باید به والدین آموزش دهیم که فرزندان را نابهنگام با فضای دیجیتال مواجه نکنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، ۱۹ مهرماه و در پنجمین روز از هفته ملی کودک، نشست تخصصی «کودک، خانواده و فناوری» با حضور محسن اصغری نکاح و سکینه سلطانی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی برگزار شد.

اصغری نکاح در این نشست به نیاز کودکان به رشد همه جانبه هیجانی و شناختی اشاره کرد و گفت: استفاده از تکنولوژی رشد هیجانی کودکان را محدود و قدرت همدلی آنان را کاهش می‌دهد. رسانه ابزاری است که باید با شناخت، آگاهی و در وقت مناسب از آن استفاده شود و زمانی رسانه فرهنگ‌ساز است که رشد طبیعی کودک به اندازه کافی صورت گرفته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه از دیجیتالی شدن مدارس به عنوان یک ضعف آموزشی یاد کرد و گفت: رسانه جدا از فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند، آسیب‌های متعددی برای کودکان و حتی بزرگسالان دارد و استفاده از آن نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی دارد. کودکان امروز در فعالیت‌های پژوهشی مدرسه، به جای بهره‌مندی از کتاب‌ها و ابزار طبیعی به سراغ اینترنت و فضای مجازی می‌روند که این باعث کاهش قدرت پژوهش کودک می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب یک رسانه مهجور شده است و مطالعه یک نیاز ضروری است، البته نه نسخه دیجیتالی آن بلکه باید کتاب‌ فیزیکی مطالعه شود. ما باید نگرش والدین را تغییر دهیم تا بتوانیم توانمند کردن کودکان‌شان را از طریق بازی، قصه‌گویی، فعالیت‌های هنری، نمایش خلاق و تعامل درست با دیگران به آنان آموزش دهیم.

اصغری نکاح با بیان اینکه «در گذشته کودکان به کنکاش می‌پرداختند و با ابزارهای طبیعی بازی‌های فیزیکی انجام می‌دادند و با نقاشی‌کشیدن، شعر یا کتاب‌ خواندن سرگرم می‌شدند»، گفت: متاسفانه امروزه تمام فعالیت‌های کودکان در تبلت خلاصه شده است که بسیار آسیب‌زا است.

نقاشی با تبلت بسیار سریع و آسان انجام می‌شود و باعث می‌شود کودک در تمامی کارها نیز کم‌حوصله باشد. کودک در نقاشی با کاغذ و مدادرنگی از ابزار طبیعی استفاده می‌کند و برای ساخت رنگ‌ها و کشیدن منظره فکر می‌کند تا رنگ‌آمیزی شود اما نقاشی دیجیتالی صبوری را از کودکان گرفته و آستانه تحمل کودک را کاهش می‌دهد.

وی در پایان سخنانش به افزایش پژوهش‌سراها اشاره کرد و گفت: کودک باید از نوزادی به همراه خانواده به کانون‌ها بیاید. این فرصت خوبی است تا والدین از نزدیک با فعالیت‌های کانونی مانند قصه‌گویی، نمایش خلاق و ... آشنا شوند و با انجام این فعالیت‌ها مانع از این شوند که فرزندانشان نابهنگام با فضای مجازی مواجه شوند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =