کانون، سنگ بنای انگیزه من را گذاشت

مرکز فرهنگی و هنری آوج از قدیمی‌ترین مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین است.یک جوان پژوهشگر از این شهرستان، موفقیت خود را مدیون روزهای با کانون بودن می داند.در ادامه گفت و گویی با او انجام دادیم تا ببینیم کانون چگونه با گذشت زمان، در زندگی مخاطبین خود اثرگذار می شود.

-خودت را معرفی کن
به نام خدا با عرض سلام و خسته نباشید .
رسول جاهد جعفرخانی متولد 22/3/، 1378عضو قدیمی  مرکز فرهنگی و هنری آوج هستم و دانش آموز سال چهارم دبیرستان در رشته ادبیات و علوم انسانی و بنا به  نظر لطفی که برخی از مسوولان به من دارند، چند مسوولیت کوچک در سطح شهرستان دارم.
-فعالیت پژوهشی را از چه زمانی شروع کردی؟
از سال اول دبیرستان ، خوب یادم میآید که خانم قهوه چی یک روز گفتن که یک تحقیق برای استان آماده کنم و از آن موقع به بعد در همه مسابقات و جشنواره ها شرکت کردم و موفقیت هایم را در کانون مدیون خانم قهوه چی و مربیان عزیز کانون هستم.در واقع، کانون، سنگ بنای انگیزه من را گذاشت
-معمولا به چه موضوعاتی اشتیاق پژوهش داری؟
در همه موضوع ها تحقیق کرده ام و مقاله هایی را ارائه دادم ولی ییشتر تحقیق های که انجام دادم در موضوعات تاریخی و جغرافیایی هستند چون از نظر من هر چه قدر در این مورد کار شود با ز هم کافی نیست و تاریخ و جغرافیای واقعی بازگو نمی شود. موضوعات دینی و مذهبی نیز برایم مهم هستند.
-ازموفقیت هایت در این عرصه بگو:
   من تا الان مقاله و تحقیق های زیادی را ارائه کرده ام و در مسابقات که از طرف ارگان مربوطه برگزار میشود نیز دارای مقام های کشوری، استانی، و شهرستانی هستم. در سطح استان و شهرستان مقام های اول بوده ام. یکی بزرگترین موفقیت بنده تالیف یک جلد کتاب در خصوص شهرستان آوج است که در شورای فرهنگی شهرستان بررسی شده و انشاالله در مراحل نهایی برای چاپ می باشد. شکر خدا، با پیگیری بنده یک ستاد به نام "ستاد جمع آوری عکس و منابع ماندگار شهرستان آوج" که خود جوش و دارای پرسنل جوان و خلاق است تشکیل داده ام و در آن به جمع آوری تصاویر قدیمی و تحقیق و پژوهش که فقط مخصوص منطقه است مشغول هستیم و مسوولیت این ستاد را بنده عهده دار هستم.
-در باره کتاب خود برای ما بیشتر توضیح  می دهی؟
کتابی که تالیف شده به مدت چهارسال کار تحقیق آن طول کشیده و از بهترین و معتبر ترین کتابها و منابع تاریخی و .... استفاده شده است و در 200 صفحه تهیه و تنظیم شده. برای تکمیل این کتاب همه ادارات از جمله شورا و شهرداری، فرمانداری، کتابخانه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و... از من حمایت کردند. همچنین مدیون خانواده ام و مربیان کانون هستم.
-آیا در آینده این کار تحقیقی را ادامه خواهی داد؟
صد رد صد جوابم مثبت  می باشد و من تا آخر عمر خود این کار را رها نخوام کرد. من این  انگیزه و توانایی  را راحت بدست نیاورده ام که راحت نیز از دست بدهم.
-هدفت از این پیگیری وتلاش چیست؟
هدف من مشخص شدن پاره ای  از موضوعاتی است که روی آنها تحقیق می کنم از جمله شهر خودم آوج،. استفاده همگان از دست رنج بنده و تشویق نوجوانان و جوانان در این امر و اثبات ضرب المثلی که میگوید: ((کار نشد ندارد)).
-از روش‌های تحقیقت برایمان بگو:
به صورت تحقیق میدانی و بیشتر کتابخانه ای انجام می دهم و تمامی مراحل هشت گانه یک تحقیق را انجام انجام داده و در آخر کار ویراستاری و صفحه آرایی و... صورت می گیرد و بعد نیز مقاله یا تحقیق ارائه خواهد شد . در کار گروهی نیز اول جلسه هم اندیشی و هم فکری برگزار می کنیم و بعد مراحل را طی  می کنم.
-آیا مایلی از تجربیات و توانمندی هایت به سایر اعضای کانون هم بیاموزی؟
حتما ، اگر اعضای کانون مشتاق باشند بنده یک دوره ی 20 روزه به صورت رایگان برگزار می کنم.
-به عنوان سوال آخر اگر نکته جالب و یا خاطره ای به ذهن تان در خصوص این مورد می رسد برایمان بگو:؟
من تشکر می کنم که این فرصت طلایی را برای من فراهم کردید تا از کار تحقیق و پژوهش صحبت کنم. خاطره که خیلی زیاد است اما نکته جالب اینکه من تا می توانم اشتباه تایپی در ارائه مطالب تحقیق دارم وهر کاری هم می کنم این اشتباه تکرار نشود ولی غیر ممکن شده و درست لحظه تحویل کار،  باید بدو بدو هایم برای رفع اشتباه تایپی تازه آغاز شود .
-طرح پرسش و اجرای گفت و گو:" مهری قهوه چی"مربی مسوول  مرکز  فرهنگی و هنری آوج

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =