برنامه‌های جنبی برای لذت بردن از خواندن

غرفه‌ی «ترویج خواندن» در نمایشگاه هفته ملی کودک، علاوه بر کتاب‌خوانی و قصه‌گویی فعالیت‌هایی را در قالب برنامه‌های جنبی برای لذت بردن کودکان از داستان و کتاب فراهم کرده است.

به ‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، گروه ترویج خواندن وابسته به شورای کتاب کودک نیز در بخش نمایشگاهی هفته‌ی ملی کودک حضور داشت. فعالیت‌های این گروه در زمینه‌ی مهارت‌های زندگی، صلح و پرهیز از خشونت، محیط زیست، میراث فرهنگی و پژوهش و در مدرسه‌ها، فرهنگ‌سراها و برای کودکان، کودکان کار و مربیان  انجام می‌شود.

هدف این گروه ایجاد لذت و عادت به مطالعه است. از همین روی مسوولان این غرفه تمهیداتی در نظر گرفتند تا کودکان با انواع ادبیات کهن، شعر، قصه‌های عامیانه و مناسبت‌ها آشنا شوند.

داستان‌هایی از مرزبان‌نامه، افسانه‌ی چشمه پری، حاجی فیروز، عمو نوروز، ننه سرما و این همه تلق و ملق از جمله قصه‌ها یا مناسبت‌هایی هستند که در این غرفه در قالب قصه و کتاب برای بچه‌ها خوانده می‌شوند.

از همین روی برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی‌هایی از سوی اعضای گروه ترویج خواندن برای پیش یا بعد از کتاب‌خوانی یا قصه‌گویی در نظر گرفته شد. از آن‌جا که هدف اصلی کتاب و تشویق به مطالعه است سایر برنامه‌های جنبی که در این غرفه انجام می‌شود، برای لذت بردن از قصه و کتاب است.

در ارتباط با ادبیات کهن داستان‌هایی از شاهنامه مانند «هفت‌خوان رستم» و «زال و سیمرغ» در قالب تهیه‌ی کتاب پارچه‌ای بزرگ با تصاویری از داستان‌های شاهنامه در نظر گرفته شده است. این کتاب پارچه‌ای نه تنها برای کودکان که برای بزرگسالان نیز بسیار جذاب است و با استقبال آن‌ها روبه‌رو می‌شود.

برای داستان «مهمان‌های ناخوانده» نیز سربند و عروسک‌های انگشتی تهیه شده است و بعد از خواندن داستان و معرفی کامل این اثر با استفاده از این ابزارها داستان برای کودکان به صورت نمایش بازگو می‌شود.

همچنین در قسمتی از این غرفه فعالیت پیشین کودکان که تهیه‌ی یک لحاف چهل تکه بر اساس داستان «غول بیابانی» است به چشم می‌خورد.

از سوی دیگر عروسک‌های نمدی یا بازیچه‌های سنتی ساخته شده از مواد بازیافتی در این غرفه در دسترس قرار دارد و علاقه‌مندان می‌توانند تهیه کنند.

همچنین نمایشگاهی از کارهای بچه‌ها در قالب تصویرگری یا نقاشی براساس داستان‌هایی که برای آن‌ها خوانده شده است در این غرفه دیده می‌شود.

اجرای یک بازی محیط زیستی برای آشنایی کودکان با محیط زیست بخش دیگری از فعالیت‌های این غرفه است.

فاطمه نکویی هماهنگ‌کننده‌ی گروه ترویج خواندن، مسوولیت این غرفه را برعهده دارد.

هفته‌ی ملی کودک از 15 تا 21 مهر 1369 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو بخش نمایشگاهی و نشست‌های تخصصی واقع در خیابان حجاب برپا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =