بررسی نقاط قوت و ضعف جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی

نقاط قوت و ضعف سه دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی در نشستی تخصصی با حضور مسوولان برگزاری و صاحب‌نظران این حوزه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بررسی شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این گردهم‌آیی که صبح روز سوم آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد ابتدا دبیران کمیته‌های علمی، داوری، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی و اجرایی جشنواره به ارایه گزارش‌های خود از سومین دوره این رویداد فرهنگی ‌پرداختند و در ادامه طراحان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان و صاحب‌نظران دیدگاه‌ها، انتقادها و پیشنهادهای خود را ارایه کردند.

بر اساس این گزارش، امیرحسن‌ سلام‌زاده دبیر کمیته‌ علمی سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی در این باره گفت: این نشست با هدف تطبیق بیش‌تر فعالان این حوزه با برگزار کنندگان جشنواره اسباب‌بازی برپا شده است و آماده شنیدن نقدها، انتقادها، پیشنهادها و نقطه‌نظرها برای به کارگیری آن‌ها در دوره‌های آتی هستیم.

وی با اشاره به این‌که اولین دوره جشنواره با مشارکت بخش خصوصی و کانون برگزار شد و برگزارکننده دو دوره بعدی آن کانون بود، افزود: در دوره‌های اول و دوم هدف‌گذاری بر شناسایی عوامل دخیل در صنعت اسباب‌بازی بود و در سومین جشنواره تلاش بر برقراری ارتباط میان این عوامل موثر در این حوزه بنا نهاده شد.

دبیر کمیته‌ی علمی از مشارکت بیش از 770 مخاطب در 9 نشست و هفت کارگاه تخصصی در سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی خبر داد و یادآور شد: در این دوره نزدیک به 170 نفر بیش از دوره گذشته در این برنامه‌های علمی حضور یافتند.

وی ادامه داد در آخرین نشست علمی این دوره طرح‌های برگزیده دوره قبل در معرض نقد تولیدکنندگان قرار گرفت که منجر به نتایج خوبی برای به مرحله تولید رسیدن این طرح‌ها شد و قول حمایت‌هایی نیز از برخی سازمان‌ها و نهادها در این زمینه گرفته شد که پی‌گیر عملی شده آن‌ها هستیم.

سلام‌زاده در پایان سخنان خود اظهار داشت جهت‌گیری بیشتر برای تطبیق ایدها با اهداف تولیدکنندگان از جمله برنامه‌هایی است که برای چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی پیش‌بینی شده است.

محسن حموله دبیر کمیته داوری جشنواره نیز در ادامه گزارشی از فرآیند داوری آثار رسیده ارایه کرد و گفت: تعیین معیارها و شاخص‌های داوری در سه بخش‌ ایده‌بازار، طرح‌های ثبتی و مجوز تولیدی از جمله فعالیت‌های این کمیته بود که با انتخاب هشت داور از حوزه‌های روان‌شناسی، میراث فرهنگی، ارتباطات، پژوهش‌گران، طراحان صنعت اسباب‌بازی و... صورت گرفت.

وی افزود بر همین اساس و با توجه به شرح وظایف، شورای نظارت بر اسباب‌بازی در این دبیرخانه آثاری را که به منظور ثبت طرح و صدور مجوز دریافت می‌کند مورد داوری قرار داد و در بخش ایده‌بازار نیز با انتشار فراخوان از چند ماه پیش توانست آثاری را دریافت کند که در مجموع 20 طرح در بخش ایده‌بازار، 277 طرح ثبتی و 78 مجوز تولیدی در این دوره مورد داوری قرار گرفت.

دبیر کمیته‌ داوری سومین جشنواره هم‌چنین خاطرنشان کرد در این بررسی آزمایشگاهی کیفیت اسباب‌بازی‌ها نیز در غرفه شورای نظارت بر اسباب‌بازی ارزیابی و گواهی کنترل کیفیت برای تولیداتی که از استانداردهای لازم برخوردار بود، صادر شد.

هماهنگی با صندوق کارآفرینی برای اعطای تسهیلات به طرح‌های برگزیده، تنظیم فرم نظرسنجی با هدف بهبود صنعت اسباب‌بازی کشور، برپایی نشست تخصصی به منظور معرفی طرح‌ها و ایده‌های برتر دور گذشته به تولیدکنندگان و... از دیگر برنامه‌های صورت گرفته‌ی کمیته داوری سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی بود که از سوی دبیر این کمیته گزارشی از آن ارایه شد.

مجتبی دانشور دبیر کمیته‌ی روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی دیگر سخنرانی بود که به ارایه گزارش فعالیت‌های صورت گرفته در این بخش پرداخت.

دانشور ضمن اظهار امیدواری برای تشکیل دبیرخانه دایمی برای ساماندهی بهتر این رویداد ملی گفت: در این دوره در کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی تلاش کردیم علاوه بر اطلاع‌رسانی، جریان‌سازی صورت گیرد که این مهم از قبل جشنواره آغاز شد و هم‌چنان نیز ادامه دارد.

وی تشکیل ستاد خبری، طراحی و توزیع پوستر و کارت دعوت، انتشار گزارش‌های متنی و تصویری از برنامه‌های مختلف جشنواره در فضای مجازی، انتشار نشریه روزانه این رویداد، معرفی غرفه‌ها و اسباب‌بازی‌های جدید و خلاقانه، مستندسازی نشست‌های تخصصی و... را از اهم برنامه‌های این کمیته عنوان کرد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد این گردهم‌آیی سرآغازی برای نزدیک‌تر شدن به اهداف و درگیر شدن بیشتر خانواده‌ها با حوزه اسباب‌بازی در جشنواره چهارم باشد.

ابوالقاسم سلیمانی دبیر کمیته اجرایی نیز راه‌اندازی سامانه‌ی الکترونیکی ثبت‌نام شرکت‌کنندگان در نمایشگاه جشنواره اسباب‌بازی در این دوره را از جمله برنامه‌های این کمیته عنوان کرد و گفت: امسال هیچ تفکیکی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان اسباب‌بازی در نمایشگاه وجود نداشت و بیش از یک‌صد غرفه برپا شد.

وی نیز ضمن اظهار امیدواری برای برگزاری بهتر چهارمین دوره افزود: اگر چه تمام امکانات مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایام برگزاری جشنواره در اختیار این رویداد قرار گرفت، تلاش خواهیم کرد در دوره بعدی شرایط بهتری را برای شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان فراهم کنیم.

محمدحسین فرجو عضو کمیته‌ی داوری جشنواره نیز با بیان این‌که بر اساس مصوبه شورای نظارت بر اسباب‌بازی این جشنواره از سال‌ها پیش باید آغاز می‌شد، گفت: با توجه به دیجیتالی شدن پرونده‌ها در این شورا در دوره‌های آتی کار داوری با سرعت و کیفیت بهتری صورت خواهد گرفت.

وی افزود با توجه به گستردگی موضوع‌های اسباب‌بازی پیشنهاد می‌کنم در هر جشنواره یک رویکرد مشخص دنبال شود تا بتوانیم بهتر این حوزه را ساماندهی کنیم.

مدیر تولیدی نهالک و مشاور طراحی بازی‌یار اولین شرکت کننده‌ای بود که پس از صحبت‌های دبیران کمیته‌ها به بیان پیشنهادهای خود پرداخت و گفت: برگزاری لیگ‌ها و مسابقه‌های مختلف در بخش نمایشگاهی جشنواره می‌تواند آن را جذاب‌تر کند.

شناساندن سازوکار بازی‌ها و فرآیند عملی مراحل تولید اسباب‌بازی برای بچه‌ها و خانواده‌ها از دیگر موضوع‌هایی بود که از سوی این فعال حوزه اسباب‌بازی مطرح شد و او اعلام آمادگی کرد در صورت اختصاص فضای مناسب در دوره چهارم جشنواره آن را در قالب بازی و کارگاه‌های آموزشی اجرایی کند.

سیامک محی‌الدین تولیدکننده اسباب‌بازی ضمن قدردانی از فعالیت‌های صورت گرفته، معتقد بود تولید کننده داخلی و وارد کنندگان نباید در نمایشگاه کنار هم باشند و زمان جشنواره نیز افزایش یابد.

بهنام زنگی دیگر شرکت‌کننده این نشست در سخنانی اسباب‌بازی را یک فراصنعت دانست که نیازمند نشست‌های تخصصی و بحث‌های زیربنایی بیشتری است که در آن سهم بخش‌های مختلف از قبیل: بهداشت، روان‌شناسی، آموزش و... باید مشخص شود.

وی افزود در کشور ما هنوز موضوع اسباب‌بازی به عنوان یک گفتمان عمومی پذیرفته نشده است و تولیدکنندگان هم‌چنان درگیر مسایل و مشکلات فرآیند تولید خود هستند و کمتر فرصت پیدا می‌کنند که به مباحث علمی و کارشناسی بپردازند.

وی با اشاره بر لزوم اعطای تسهیلات و پشتیبانی بیش‌تر از تولیدکنندگان بر انجام فعالیت‌های پژوهشی نیز تاکید کرد و یادآور شد: باید تلاش کنیم نظام هم‌پوشانی در تولید محصولات داخلی داشته باشیم.

تشکیل کمیته بررسی طرح در کنار دبیرخانه ‌دایمی، اطلاع‌رسانی بیشتر با توجه به اهمیت موضوع اسباب‌بازی در کشور، شناخت شاخص‌ها و استانداردهای اسباب‌بازی‌ها، دغدغه تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود در مراکز عرضه کانون پرورش فکری، توجه به فرهنگ بومی در تولید اسباب‌بازی‌ها، اعتماد بیشتر به پژوهش‌گران این حوزه از دیگر نکته‌هایی بود که از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران در این نشست مطرح شد.

بررسی نقاط ضعف و قوت سه دوره جشنواره ملی اسباب بازی
نشست بررسی نقاط قوت و ضعف سه دوره جشنواره اسباب بازی
نشست بررسی نقاط قوت و ضعف سه دوره جشنواره اسباب بازی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =