برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

همزمان با هفته ملی کودک برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان و نوجوانان اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، همزمان با هفته ملی کودک برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان و نوجوانان برگزار شد.

مرکز فیروزان

در اولین روز از هفته جهانی کودک و روز روستا و عشایر مرکز فیروزان میزبان تعداد 27 نفر از کودکان کلاس دومی مدرسه ابتدایی دهخدا بود : بازدید دانش اموزان از نمایشگاه نقاشی و آثار فرهنگی کلاسهای تابستانی ، و نمایشگاه  زندگی عشایر « ماکت سازی » ، آشنایی با نحوه زندگی مردم عشایر« تولیدات عشایر ، صنایع دستی آنها و ... » ، تفریحات و سرگرمیهای سالم کودکان عشایری « معرفی و شرح بازی الک دولک » ، قصه گویی و معرفی شخصیت کودکان حاضر در واقعه عاشورا ، نقاشی  از فعالیتهای این ویژه برنامه بود .

سیار روستایی کبودرآهنگ

در دومین روز از هفته ملی کودک ، تعداد 40 نفر از اعضاء کتابخانه سیار روستایی کبودراهنگ با حضور فرهاد مینائی مربی کتابخانه سیار روستایی ، برنامه های شاد و متنوعی را برای خود آفریدند . مهمترین آن فعالیت ادبی با موضوع هر کودک نشانی خداست ، کودکان دلنوشته های خود را برای خدا نوشتند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان بهار

همزمان با دومین روز هفته ملی کودک 54 نفر از دانش آموزان دبستان دخترانه شهید وزیری در محفل دختران عاشورایی که در کانون پرورش فکری بهار برگزار گردید حضور یافتند . در این برنامه اجرای دکلمه در وصف شرح حال حضرت رقیه (س) بعد از شهادت پدر بزرگوارشان و قصه گویی از داستان زندگی حضرت رقیه (س) از جمله برنامه های این محفل بود .

در ادامه حجت السلام و المسلمین کرمی از مبلغین حوزه علمیه شهرستان بهار به ایراد سخنرانی درباره زندگی حضرت رقیه (س) و اتفاقات واقعه عاشورا پرداختند . سپس با اجرای مسابقه  که برگرفته از صحبتهایش ، فضایی جذاب برای دانش آموزان به وجود آوردند .

سیده سمیه موسوی اطهر مسئول کانون بهار هدف از اجرای این برنامه را آشنایی هر چه بیشتر دختران بهاری با زندگی حضرت رقیه (س) عنوان کردند و اینکه ما شیعیان با  الگو قرار دادن ائمه و اهل بیتشان می توانیم نسلی متعهد ، نجیب و صبور تربیت کنیم .

حفاظت از محیط زیست باید از کودکی آموزش داده شود تا به باور و عادت در کودکان تبدیل شود.

فاطمه کاظمینی از کارشناسان محیط زیست به وظایف تک تک انسانها درخصوص حفظ محیط زیست  اشاره کردند و اینکه در حال حاضر مهمترین معضل ، بحران آب و پسماندها است . وی در ادامه گفت : بهترین شیوه ، نهادینه کردن عادتهای مثبت و آموزش در دوران کودکی است ، حفاظت از محیط زیست باید یک عادت شود و باید از کودکی آموخته شود تا به یک باور ذهنی تبدیل شود و هر کودک خود را موظف بداند تا از یگانه زیستگاهی که در آن زندگی میکند به بهترین وجه پاسداری و مراقبت کند.

غرفه های سلامت،ایمنی و پیشگیری

در این برنامه سیده سمیه موسوی اطهر مسئول کانون بهار ابتدا به معرفی کانون و فعالیتهای ان پرداخت . سپس کودکان با حضور در غرفه های سلامت با مسائل و نکات بهداشت دهان و دندان آشنا شده و سپس ویزیت رایگان شدند . در ادامه هر کدام از آنها به نوشتن جملاتی درباره کودکی مشغول شدند .

از دیگر برنامه های این روز بازی و سرگرمی و اجرای مسابقه بود .

در پایان دانش آموزان به ترتیب در غرفه های کاردستی که به آموزش خیمه با تکنیک کاغذ و تا می پرداخت، شرکت کردند .

مرکز اسدآباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز اسدآباد با همکاری اداره بهزیستی و مرکز پیش دبستانی سروش  به مناسبت هفته ملی کودک همایش کودکان عاشورایی را با حضور 120 نفر از کودکان و جمعی از روسای ادارات فرهنگی و حجت الاسلام و المسلمین نجفی با هدف آشنا نمودن کودکان با فرهنگ عاشورایی و شخصیت معنوی حضرت رقیه (ص)  در سالن سینمای مرکز اجرا گردید .

در این همایش ابتدا خانم هادی ضمن خیر مقدم به مدعوین ایام شهادت امام حسین (ع) و یارانشان را تسلیت گفتند. سپس  حاج آقا نجفی به بیان رشادت های حضرت زینب و حضرت رقیه (ص) پرداخت و از حاضران خواست تا با بهره گیری از زندگی معنوی این دو بزرگوار در زندگی خود پایه و بنیان خانواده را استوار سازند . در ادامه نیز برنامه های متنوع فرهنگی مذهبی که شامل تواشیح توسط نوجوانان نمایش فیلم وداع حضرت رقیه با پدر و قصه خوانی سرکار خانم اسفندیاری بود اجرا شد در پایان همایش از کودکان و والدین با شیر و خرما پذیرایی شد .

" دنیای پاکیزه برای همه کودکان" را با هدف  آشنایی کودکان با محیط زیست و حفاظت از آن اجرا نمودند  در این برنامه که بیش از 40 نفر از کودکان حضور داشتند ابتدا مربی مسئول مرکز درباره درختان و اهمیت وجود آنها در طبیعت و همچنین برگها برای اعضا صحبت کردند و سپس رییس اداره محیط زیست نیز درباره اهمیت حفاظت از آب هوا و درختان با اعضا گفتکو کردند در ادامه اعضا با استفاده از برگهای خشک درختان کلاژ کار کردند و آموزش های لازم راجهت استفاده از برگهای خشک دیدند   این برنامه در هفته ملی کودک و در مکان کتابخانه کانون برگزار گردید. با تشکر

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز اسدآباد با همکاری شبکه بهداشت و درمان و نیز مراکز پیش دبستانی تحت پوشش بهزیستی به مناسبت هفته ملی کودک نشست تخصص با موضوع " فرزندپروری " را برگزار نمود. در این جلسه سرکار خانم زیوری کارشناس رشد روانشناسی بالینی مباحثی را در خصوص فرزند پروری و تربیت جنسی کودکان مطرح نمود و به پرسش های والدین در این موضوع پاسخ دادند در این جلسه بیش از 80 نفر از والدین حضور داشتند که هدف تشریح مسایل مربوط به تربیت کودکان 3 تا 5 سال بود . با تشکر هادی

به مناسبت هفته ملی کودک جمعیت هلال احمر شهرستان اسدآباد با همکاری کانون پرورش فکری اقدام به برگزاری کارگاه و غرفه آموزش امداد به کودکان نمود. در این کارگاه که به صورت هر روزه در هفته کودک جهت اعضا و دانش آموزان برگزار می شود مربیان هلال احمر آموزش های ساده ی امداد را به کودکان 9تا11سال  یاد می دهند تا در موارد ضروری بتوانند جان دوستان و همنوعان خود را نجات دهند . اعضا در قالب گروههای 30 نفری در غرفه هلال احمر شرکت میکنند و از خدمات و آموزش های مختص به خود بهره مند می شوند. با تشکر هادی مربی مسئول مرکز اسدآباد

در پنجمین روز از هفته ملی کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز اسدآباد با همکاری اداره بهزیستی و مراکز پیش دبستانی از مرکز توانبخشی ابن سینا و کودکان معلول این مرکز بازدید نمودند در این مرکزاز 50 کودک معلول نگهداری می سود که خدماتی شامل گفتار درمانی ، کار درمانی ، نقاشی درمانی ومشاوره و آموزش به خانواده ها ارائه می شود. آقای قادری رییس مرکز توانبخشی ابن سینا درباره تاسیس این مرکز و خدمات و اعتبارات این مجموعه توضیحاتی را به حاضران ارائه نمودند و در پایان با اهدا کتاب و گل به کودکان از مربیان آنها تقدیر شد .

مرکز شماره 1 همدان

فعالیت های اجرایی دراین هفته شامل چهار غرفه ویک نمایشگاه از آثار اعضا  می باشداین برنامه با هدف ایجاد محیطی شاد برای کودکان وآشنا کردن کودکان با حقوق خود وتعامل بیشتر آنهابا مراکز کانون پرورش فکری کودکان در حال برگزاراری است.

غرفه اول : معرفی شخصیت

نوجوانان حاضر در کربلا برای اعضا معرفی می شوند در این غرفه راجع به رشادت‌های این نوجوانان در حادثه کربلا سخن گفته می شود هم چنین قصه های عاشورایی کوتاه برای اعضا گفته می شودودر پایان چند نماد مهم عاشورا از جمله خیمه ،مشک،طبل، سنج،وپر وعلامت برای اعضا توضیح داده می شود.

غرفه دوم : هنری وادبی

غرفه هنری:دراین غرفه با استفاده از پارچه های مشکی اعضا برای سر بند هایی تهیه می کنند ونام مقدس حضرت امام حسین (ع)وحضرت زینب (س) نوشته می شود.

غرفه ادبی:

دراین غرفه ، قرائت اشعار عاشورایی انجام می شود سپس از اعضا خواسته می شود که با موضوع اشعار تصویر سازی نمایند(گروه سنی الف وب) وبرای گروه سنی( ج) طرحی با عنوان پیک عاشورایی انجام می شود با این مضمون که کبوتر وپرچم های کاغذی که دراختیار اعضا قرار می گیرد واعضا با بکار گیری تخیل خود ،واقعه عاشورا را در قالب شعر یا داستان به تصویر می کشند.

غرفه سوم : مرکز بهداشت

1- وارنیش تراپی برای دانش آموزاندختر وپسر ابتدایی

2-آموزش پیشگیری از سوانح وحوادث وارائه مطالب آموزشی

3-آموزش در مورد تغذیه سالم وارائه مطالب آموزشی

4- آموزش در مورد بهداشت دهان ودندان

5-انجام بازی های گروهی به دلیل اهمیت آن در رشد وسلامت کودکان

غرفه چهارم:هلال احمر

در این غرفه توضیحاتی راجه به چگونگی تاسیس صلیب سرخ وهلال احمر وآشنایی با کیف کمکهای اولیه ووسایل داخل آن

، کمکهای اولیه درخونریزی بینی،کمکهای اولیه در خفگی با جسم خارجی، چگونگی بند آوردن خونریزی از عضو وطریقه پانسمانم کردن وبانداژ آن ، آشنا کردن بچه ها با دوشخصیت مددومهربان، توزیع کتاب وسی دی وکشیدن نقاشی راچه به هلال احمر توسط کودکان

 مرکز دو نهاوند

به مناسبت بزرگداشت هفته ملی کودک ، تعداد 22 نفر از اعضای دختردر ویژه برنامه ای با موضوع بچه ها ومهربانی حضور داشتند. برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد ودر ادامه مطالبی در مورد محبت امام حسین (ع) نسبت به کودکان بیان وسپس دکلمه ای توسط یکی از اعضا خوانده و  وهمچنین  شعرهایی از کتاب بچه های جهان توسط اعضا خوانده شد و سپس مسابقه ی نقاشی با موضوع بهداشت وسلامت برگزار شد،  از  میهمانان پذیرایی به عمل آمد ودر پایان اعضا از نمایشگاه آثار کلاسهای تابستانی بازدید کردند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =