گردهم‌آیی آموزشی مربیان ادبی کانون خراسان جنوبی برگزار شد

مربیان ادبی کانون استان با حضور واعظی مدرس و محقق دانشگاه بیرجند در گردهم‌آیی آموزشی نقد و بررسی شعرکودک و نوجوان شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، هم‌زمان با برگزاری گردهم‌آیی ادبی کانون استان ، مربیان آفرینش های ادبی در کارگاه آموزشی نقد و بررسی شعرکودک و نوجوان با حضور مراد علی واعظی شرکت کردند.

واعظی مدرس و محقق زبان و ادبیات فارسی با بیان این‌که اصول ادبیات کودک باید درشعر رعایت شود، گفت: شاعر کودک باید واقعیت‌ها را بگوید، رسالت شاعر کودک زمانی کامل است که ساده و صمیمی حرف دل کودکان را بگوید چرا که واقعیت‌های دنیای کودکانه نباید اسیر ذهن شاعر شود.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر این‌که تقویت روحیه شادابی و نشاط از مهم‌ترین نیاز های کودک امروز است، گفت: آموزش غیر مستقیم زمینه پرورش و تقویت خلاقیت را بهتر فراهم می‌کند، شاعر می‌تواند دوستی با طبیعت، انس و مهربانی با مخلوقات، نیکی، گذشت و اخلاص را به زیبایی  برای کودکان با شعر بیان کند تا آنان با درک بهتر مفاهیم، از خوانش شعر لذت ببرند.

وی در ادامه تصریح کرد: انتخاب و نحوه‌ی خوانش شعر باید متناسب با شرایط اقلیمی و باورهای دینی هر منطقه باشد و بیان زیبایی‌ها و شادی‌های آیین مذهبی به کودک امروز کمک می کند تا درک درستی از مفاهیم دینی داشته باشد.

 واعظی خطاب به مربیان آفرینش‌های ادبی گفت: کودکان را با خوانش اشعار و روایت داستان‌های امید بخش از حزن و اندوه دور کنید تا زیباترین و قشنگ‌ترین خاطرات دوران کودکی در ذهنشان ثبت شود.

در ادامه نمونه‌هایی از اشعار کودک شاعرانی هم‌چون: «شکوه قاسم نیا، اسدا... شعبانی، جعفر ابراهیمی و افسانه شعبان نژاد» مورد نقد و بررسی قرار گرفت .

طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان نیز در این گردهم‌آیی آموزشی، از تلاش مربیان آفرینش‌های ادبی در مراکز فرهنگی هنری کانون استان قدردانی کرد و گفت: با همت همه‌ی دوست‌داران ادبیات می‌توان به ارتقای جایگاه ادبیات کودک کمک کرد و کارگاه‌های ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون یکی از فضاهایی است که به اشتیاق کودکان و نوجوانان برای کسب دانش شعری کمک می کند.

حمیدی اضافه کرد: برای گفتن شعر کودک باید ویژگی‌های شعر کودک و نوجوان را شناخت و متناسب با نیازها و تمایلات آنان شعر گفت تا به رشد و پرورش شخصیت، اعتماد به نفس، افزایش گنجینه لغات و رشد فرایند ذهنی و روانی این عزیزان کمک کنیم.

 در ادامه این گردهم‌آیی یک روزه که در مرکز آموزش کانون استان برگزار شد مربیان ادبی در کنار ویدا بزّی کارشناس آفرینش‌های ادبی استان پیرامون مباحثی هم‌چون طرح‌های ادبی در محیط باز، انتخاب کتاب جهت تجربه ادبی، برنامه‌ریزی کارگاه ادبی و گزارشات ارایه شده توسط مربیان ادبی با یک‌دیگر به گفت‌وگو پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =