کد خبر: 274097
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
بازی جمله سازی

اعضای 4 نفری دو گروه پشت به تخته می‌ایستند و مربی دو دسته از کلمات نامرتب را بر روی تخته می‌نویسد.

مربی نفر اول هر گروه را انتخاب می‌کند تا مجموعه کلمات مربوط به گروه خود را مرتب کند و برای همه بخواند.

جمله سازی با کلمات نامرتب دانش‌آموزان را برای همراهی با اعضا دو گروه باران و ستاره به شوق و تلاش برای تمرکز و یادگیری وا می‌دارد و در میان سکوت و تمرکز دانش‌آموزان صدای ضربه‌های مربی به میز برای یادآوری زمان به گوش می‌رسد.

هردسته کلمه مرتب شده یک جمله با معنی است که یک امتیاز را برای گروه رقم می‌زند و اگر دانش‌آموزی که از گروه برای مرتب کردن کلمات انتخاب شده نتواند جمله را حدس بزند سرگروه می‌تواند با گفتن جمله نصف امتیاز را برای گروه خود کسب کند.

به همین ترتیب اعضا گروه هریک به نوبت هر دسته از کلمات به هم ریخته را که مربی روی تخته می‌نویسد مرتب می‌کنند.

دهمین ضربه که به میز می‌خورد مربی نفر آخر گروه‌ها را هم از ادامه کار باز می‌دارد و بدین ترتیب سی دقیقه هیجان و آموزش در قالب بازی و رقابت، درس مورد نظر مربی را در ذهن دانش‌آموز به شیوه‌ای جذاب ماندگار می‌کند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، علی اکبر پوررسول مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری کانون چالدران در طرح کانون مدرسه با اعتقاد به این‌که آموزش غیر مستقیم وقتی ترکیب بازی و شادی را در خود جای می‌دهد اثرگذارتر خواهد بود، بازی جمله سازی را برای آموزش دروس مختلف به‌خصوص درس فارسی مناسب دانسته  و از آن برای آموزش دانش‌آموزان استفاده می‌کند.

وی با این شیوه در کنار آموزش درس مورد نظر دو هدف مهم فعالیت در گروه و همکاری و گاه با انتخاب جمله‌های هدفمند، انتقال مفاهیم اجتماعی، فرهنگی، علمی و دینی به دانش‌اموزان را دنبال می‌کند.

پور رسول با تاکید بر این‌که رقابت سالم رغبت و انگیزه دانش‌آموزان را برای یادگیری افزایش می‌دهد گفت: استفاده از شیوه‌های خلاق، جذاب و غیر مستقیم نیاز دانش‌آموزان امروز برای یاد گیری است.

بیش از شش هزار دانش‌آموز در استان تحت پوشش طرح کانون مدرسه قرار می‌گیرند.

بر اساس این طرح، از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی هنری و ادبی مربیان و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جهت درونی کردن مفاهیم آموزشی مورد نیاز دانش‌اموزان مدارس دوره ابتدایی، ترویج کتاب‌خوانی، پرورش توان تفکر و قدرت نقد در میان آن‌ها استفاده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =