کانون زبان و کانون پرورش فکری یک مجموعه یک‌پارچه است

مدیرعامل بر نگاه یک‌پارچه به کانون زبان ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک خانواده که در نظام ساختاری و سازمانی آن، فضای عاطفی و انسانی و انگیزه های درونی غلبه دارد تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در ادامه‌ی بازدید از بخش‌های ستادی کانون روز 26 مهر 1396 از صبح تا عصر در برنامه‌های جداگانه‌ای با مسوولان‌، کارکنان ستادی و مدرسان کانون زبان ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این برنامه‌ها با تاکید بر اهمیت دیدارهای رو ‌در رو گفت: اگرچه گزارش‌هایی از سوی مسوولان بخش‌های مختلف کانون در نشست‌ها و شوراها ارایه می‌شود و تا حدود زیادی در جریان فعالیت‌ها قرار داریم اما همواره در سفرهای استانی و بازدیدهای ستادی زمانی را برای شنیدن صحبت‌ها و دیدگاه‌های کارشناسان و کارکنان اختصاص می‌دهم چراکه اعتقاد دارم ارتباط‌های چهره ‌به‌چهره با کارشناسان، کارکنان، مربیان و مدرسان و شنیدن دغدغه‌های آن‌ها موجب تلطیف‌ روابط و عزم جدی‌تر برای رفع‌آن‌ها می‌شود.

مدیرعامل کانون در برنامه‌ی ‌دیدار خود از کانون زبان ایران به تفکیک پای صحبت‌های کارشناسان معاونت آموزشی و توسعه‌ منابع انسانی‌، معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی، معاونت اداری مالی‌، روابط عمومی‌، حراست‌، فناوری اطلاعات و سایر کارکنان کانون زبان ایران نشست. وی پس از شنیدن گزارش عملکرد شش ماهه‌ی اول سال 1396 این حوزه‌ها و دیدگاه‌ها و پیشنهادهای کارشناسان و کارکنان حاضر به جمع‌بندی مباحث مطرح شده پرداخت.

حاجیان‌زاده در این نشست‌ها ابتدا به پاسخ‌گویی به مسایل پرسنلی و ساختاری کانون زبان ایران پرداخت و گفت: این موسسه در ساختار 90 ساله‌ی خود هیچ‌وقت پست سازمانی مصوب نداشته و برای اصلاح این ساختار نیز به زمان زیادی نیاز داریم.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر نیز نیروهای رسمی این سازمان از پست‌های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استفاده می‌کنند افزود: همواره تلاش کردیم تمام امتیازها اعم از افزایش حقوق‌ها، امور رفاهی و... را که برای کارکنان کانون وجود دارد برای همه نیروهای این مجموعه نیز اختصاص دهیم و در حال پیگیری برای تعریف ساختار سازمانی این مجموعه هستیم.

مدیرعامل ادامه داد: کانون زبان ایران یک مجموعه آموزشی و اقتصای است که باید متناسب با نیازهای مختلف آن اعم از بهینه‌سازی فضاهای آموزشی و تجهیزات لازم برای رفاه حال زبان‌آموزان و نیز حق‌التدریس مناسب و امور رفاهی برای مدرسان، هزینه‌های لازم صورت گیرد تا کیفیت آموزشی آسیب نبیند.

وی با اشاره به این‌که باید تلاش کنیم علاوه بر حفظ و ارتقای سطح آموزشی و استفاده از شیوه‌های نوین در آموزش، درآمدها را نیز افزایش دهیم و در این موضوع نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم تا بتوانیم شرایط بهتری برای اداره‌ی این مجموعه‌ی فرهنگی فراهم کنیم خاطرنشان کرد: جذب و نگهداشت مدرسان شایسته، افزایش قانونی و متعارف دست‌مزدها، تخصیص اعتبار مناسب برای بخش‌های مختلف و... از جمله اموری است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حاجیان‌زاده هم‌چنین توجه به حوزه بین‌الملل به‌ویژه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و یا ایرانیان مقیم خارج از کشور را با اهمیت عنوان کرد و یادآور شد: بارها با خانواده‌های ایرانی مواجه شده‌ام که دغدغه آموزش زبان فارسی بچه‌های‌شان را دارند. بر همین اساس باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا با استفاده از سامانه‌ها و فضای مجازی بتوانیم این آموزش‌ها را ارایه کنیم.

وی هم‌چنین عرضه‌ی کتاب‌های ترجمه شده کانون به زبان‌های خارجی به همراه نسخه فارسی آن در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب را نیز راه‌کار دیگری برای ارایه خدمات این مجموعه به علاقه‌مندان در خارج از کشور دانست و اظهار داشت یکی از سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی گسترش زبان فارسی در دنیا است.

مدیرعامل در ادامه بر توسعه آموزش زبان‌های غیرانگلیسی در کانون زبان ایران نیز تاکید کرد و افزود: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر این نکته تاکید داشته‌اند و در دیدار با معلمان در سال گذشته به صراحت آموزش و پرورش را به توجه بیشتر بر این موضوع موظف کردند و کانون نیز آمادگی کمک به آموزش و پرورش در زمینه آموزش زبان‌های غیرانگلیسی را اعلام و گزارش‌های لازم را ارایه کردیم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شده و در حال فراهم کردن ساز و کارهای لازم است.

حاجیان‌زاده ادامه داد: نگاه نظام به کانون زبان ایران تنها صرف آموزش زبان نیست و انتظار جامعه، مسوولان و خانواده‌ها از این مجموعه نسبت به سایر موسسه‌های آموزشی غیردولتی متفاوت است بنابراین باید خدمات آن از نظر محتوا، شیوه آموزش، محیط فرهنگی و... نیز متفاوت باشد چراکه آموزش زبان به نوعی انتقال فرهنگ محسوب می‌شود.

وی افزود: به خاطر وجود محتوای مناسب آموزش‌ها، فضای فرهنگی مراکزآموزشی، مدرسان مجرب و اعتماد خانواده‌ها به این موسسه، ظرفیت بسیار خوبی فراهم است که می‌توان از آن در مسیر گسترش فرهنگ و اعتلای اعتقادات ایرانی و اسلامی بهره گرفت.

حاجیان‌زاده نقش پژوهش بر تقویت و غنی‌سازی محتوای منابع آموزشی که برگرفته از فرهنگ بومی و متناسب با نیازهای مخاطبان است و ضرورت اطلاع‌رسانی در ترویج توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کانون زبان در افکار عمومی را مهم و تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد باید تلاش کنیم ضمن انجام فعالیت‌های جاری آموزشی، به کیفیت بخشی بیشتر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان این‌که باید از سابقه و اعتبار کانون زبان مراقبت کنیم ابراز داشت: در کنار شیوه‌های سنتی باید با بهره‌گیری بیشتر از فن‌آوری‌های نو و خلاقیت، محیطی لذت‌بخش برای زبان‌آموزان و مدرسان فراهم کنیم.

فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع کانون نیز که در این دیدارها حاجیان‌زاده را همراهی می‌کرد به پرسش‌ها در زمینه مباحث مالی، پرسنلی، عمرانی و... کارشناسان و کارکنان کانون زبان پاسخ ‌گفت.

وی در زمینه مدیریت هزینه‌ها و درآمدها و حرکت در چارچوب‌ قواعد تعیین شده در برنامه و بودجه کانون تاکید کرد و خواستار تعامل و اهتمام بیشتر برای رفع مشکلات و مسایل موجود شد.

در این نشست‌ها هم‌چنین پیش از سخنان مدیرعامل، سیدمحمدرضا هاشمی رییس کانون زبان ایران نیز ضمن معرفی بخش‌های مختلف هر معاونت گزارش‌های کوتاهی از فعالیت‌های صورت گرفته ارایه ‌کرد.

هاشمی با بیان این‌که در هر یک از معاونت‌های کانون زبان ایران مجموعه‌ای از نیروهای متخصص، کارآمد و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند افزود: در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای کیفیت‌بخشی به آموزش زبان و ضابطه محور بودن در انسجام، انضباط و اثربخشی فعالیت‌های این موسسه آموزشی از سوی این افراد صورت گرفته که شایسته‌ی قدردانی است.

مسایل موجود در زمینه‌ی جذب مدرس، کمبود فضای آموزشی در برخی شهرهای کشور، مقاوم‌سازی مراکز قدیمی، تجهیزات برای راه‌اندازی مراکز جدید و... برخی از دغدغه‌هایی بود که در این دیدارها مطرح شد.

جذب مدرس از طریق آزمون‌های سراسری و ویژه، برگزاری آزمون‌های ضمن خدمت برای مدرسان و کارکنان، آزمون‌های بین‌المللی، تالیف و انتشار کتاب‌های آموزش  مکالمه انگلیسیACT و بازنگری و بازنویسی اساسی کتاب های Elementary با هدف بومی‌سازی آن،  بازدیدهای مختلف از مراکزآموزشی برای ارتقای کیفیت، راه‌اندازی بخش آموزش زبان روسی و آموزش‌های غیرحضوری و مجازی زبان ، راه‌اندازی سامانه‌ها و نرم‌افزارهای کمک آموزشی و آموزش از راه دور و به روزرسانی سامانه امتحانات، آماده‌سازی سرور مرکزی پرتال کانون زبان، ارزشیابی مراکز آموزشی و...  نیز از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در کانون زبان ایران است که گزارش آن ارایه شد.

مدیرعامل در این بازدید یک روزه خود که با همراهی معاون توسعه و مدیریت منابع و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون صورت گرفت در بخش پایانی از مرکز آموزشی کانون زبان جم نیز بازدید و از نزدیک با مدرسان حاضر در این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار مدرسان به بیان مشکلات معیشتی و اداری پرداختند و مدیرعامل بر رفع این مشکلات در چارچوب قوانین و مقرارت اداری و مالی تاکید کرد و از رییس کانون زبان خواست با همکاری معاون توسعه و مدیریت منابع کانون موارد طرح شده را بررسی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =