانِ کشور از فعالیت‌ها، خدمات و آثار فرهنگی کانون در اوقات فراغت آنان و کمک به ارتقای جایگاه فرهنگ، هنر و ادبیات کودک و نوجوان ایران در محافل و مجامع مرتبط و معتبر بین‌المللی اهداف پیش‌بینی شده این چشم‌انداز است.
در عین حال نوآوری در برنامه‌ها و تولیدات جدید، در کنار اهمیت دادن به تاریخ و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تشخص و جایگاه فرهنگی مربیان و کارشناسان، توسعه و تجهیز مراکز فرهنگی، هنری متناسب با نیازها و فناوری‌های روز،
تکیه بر پژوهش‌های نظری و کاربردی و مستندسازی تجربه‌ها، تشکیل هسته‌های فکری و تبادل نظر با متخصصان و کارشناسان باتجربه توجه به جایگاه، نقش و تأثیر محوری زبان و ادبیات فارسی در انتقال فرهنگ و استحکام هویت ملی، تأکید بر ترویج بازی‌های ایرانی و حمایت از فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگیِ نویسندگان و هنرمندان و همچنین سازمان‌های فعال در حوزه‌ی  فرهنگ، ادب و هنر کودکان و نوجوانان از جمله سیاست‌های پیش‌بینی شده این چشم‌انداز است.
این سند 10 ساله در همین حال بر تقویت ارتباط کانون با رسانه‌ها، دریافت بازخوردها و بهره‌مندی از نقدها و نظرها، برای پاسخ‌گویی هرچه بهتر به نیازهای فرهنگی مخاطبان و کمک به سامان‌دهی برنامه‌ها، محتوای منابع آموزشی زبان‌های خارجی و ارتقای سطح مهارت و دانش مدرسان و دبیرانِ زبان‌های خارجی و تمرکز بر افزایش بهره‌وری و گسترش منابع مالی موجود و دستیابی به منابع مالی جدید در کانون با توجه روزافزون به اقتصاد فرهنگ و اصولِ اقتصاد مقاومتی نیز تاکید کرده است.

متن کامل چشم انداز 10 ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =