رمان «شب بخیر ترنا» نوشته "جمال الدین اکرمی" نقد و بررسی شد

رمان "شب بخیر ترنا" نوشته "جمال الدین اکرمی" با حضور مربی و اعضای مرکز فرهنگی‌هنری علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان، طلعت آقاجانلو مسئول مرکز، اعضای نوجوان مرکز علوم و نجوم زنجان، به نقد و بررسی رمان "شب بخیر ترنا" نوشته "جمال الدین اکرمی" پرداختند.

اعضا از مدت‌ها قبل کتاب را مطالعه کرده و بی صبرانه منتظر جلسه نقد صمیمانه بودند. فاطمه قشمی نویسنده و مربی ادبی مرکز در آغاز سوالاتی را مطرح کرد تا اعضا در صحبت‌های خود به این مسایل اشاره کنند. وی همچنین بیان داشت: « رمان شب بخیر ترنا کاری جذاب و امروزی ست که در بحث همذات پنداری بسیار خوب عمل می کند و خواننده را تا پایان داستان همراه خود می کشاند.»

اعضا صحبت‌های خود را با اشاره به طرح روی جلد آغاز کردند و این که تصویرگری جلد در راستانی هدف نویسنده عمل کرده است. همچنین شروع داستان نیز با ترفند آغاز و پایان در یک نقطه کمک شایانی به این امر نموده است. داستان از کشتی آغاز می شود و خواهر و برادری که در راه رفتن به ترکیه هستند. فصل اول سوالاتی را به وجود می آورد که خواننده را برای آگاهی از پاسخ این سوالات همراه خود می کشاند.

طبق نظر اعضا نویسنده در شخصیت‌پردازی موفق عمل کرده و توانسته طیف‌های شخصیتی مختلفی را که ما در اطرافمان با آن ها برخورد داریم برای هم‌ذات پنداری بیشتر در داستان بگنجاند. شخصیت سینا به عنوان برادری حامی خیلی خوب پرداخته شده بود همچنین شخصیت مهدخت و رضا نماینده کسانی بودند که در اطراف ما هستند.

توصیفات خوب و سادگی زبان از نقاط قوتی بود که اعضا به آن اشاره داشتند. در مقایسه با رمان‌های دیگر این نویسنده«بازگشت پروفسور زالزالک» و «غریبه و دریا» سوژه این رمان از تازگی و نزدیکی به مخاطب نوجوان برخوردار بود.

رمان «شب بخیر ترنا» نوشته جمال الدین اکرمی، از سری رمان‌های نوجوان امروز کانون پرورش فکری است. این نویسنده افتخاراتی چون برگزیده شدن در جایزه شهید حبیب غنی‌پور را در کارنامه خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =