نشست آموزشی نقش فضای مجازی در خانواده امن

دوره آموزشی نقش فضای مجازی در خانواده امن 6 آبان ماه سال جاری در اداره کل کانون فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، نشست آموزشی با عنوان «نقش فضای مجازی در خانواده امن» در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس و با حضور روح الله مؤمن نسب، رییس مرکز آموزش سواد فضای مجازی، پژوهشگر و مبلغ سواد فضای مجازی از تهران، برگزار شد. استفاده امن از اینترنت، استفاده از نرم افزار کنترل والدین، آشنایی با تهدیدات فضای مجازی، استفاده امن از نرم افزار های ارتباطی موبایل پایه و استفاده امن از شبکه های اجتماعی مطالبی بود که مؤمن نسب به آن ها اشاره کرد و به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ گفت.

این پژوهشگر سواد رسانه دو شاخصه اصلی فضای مجازی را تحول مداوم و تنوع برشمرد و با اشاره به انواع  وب، چرخه مدیریت انسان توسط این فضا را شامل نیازسنجی، طراحی سرویس، وابسته سازی، دلبستگی، معیارسنجی، نیازسنجی و مدیریت نیاز عنوان کرد.

زهرا افتخاری، مدیر کل کانون فارس نیز طی سخنانی برگزاری نشست های تخصصی در رابطه با خانواده امن و فضای مجازی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در دنیایی که رشد پر شتاب دنیای مجازی در میان کودکان و نوجوانان پیوسته در حال توسعه است و گروه های سنی حساس جامعه بسیار از این تکنولوزی استفاده می کنند از این رو خانواده امن با عدم آگاهی و عدم سواد رسانه ای در این عرصه در معرض خطر است. به گفته افتخاری، در این عرصه که هر کودک و نوجوانان گوشی به دست به جای حضور در نشست های خانوادگی از هر گونه فضای عاطفی خانواده فاصله گرفته، کانون به خاطر مسئولیتی سنگینی که در برابر مخاطب دارد این دغدغه مندی را ایجاد کرد و امید که کانون به نقطه ای برسد که نقش محوری خود را در راستای نظارت بر وسایل ارتباطی ایفا کند.

مدیر کل کانون فارس در ادامه گفت: باید بتوانیم مانندکشورهای دیگر که قانون حمایت از حقوق کودک را بر مبنای عدم استفاده از وسایل اینترنتی قرار داده اند با حساسیت و پیگیری این عرصه را دنبال و پر رنگ تر کنیم. آن ها نگران بحران هویت نسل جوان خودشان هستند چرا ما نباشیم؟ به گفته افتخاری، با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی می توان این مشکلات دنیای مجازی را کاهش داد و ورود دستگاه های فرهنگی در حوزه محتوا و ساماندهی این فضامی تواند نقش اثرگذاری را ایفا کند.

وی گفت: ساماندهی به معنای حذف از فضای مجازی نیست بلکه مخاطب باید با استفاده بهینه در راستای رشد معنوی و هوش هیجانی گام بردارد. افتخاری در پایان اظهار امیدواری کردکه رصد فعالیت های کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تأکید همه باشد همان طور که تأکید مقام معظم رهبری است.

این نشست، ویژه پرسنل اداری کانون پرورش فکری فارس، کارشناسان فرهنگی، هنری و ادبی، مربیان مسئول، مربیان فرهنگی هنری و ادبی مراکز فرهنگی هنری شیراز، صدرا، خرامه، مرودشت، زرقان و سروستان برگزار می شود که کارکنانی از سایر سازمان های استان نیز در این نشست حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =