کد خبر: 273944
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
چهل و سومین انجمن ادبی آفتاب با محوریت داستان

چهل و سومین انجمن ادبی آفتاب پنج‌شنبه ۴ آبان‌ماه ۹۶ در سالن جلسات دفتر استان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، پنج‌شنبه ۴ آبان‌ماه ۹۶ چهل و سومین انجمن ادبی آفتاب با محوریت خوانش و نقد و بررسی آثار اعضا در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسوول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: در این جلسه که با حضور کارشناس میهمان جلسه –حسین لعل بذری- از داستان‌نویسان و داوران جشنواره‌های کشوری داستان‌نویسی برگزار شد؛ آثار ۶ نفر از اعضای نوجوان که قبلا در اختیار سایر اعضا قرار گرفته بود نقد و بررسی شد.

ابتدای جلسه داستان کوتاهی از ماهنامه «همشهری داستان» با عنوان «رساله‌ مُمو سیاه» نوشته احسان عبدی‌پور با صدای نویسنده داستان پخش شد. اعضا پس از شنیدن داستان با صدای نویسنده و با توجه به مطالعه‌ای که از قبل داشتند؛ نظرات خود را بیان کردند و اتفاق‌نظر داشتند که با توجه به زبان بومی داستان، شنیدن آن با صدای نویسنده به درک بهتر و جذابیت بیشتر اثر کمک کرده است.

لعل‌بذری در رابطه با «رساله ممو سیاه» گفت: شاه کلید این داستان شخصیت‌پردازی خوب آن است. آن‌قدر که شخصیت «ممو» با همه‌ی پیچیدگی‌اش برایمان باورپذیر و ملموس است. استعاره‌ها و بیان شاعرانه به جای استفاده از جملات مستقیم به زیبایی کار افزوده است.

 وی در ادامه سخنانش، با اشاره به شخصیت این داستان گفت: هنر داستان‌نویس این است که شخصیت هایش ما به ازای بیرونی داشته و ملموس باشند و به اعضا توصیه کرد به رفتار و حرکات و عادت‌های افراد اطرافتان دقت کنید؛ این داشته‌ها و تجربیات به علاوه تخیل نویسنده می‌توانند شخصیت‌های داستانی را بسازند.

لعل‌بذری در ادامه صحبت‌هایش به نوجوانان توصیه کرد علاوه بر مطالعه داستان، ‌ در حوزه‌های دیگر چون جامعه‌شناسی، روانشناسی و فلسفه نیز مطالعه داشته باشند.

بعد از خوانش آثار اعضا کارشناس میهمان انجمن با تاکید بر دقت در انتخاب کلمات گفت: از کلمات مراقبت کنید و آنها را عزیز بدارید. این کلمات هستند که داستان شما را می‌سازند. از آنها برای پرداخت جزئیات استفاده کنید. نوشته‌هایتان را بارها و بارها بخوانید و از معادل‌های بهتر کلمات و عبارات بهره ببرید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =