امیدواریم کانون از یک انتخاب به یک ضرورت تبدیل شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان آقای غلامرضا شنبدی در طول مدتی که سکان هدایت کانون استان را به‌ دست گرفته، با برنامه‌ریزی دقیق و بجا به کمک همکاران فعال خویش، شور خاصی را در این مجموعه ایجاد کرده است. به مناسبت "هفته کودک" گفتگویی را با وی در خصوص فعالیت‌های اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

غلامرضا شنبدی با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محلی برای رشد و پرورش توانمندی‌های‌ کودکان و نوجوانان است که اهداف والایی مثل تربیت و پرورش افرادی متعهد و مؤمن به اسلام انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، شناسایی و پرورش افرادی متفکر خلاق مطالبه گر و پرسشگر، بار آوردن افرادی اجتماعی و متعهد به فرهنگ ایرانی اسلامی، تربیت افرادی مقید به حقوق شهروندی و آداب و رسوم و با اخلاق، تربیت هنرمند و ادیب، را دنبال می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: هدف کانون پرورش‌ فکری کودکان و نوجوانان آن‌گونه که از نامش پیداست و برمی‌آید، دستیابی به رشد ذوقی، هنری، اجتماعی، عاطفی، اخلاقی، اعتقادی، جسمی و فکری کودکان و نوجوانان بوده و هست. هدف بزرگ ما در کانون پرورش فکر است. همان‌طور که حضرت علی (ع) می‌فرماید: «فکر و اندیشه سرمایه بزرگی است». می‌خواهیم روی اندیشه و فکر بچه‌ها کار کنیم و این گنج وسیع و پر ارزشی را که در اختیار آن‌هاست، پرورش دهیم و به باروری برسانیم، چراکه بی‌شک همین فکرهای کوچک، آینده ایران اسلامی عزیز را می‌سازد.

وی با تأکید بر این‌که اگر ما بتوانیم کودکانی تربیت کنیم که در زمینه رشد معنوی و هوش اجتماعی و هیجانی بالا باشند و شخصیت‌هایی بسازیم که در مقابل مسائل شخصی و محیطی از تاب‌آوری بالایی برخوردار باشند و با صلابت و اعتماد به نفس در زندگی گام بردارند، آنگاه موفق هستیم، افزود: من به شخصه به خرد جمعی اعتقاد دارم، بنابراین در بدو ورود با کلیه همکارانم در مراکز مختلف دیدار داشتم و سعی کردم طی نشست‌های صمیمانه از اندیشه و فکر همه آن‌ها برای بهبود وضعیت موجود کانون بهره ببرم. این هم‌اندیشی بخردانه و همکاری در نهایت منجر به برنامه‌هایی در سراسر استان شد که بازتاب‌های خوبی در سطح استان و بازخوردهای خوبی برای کودکان و نوجوانان داشت؛ برنامه‌هایی نظیر حضور تریلی سیار کانون در استان و اجرای نمایش عروسکی برای بچه‌های روستایی و غیر روستایی.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در خصوص تفاهم‌نامه‌هایی که تاکنون با ارگان‌های دولتی و خصوصی امضا کرده‌ است، عنوان کرد: تاکنون تفاهم‌نامه‌هایی را با پارک علم و فناوری، سازمان محیط‌زیست، اداره کل آموزش و پرورش، سازمان امور زندان‌ها برای حمایت از فرزندان زندانیان و همچنین با سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) امضا کرده‌ایم که با توجه به این‌که ما یک اداره کل فرهنگی، هنری و ادبی هستیم، کلیه تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین کانون و ادارات دیگر با همین محتوا و درون‌مایه بوده است و مایه خرسندی است که ادارات مختلف به این دیدگاه و تفکر رسیده‌اند که برای فرهنگ‌سازی کار ریشه‌ای و اصولی را باید از کودکان شروع کرد و به نوجوانان رسید تا جامعه‌ای غنی داشت.

شنبدی با اشاره به این‌که افقی را که برای این مجموعه ترسیم می‌کنم، این است که کانون از یک انتخاب به یک ضرورت تبدیل شود، گفت: امیدوارم روزی برسد که ما شاهد این باشیم که کانون به یک ضرورت در زندگی هر کودک و نوجوانی تبدیل شود، چراکه رسالت عظیم کانون در پرورش استعدادهای نهفته و پتانسیل‌های موجود هر کودک آن‌قدر مهم است که باید آن را به چشم یک ضرورت دید.

وی با یادآوری این‌که تا همین لحظه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هر کاری که انجام شده، برای کودکان و با کودکان بوده است، افزود: ما می‌خواهیم همه کودکان در همه برنامه‌هایی که مخصوص آن‌ها و برای آن‌هاست، حضور داشته باشند و بدانند که چقدر اهمیت دارند و چقدر مهم هستند و محور تمام برنامه‌های ما حول کودکان می‌چرخد و برای آن‌ها اجرا می‌شود. من و همکارانم در کانون پرورش فکری سعی داریم که این حس خوب و این اندیشه مثبت در هر برنامه‌ای و در حین اجرای هر فعالیتی به کودکان منتقل شود و کودکان به حس خودمثبت پنداری و عزت‌نفس دست یابند. این هدف پشت همه برنامه‌های ما برای کودکان در کانون پرورش فکری وجود دارد.

غلامرضا شنبدی در خصوص مربیان و آموزش آن‌ها گفت: ویکتور هوگو می‌گوید: «هر کس در مدرسه‌ای را باز کند، در زندانی را بسته است». منظور از مدرسه چیست؟ هرجایی که هر کودکی علمی می‌آموزد و هنری را فرا می‌گیرد. جایی که هر نوجوانی هدایت می‌شود و دانشی می‌آموزد و اندوخته‌ای فرهنگی برمی‌دارد؛ درست مثل کانون. پس اینجا، جای مقدسی است. به‌طور مسلم ما در کانون مربیان بی‌دانش و بی‌علم نه داریم و نه خواهیم داشت. یک مربی اول خود باید دارای علم باشد و به دانش روز مسلح و مجهز باشد تا

بعد بتواند اعضای کودک و نوجوان را هدایت کند و به‌درستی آموزش دهد. به همین دلیل ما به‌صورت مستمر برای مربیان (ادبی، هنری و فرهنگی خود به‌صورت جداگانه و مستقل دوره‌های آموزشی حضوری و غیرحضوری برگزار می‌کنیم. گاهی این دوره‌ها در استان و گاهی در تهران برگزار می‌شود تا کلیه مربیان ما با دانش و آگاهی کافی به تدریس و تعلیم بپردازند. در کنار آن با در اختیار گذاشتن کتاب‌های مختلف به آن‌ها کمک می‌کنیم که دانش بیشتری را برای هدایت اعضای کودک و نوجوان بیاموزند.

وی با تأکید بر این‌که برنامه‌های زیادی را در نظر دارم؛ برنامه‌هایی که به بهبود وضعیت کانون در استان و ان‌شاءالله در سطح کلان خواهد انجامید، یادآور شد: این برنامه‌ها کمک خواهند کرد که کانون به آن جایگاهی که استحقاق آن را دارد، برسد و از فعالیت کردن در انزوا و خفا خارج شود. بدون تعارف بگویم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در امر هدایت کودکان و پرورش استعدادهای مختلف آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد اما خیلی از عوامل باعث شده که این اداره ناشناخته بماند. همین امروز هم خانواده‌هایی هستند که متأسفانه کانون را نمی‌شناسند یا با فعالیت‌های آن، آن‌گونه که باید آشنا نیستند. برنامه‌هایی داریم که به امید خدا با اجرای آن‌ها کانون دوست صمیمی تمام بچه‌های خوزستانی خواهد شد. مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه افزود: تشکیل کارگاه‌های آموزشی مربیان و اعضای کانون به‌صورت قصه‌گویی در زمینه اخلاق شهروندی و مهارت‌های زندگی، تشکیل کارگاه‌ها و جشنواره پویانمایی و مهم‌تر از همه بردن فعالیت‌های کانون به دورترین نقاط روستاها برای تربیت نسل‌های نوپا از برنامه‌هایی است که در دست اقدام دارد،

مدیرکل کانون استان خوزستان در خصوص نقش کانون در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه گفت: ما امسال همایش و جشن بزرگ کتاب و کتاب‌خوانی را داشتیم.

شنبدی در خصوص برنامه‌های کانون پرورش فکری در هفته کودک گفت: برای هفته کودک برنامه‌های متنوعی داشتیم که مهم‌ترین آن‌ها افتتاح دومین سینمای کودک و نوجوان کانون پرورش فکری در شهرستان اهواز به مناسبت هفته ملی کودک در منطقه بهارستان اهواز بود.

مساحت این سینما 250 مترمربع است و ظرفیت 130 نفری دارد و قرار است در دو سانس صبح و دو سانس بعدازظهر میزبان دانش‌آموزان، اولیای تربیتی و خانواده‌های آن‌ها با نمایش فیلم‌های آموزشی و تربیتی مرتبط با کودکان و نوجوانان باشد. برنامه دیگر افتتاح پایگاه فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با هفته ملی کودک در منطقه ملاشیه اهواز بود.

پایگاه فرهنگی هنری کانون پرورش فکری ملاشیه با مساحت 470 مترمربع در راستای طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی و با همکاری استانداری خوزستان افتتاح شده است و مربیان کانون در این مرکز علاوه بر امانت دادن کتاب به ارائه 40 عنوان فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی همچون: قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش عروسکی و... را برای کودکان و نوجوانان 6 تا 17 سال اجرا خواهند کرد.

این پایگاه 18 مهرماه با حضور مسئولین استانی و شهری در خیابان 8 ملاشیه افتتاح شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در پایان افزود: کانون پرورش فکری تجلی‌گاه روشنایی، مهربانی و دانایی برای تربیت فرزندان خلاق، هنرمند و آینده‌ساز است تا بتواند با شکوفایی و رشد توانایی‌ها و خلاقیت آن‌ها آینده ایران عزیزمان را بسازد.

اهواز - خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی

امیدوارم روزی برسد که ما شاهد این باشیم که کانون به یک ضرورت در زندگی هر کودک و نوجوانی تبدیل شود، چراکه رسالت عظیم کانون در پرورش استعدادهای نهفته و پتانسیل‌های موجود هر کودک آن‌قدر مهم است که باید آن را به چشم یک ضرورت دید.

هدف بزرگ ما در کانون پرورش فکر است، همان‌طور که حضرت علی (ع) می‌فرماید: «فکر و اندیشه سرمایه بزرگی است» می‌خواهیم روی اندیشه و فکر بچه‌ها کار کنیم و این گنج وسیع و پرارزشی را که در اختیار آن‌هاست، پرورش دهیم و به باروری برسانیم، چراکه بی‌شک همین فکرهای کوچک، آینده ایران اسلامی عزیز را می‌سازد.

دومین سینمای کودک و نوجوان کانون 17 مهرماه با حضور مسئولین استانی و شهری در منطقه بهارستان شهرستان اهواز آغاز به کار کرد.

کانون پرورش فکری تجلی‌گاه روشنایی، مهربانی و دانایی برای تربیت فرزندان خلاق، هنرمند و آینده‌ساز است تا بتواند با شکوفایی و رشد توانایی‌ها و خلاقیت آن‌ها آینده ایران عزیزمان را بسازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =