شورای نظارت بر اسباب‌بازی از نظر قوانین جامع و کامل است

نهادهای متولی و دست‌اندرکار در حوزه صنعت اسباب‌بازی برای عملیاتی و اجرایی شدن این قوانین ضرورت دارد شورای نظارت بر اسباب‌بازی را کمک و همراهی کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، جلسه کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش و عرضه اسباب‌بازی روز دوشنبه ۸ آبان‌ماه، با حضور محسن حموله رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی کشور و محمدحسین فرجو مشاور و عضو کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز اسباب‌بازی در کانون خراسان رضوی برگزار شد.

حموله ضمن تاکید بر همراهی نهادهای متولی و دست‌اندرکار در حوزه صنعت اسباب‌بازی برای عملیاتی شدن قوانین شورای نظارت بر اسباب‌بازی که در این جلسه حضور داشتند، گفت: در این شورا نمایندگان نهادها و وزارت‌خانه‌های صنعت معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری، صداوسیما و نماینده اتحادیه صنف مربوط به اسباب‌بازی عضو هستند و ریاست شورای نظارت بر اسباب‌بازی به عهده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

این شورا از سال ۱۳۸۷ براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع به فعالیت کرده است و آیین‌نامه اجرایی شورای نظارت بر اسباب‌بازی پس از تایید شورای فرهنگ عمومی ابلاغ و اجرایی شده است.

رییس دبیرخانه دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در توضیح سیاست‌ و خط‌مشی این شورا گفت: براساس شرح وظایف تعیین شده، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، سیاست‌ها و خط‌مشی‌های ناظر به منظور سازماندهی موضوع اسباب‌بازی از طریق حمایت، هدایت و نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی و استفاده صحیح از اسباب‌بازی و اعلام موارد هشدار دهنده در جهت تأمین سلامت جسمی، روانی، فرهنگی و اجتماعی و در نهایت جلوگیری از فعالیت‌های خارج از ضابطه‌ تدوین شده است.

حموله به ضرورت اقدام اصناف جهت ثبت و مجوز تولید اسباب‌بازی و دریافت هولوگرام از دبیرخانه شورای نظارت تاکید کرد و گفت: در حال حاضر طرح ملی شناسنامه‌دار شدن اسباب‌بازی‌های ایرانی در سطح کشور با مشارکت مدیران کل کانون استان‌ها و مسوولین دستگاه‌های اجرایی استان در حال اجرا است. این طرح جنبه اطلاع رسانی به فروشندگان و خانواده‌ها را دارد که هر اسباب‌بازی ایرانی باید هولوگرام شورای نظارت بر اسباب‌بازی را داشته باشد.

او افزود: دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی تاکنون ۳۳۵ جلسه کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز تولید برگزار کرده است که تا پایان سال ۱۳۹۵، تعداد ۲۶۵۸ پرونده اسباب‌بازی ثبت شده، تعداد ۴۸۱ پرونده مجوز تولید اسباب‌بازی و گواهی‌نامه داده شده و در بخش واردات ۳۲۶۷۲ پرونده مورد بررسی قرار گرفته است و صدور رأی شده است.

فرجو، مشاور و عضو کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز اسباب‌بازی در این جلسه توضیحاتی در خصوص هولوگرام داد و گفت: در بیستمین جلسه شورای نظارت بر اسباب‌بازی که در سال ۱۳۹۰ برگزار شد، مصوب شد کلیه اسباب‌بازی‌های تولید داخلی، مجوز از شورا دریافت کنند و برای تمیز دادن اسباب‌بازی دارای مجوز هولوگرامی طراحی شد که شماره ثبت اسباب‌بازی بر روی آن درج شده است و به عنوان شناسنامه اسباب‌بازی در سامانه پیامک شورا قابل دسترسی است و هر یک از مخاطبان برای اطلاع مشخصات اسباب‌بازی می‌توانند شماره هولوگرام را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۴۰۱۰ ارسال و اطلاعات مربوط به آن را دریافت کنند.

فرجو به برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصناف و فروشندگان اشاره کرد و گفت: دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در راستای ساماندهی حوزه اسباب‌بازی، به جنبه فرهنگی موضوع توجه داشته و هیچ‌گاه به دنبال جنبه‌های ایجابی و اعمال قانون و بازدارندگی نبوده و نخواهد بود.

محسن حموله رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی گفت: در پنج‌ساله اخیر سهم سرانه مصرف اسباب‌بازی به صورت میانگین در جهان ۳۴ دلار، در اروپا۲۵۰ دلار، در امریکا ۳۵۰ دلار، در کشور چین ۳/۶ دلار و در ایران کمتر از ده دلار است و این در حالی است که تعرفه گمرکی اسباب‌بازی ۲۶درصد است و در بخش قطعات و اجزای اسباب‌بازی تعرفه گمرکی ۱۰‌درصد است.

حموله در پایان سخنان خود به برخی از مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان اسباب‌بازی داخلی اشاره کرد و گفت: مواردی چون افزایش قیمت تمام شده به علت نوسانات قیمت مواد اولیه، بالا بودن دستمزد کارگران، تیراژ پایین تولید، عدم نیروی انسانی متخصص در زمینه طراحی اسباب‌بازی، کپی‌کاری و عدم رقابت با اسباب‌بازی‌های وارداتی، مباحث کیفیت و قیمت از جمله مشکلات تولیدکنندگان اسباب‌بازی در داخل کشور است.

جواد محقق نیشابوری مدیرکل کانون استان نیز، این جلسه را فرصت مناسبی برای هم‌افزایی و تبادل نظر به منظور ساماندهی اسباب‌بازی‌ دانست و گفت: هر کاری که جنبه نظارتی دارد باید با حوصله و دقت بیشتری دنبال شود و ساماندهی اسباب‌بازی موضوعی است که در سطح کشور و در کانون مورد توجه قرار گرفته است و امیدواریم با استفاده از رسانه‌های شهری و ظرفیت صدا و سیما و همچنین برگزاری جلسات با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اسباب‌بازی این حرکت فرهنگی را به سرانجام برسانیم.

گفتنی است؛ در این جلسه نمایندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و اتحادیه صنف فروشندگان اسباب‌بازی حضور داشتند و در پایان جلسه برخی از مصادیق اسباب‌بازی‌های ممنوعه برای آگاهی حاضرین قرائت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =