کد خبر: 274175
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
گرامی‌داشت روز مازندران در کانون مازندران

گرامی‌داشت روز مازندران درمراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری مازندران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، روز 14 آبان سال 243 هجری شمسی برابر با 25 رمـضان المبارک سال 250 هجری قمری یعنی پنج سال قبل از تولد امام زمــان (عـج) که روز بیعت مردم مازندران با حسن بن زید علوی است و در این روز حکومــت علویان طبرســتان به طـور رسمی آغاز به کار کرد، به عنوان روز مازندران شناخته شد.

مردم مازندران از روح معنوی بالایی برخوردارند و به همین دلیل باید آثار، آداب و رسوم، لهجه و فرهنگ خاص این دیار متناسب با هر شهر و دیاری در مازندران رواج یافته و مورد توجه قرار گیرد.

 معرفی فرهنگ و هویت مازندران یک ضرورت اساسی است و باید داشته‌هایی نظیر گویش محلی، موسیقی و فرهنگ مازندران و حتی غذاهای بومی این دیار به معرض نمایش گذاشته شده و به دیگران معرفی شود.

بر همین اساس با توجه به برنامه  " معرفی سرزمین وآداب و رسوم" که از جمله فعالیت‌های کانون است؛ روز مازندران به عنوان یک رویکرد فرهنگی مورد توجه کانون مازندران قرار گرفت.

به همین مناسبت، مراکز کانون مازندران با برگزاری برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی تلاش کردند تا سهم خود را در این خصوص ادا نمایند.

نکته جالب توجه در بسیاری از مراکز، همزمانی این روز با طرح "کانون و مدرسه" بود، که به همین جهت، برخی از برنامه‌های این گرامی‌داشت، در مدارس و با حضور دانش آموزان طرح به اجرا درآمد.

از جمله برنامه هایی که در روز مازندران در مراکز کانون اجرا شد می توان به: امیری خوانی- پخت غذا ونان محلی به شیوه سنتی- برپایی نمایشگاه هنری ودست سازه های اعضا- جشنواره غذاهای سنتی و محلی مازندران- حضور اعضا با  لباس و پوشش محلی- اجرای بازی های بومی محلی "رسن کشی، ته هارش من هارش ،یه قل دو قل و پشتیم کا" و ... ضرب المثلهای سنتی و قصه گوئی و مسابقه- شاهنانه خوانی و نشست‌های فرهنگی و ادبی و بسیاری دیگر از فعالیت‌ها اشاره کرد.

هرساله اداره کل کانون پرورش فکری مازندران با عضویت در ستاد گرامی‌داشت روز مازندران با برنامه ریزی های صورت گرفته و اجرای فعالیت‌های تخصصی تلاش می کند تا کودکان ونوجوانان را با آداب، رسوم و فرهنگ مازندران آشنا سازد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =