قهرمان‌ها و الگوها امید بخش‌اند

در آستانه‌ی هفته ملی کودک، نشست تخصصی «کودک و قهرمانان دینی» با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور قرآنی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دومین نشست تخصصی هفته ملی کودک در حالی برگزار شد که مربیان و علاقه‌مندان با انواع قصه‌های قرآنی و شیوه‌ی ارائه‌ی آن آشنا شدند.
بر همین اساس، سخنران این نشست به آموزش مربیان شرکت کننده و آگاه‌سازی آن‌ها در حوزه‌ی ظرفیت‌های داستانی قرآن کریم پرداخت.
این استاد حوزه و دانشگاه سخنان خود را با مقدمه‌ای آغاز کرد: «خداوند فرموده است که همه‌ی جهان برای انسان و در خدمت انسان است. پس ظرفیت والایی در انسان وجود دارد. شما حاضران این جلسه مربیان فرزندان این موجود شگرف هستید.»
مولف کتاب گفت‌وگو با خدا گفت: «خداوند برای پرورش استعداد انسان پیامبر را فرستاد و بعد کتاب‌ها را نازل کرد، تا آنکه نوبت به آخرین پیامبر و آخرین کتاب رسید. در خود قرآن نیز ذکر شده است که مفاهیم کتاب‌های پیشین در این کتاب ذکر شده است. پیامبر عظیم‌الشان اسلام نیز در سینه‌ی خود تجربیات و اندوخته‌هایی داشته است، ‌بنابر روایات، حضرت محمد(ص) در روزهای پایانی زندگی بیش از 10 بار مومنان را دور هم جمع کردند و با آن‌ها در مورد کودکان و نسل‌های آینده صحبت کردند. پیامبر نصایحی کردند و از مسلمانان خواستند تا آن‌ها را به کودکان و نسل‌های بعدی منتقل کنند.»
حجت‌الاسلام بهشتی ادامه داد: «پیامبر دو چیز را نزد ما به امانت گذاشت. یکی قرآن و دیگری اهل بیت. در قرآن کریم 6هزار آیه وجود دارد. از این 6هزار آیه ،‌3هزار تای آن در قالب قصه است. خداوندی که ما، نقاط ضعف و تمایلات ما را می‌شناسد، نیمی از حرف‌های خود را در قالب قصه مطرح کرده است. با این حال هیچ نهاد و مرکزی نیست تا به این اتفاق مهم و پرمعنا نشان دهد.»
سخنران نشست تخصصی «کودک و قهرمانان دینی» تاکید کرد: «توجه به 3هزار آیه‌ی قرآنی که در قالب قصه است از وظایف نهادی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، چرا که وقتی یاد قصه و قصه‌گویی می‌افتیم تنها نام کانون در ذهن ما حک می‌شود.»
وی برای تاکید بر سخنان خود عنوان کرد که خداوند آیات قرآن را در 7 قالب نازل کرده است: «آیات قرآن در قالب امرها، نهی‌ها، ‌تشویق‌ها، هشدارها، قصه‌ها، مثل‌ها و گفت‌وگوهاست. چهار قالب مستقیم است و سه قالب غیرمستقیم. 1400 امر در قرآن آمده است و 400 نهی. به همین ترتیب میزان تشویق‌ها از هشدارها بیشتر است که البته تعداد آیات دقیق آن مشخص نیست. اما آنچه در بحث ما مهم است وجود نزدیک به 268 قصه در قرآن است که می‌تواند منبعی برای مربیان و معلمان باشد. منبع بیان این تعداد مرحوم صدر بلاغی است که با مطالعات خود به این آمار رسیده است. حال باید دید این داستان‌ها چیست و چطور می‌شود با آن‌ها آشنا شد.»
بهشتی با اعلام نام کتاب‌های راهنما در این راستا به سخنان خود ادامه داد: «علاوه بر داستان‌های مستقیم قرآن که می‌توان در کتاب‌هایی همچون «داستان‌های قرآن از تفسیر المیزان» نوشته‌ی حسین فعال، «داستان‌های نمونه» نوشته‌ی سیدحسین حسینی، «داستان‌های انبیا» نوشته‌ی دکتر موسوی‌گرمارودی اطلاعاتی از آن‌ها دریافت کرد، نوع دیگری از داستان قرآنی وجود دارد که هم‌زمان با دوره‌ی پیامبر رخ داده است. این داستان‌ها در واقع همان شان نزول‌اند و قصه‌های ناپیدا. در این مورد نیز می‌توانید به کتاب‌هایی همچون «نشان نزول» اثر علیرضا بذرافشان و «شان نزول» نوشته‌ی جواد محقق مراجعه کنید. اما نوع سوم قصه‌ها،‌ قصه‌ی کسانی است که آیاتی از قرآن را شنیده‌اند و تحولی در زندگی آنان ایجاد شده است.»
این سخنران با بیان مثال‌های متعدد درباره‌ی هر کدام از انواع قصه‌های قرآنی به سخنان خود ادامه داد.
بهشتی همچنین به تفصیل درباره گفت‌وگوها و مثل‌های قرآنی سخن گفت و در این باره به سوال‌های مخاطبان نشست پاسخ داد.
وی در بخش دوم سخنان خود درباره‌ی قهرمان‌های کودک و نوجوان قرآنی صحبت کرد. او داستان یوسف و آسیه را مطرح و مفصل درباره‌ی آن‌ها بحث کرد. 
او گفت: «میراث دوم پیامبر، اهل بیت است و از زوایای مختلف به این قهرمان‌ها نگاه نشده است. زاویه‌ی نخست شخصیت علمی این افراد است. همچنین به شخصیت ادبی این قهرمان‌ها توجهی نداشته‌ایم. کودکی اهل بیت ویژگی‌های لازم را برای مطرح شدن دارد. این قهرمان‌ها می‌توانند الگوی مناسبی برای کودکان باشند تا با کار و تلاش آشنا شوند. ضمن این‌که هیچ‌گاه از ابعاد اجتماعی و سیاسی این افراد، نگاه فلسفی را به فرزندان‌مان نیاموخته‌ایم و همه‌ی این ویژگی‌ها می‌تواند برای کودکان مطرح شود.»
در پایان این نشست که با حضور اصغر باقرزاده مدیرکل آموزش و پژوهش و حسین علیجانی مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون برگزار شد، حجت‌الاسلام بهشتی به سوال یکی از مربیان حاضر در جلسه پاسخ داد. وی درباره‌ی چرایی طرح الگو برای کودکان عنوان کرد: «ما الگوها را مطرح می‌کنیم چون آن‌ها ویژگی مهمی را دارا هستند. الگوها و قهرمانان می‌توانند برای مخاطبان امیدبخش باشند.»
گفتنی است دیگر نشست‌های تخصصی هفته ملی کودک از 15 تا 20 مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =