لذت شنیدن قصه خوب سن و سال نمی شناسد

لذت و حلاوت شنیدن قصه خوب سن و سال نمی شناسد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان خراسان شمالی، جشن قصه گویی در مراکز استان با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد.

یکی از شرکت کنندگان بخش پدر بزرگ و مادر بزرگ ها «ابوالفضل مقصودی» نویسنده کتاب خودشناسی بود.

بخشی از گفت و گوی «مقصودی » در حاشیه جشن قصه گویی مرکز شماره 2 بجنورد به شرح زیر است:

**به نظر شما قصه گوئی چقدر می تواند در پرورش کودکان تأثیرداشته باشد؟

چنانچه به مقوله قصه اعم از نگارش و پرورش و سرایش، بطور اصولی و عملی و هنری پرداخته شود، نه تنها در مورد پرورش کودکانه و نوجونان  تأثیر فوق العاده ای دارد بلکه امروز در شخصیت سازی و روشن بینی و هم افزائی در مشارکت در اجتماعات و اظهار وجود در محافل وبالاتر از همه خود اتکائی در زندگی را می تواند برای بچه ها به ارمغان داشته باشد و موجب رشد همه جانبه در ذهن و فکر و حتی جسم کودکان و نوجوانان شود0

**کانون پرورش فکری هر ساله جشنواره ای ویژه برای پاسداشت هنر قصه گویی برگزار میکند، به نظر شما برگزاری این دست برنامه ها چقدر می تواند باعث حفظ و اعتلای فرهنگ قصه گوئی در جامعه شود؟

من معتقدم که کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان  رسالتی وزین و اصولی و مبنائی در خصوص  ارتقاء سطح فکری فرزندان جامعه بر عهده دارد، به ویژه اینکه این رسالت در میان فرزندان قشر کم برخوردار بیشتر به چشم می خورد، حمایت و توجه کانون نسبت به این مقوله جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

جشنوارهای قصه گویی که همه ساله از سوی این نهاد فرهنگی برگزار می گردد، قطعآ یک جمع بندی و نتیجه گیری ملی از جلسات قصه گوئی های برنامه ریزی شده در طول سال موجب افزایش علاقمندی دست اندرکاران و ارتقاء سطح کیفی و کمی قصه گوئی خواهد شد و چنانچه این جلسات با مشارکت مدعوین بیشتری برگزار شود به غنای این جشنواره ها کمک خواهد کرد.

**با توجه به شرایط عصر حاضر و گسترش فضای مجازی در بین کودکان و نوجوانان قصه گویی برای کودکان چه تأثیراتی به همراه دارد؟

 فضای مجازی، تحریف شده مجازی که متأسفانه کانون ها و اطاق های فکرهایی که اغلب در خارج از کشور و دور از درسترس ما است و در حقیقت مصداق واقعی همان تهاجم فرهنگی به شمار می رود  و در حالت افسار گسیختگی فعلی به عنوان معضل بزرگ قرن حاضر لقب گرفته و موجب نگرانی مسئولان، پدر و مادر ها آن هم بصورت ژرف و غیر قابل کنترل در آمده است. این استیلای نابحق که به صورت جبری وارد زندگی ما شده  است و حتی در پستوی خانه های ما جا خوش کرده مانند مهمان ناخوانده ای می ماند که قصد اقامت دائم دارد وبه تعبیر من برنامه ریزان و کارگردان آن مانند ناپدری منحرف و مجرم و بد اخلاقی می مانند که می خواهند با سوء نیت، فرزندان ما را مطابق  میل خود بد و زشت تربیت کنند.

البته ناگفته نماند که در جمله اول گفتم فضای مجازی تحریف شده که فعلآ در افکار عمومی جامعه ما هم همین فضا مورد قضاوت است، لیکن چنانچه این فضا پاک تطهیر و تلطیف شود و در کانال حقیقی خودش خدمت رسانی کند می تواند با غنائی که دارد موجب شکوفایی علم و افزونی محفوظات و گسترش آگاهی عامه مردم شود، لیکن باید ببینیم که فعلأ چاره کار چیست و راه درمان کدام است؟

در جواب سوال شما باید عرض کنم ، بله یکی از راه های جایگزین و اصلاح امور مبتلا به ما روی آوردن به فن و هنر قصه گویی است آن هم در قالبی نو و با تدبیر و برنامه ریزی شده و زیرکانه خواهد بود تا بتوان در این عرصه خودی نشان دهد و با لطافت و ظرافت دل های ربوده شده و به گروگان گرفته شده فرزندان را تصاحب کرد و به سینه های امن برگرداند، فقط شرط اصلی آن این است که به معجزه و اثرات قصه های خوب اعتقاد داشت و در تهیه و اجرای خوب آن تا سرحد توان بکوشیم و بدون شک در این ارتباط خدمات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ماندگار خواهد بود.

**به نظر شما ویژگی یک قصه خوب برای کودکان و نوجوانان چیست؟

یک قصه گو باید بداند کلامی که از دل بر می آید لاجرم بردل نشیند، لذا یک قصه گو باید عاشق کارش باشد و برای انتتقال قصه خود به مخاطب از تمام توان خود کمک بگیرد تا بتواند در طول زمان اجرا ذهن ها و نظرها را در اختیار خود بگیرد و با آنها با ملاطفت و رفاقت همزاد پنداری کند،البته قصه گو به برخی ابزارها نیز نیاز دارد بخصوص از نوع جسمی  و فکری که بخشی از آنها ذاتی است، از جمله یکی از آنها بیان خوب است که شیوا، گیرا و دلنشین باشد دوم ملاحت در جمال است آن هم زمانی که قصه گو و مخاطب چشم در چشم باشد.

سوم اینکه تسلط کافی به زیر و بم قصه داشته و در بیان آن سلیقه به خرج دهد، و بالاخره اینکه با ایجاد جذبه، جمع مخاطبان را اداره کند و پایانی هیجان و ماندگار به جای بگذارد.

**کودکان و نوجوان بیشتر در چه سنی تحت تأثیر فنون  قصه گویی قرار می گیرند؟

شنیدن قصه حلاوت و شیرینی خاص خودش را دارد و سن و سال نمی شناسد،زیرا قصه هم  شیرخوارگان را بانوای مادر به خواب میبرد و هم اینکه سلاطین را با هنرمندی شهرزاد قصه گو به آرامش می رساند و مهم تر از همه اینکه خداوند هم در قرآن کریم پند ها و اندرزهایش را در قالب قصص و حکایات به انسان ها انتقال می دهد که در اینجا قداست و مرتبت قصه گویی نمود پیدا می کند و حکمت آن آشکار می شود، لیکن از سنین کودکی تا نوجوانی زمان متداول و مناسبی است برای برقراری ارتباط بین قصه گو و مخاطب زیرا ذهن بچه ها آماده تر و خاطره قصه ها ماناتر می شود.

**آیا در آثار خود هم به عنصر قصه گویی توجه داشتید و عناصر داستان را لحاظ کرده اید؟

از زمانی که دانش آموز بودم به ادبیات و نوشتن علاقه مند شدم و در سالهای میانی عمر درصدد بودم تا بتوانم آثاری هرچند مختصر از خود باقی بگذارم لذا توفیق یافتم تا درسن 60 سالگی اقدام به نوشتن کتابی به نام (دفتر مشق زندگی) بنمایم که بخشی اعضم آن سرگذشت و خاطرات زندگی خودم و قسمتی مربوط به تجربیات و برداشت های ذهنی و یک فصل آن هم مربوط به سفرنامه حج می شود که درسال 1386 سعادت تشرف به خانه خدا نصیبم شد نوشته شده،ولی این کتاب دردسترس عموم قرار نگرفت.

همچنین دو سال بعد مبادرت به نوشتن کتابی بنام (خودشناسی)نمودم که منتشر شده و تعدادی نیز در کتابخانه ارشاد خراسان شمالی میتواند مورد استفاده خوانندگان و مشتاقان باشد . محتوای این کتاب شمال مطالبی ازجمله دقت و تامل در خویشتن خویش و سعی در شناخت حکمت خلقت انسان و معرفت یافتن به بخش از عنایات خداوندی در وجود آدمی است که در صورت بروز و ظهور،مقام و مرتبت خلیفته الهی انسانها شکوفا می شود و همچنین هاوی برخی را همکارهای تربیتی ور هنمودهای اجتماعی می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =