یک‌روز با اعضای نوجوان کارگاه تئاتر مرکز فرهنگی هنری شماره۴ مشهد

نمایش «تشنه‌ لبان» به همت اعضای نوجوانان کارگاه تئاتر مرکز فرهنگی هنری شماره۴ کانون مشهد بر روی صحنه می‌رود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، بیش از ۱۵ نوجوان پسر مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ کانون مشهد در حال آماده‌سازی نمایش و تئاتری درباره امام حسین(ع) با عنوان «تشنه لبان» هستند.

معصومه موسویان مربی مسوول مرکز با اعلام این خبر گفت: این کارگاه نمایش و تئاتر  بیش از یک‌سال است که با حضور ثابت بیش از ۱۵ عضو نوجوان پسر فعال است و برای نوجوانان مرکز یک محیط دوست‌داشتنی و صمیمی است که هر هفته دوشنبه‌ها به آن سر می‌زنند.

موسویان در ادامه به سایر فعالیت‌های فرهنگی و هنری این اعضا اشاره کرد و گفت: اعضای نوجوان علاوه بر انجام نمایش و تئاتر، به کتاب‌خوانی و قصه‌گویی نیز می‌پردازند. تئاترهای این کارگاه در کلیه جشن‌ها و سوگواره‌ها و همایش‌هایی که در سال گذشته در این مرکز برگزار شده، به اجرا درآمده است.

گفتنی است؛ از ابتدای ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان، این گروه، چندین نمایش با محتوای عاشورایی کار کرده‌اند و آخرین نمایش آنان «تشنه لبان» نام دارد که هم‌زمان با اربعین حسینی برای اعضای مرکز به نمایش در خواهد آمد.

آنچه می‌خوانید نظر و احساس اعضای نوجوان از فعالیت در این کارگاه می‌باشد:

از پارک تا کانون

آرمان میزبان هستم. یک روز با دوستم فرحان داخل پارک نشسته بودیم، اون روز دوشنبه بود و فرحان با عجله رفت، گفتم: کجا؟، گفت:کانون کلاس تئاتر دارم. و به من پیشنهاد داد که اگر به تئاتر علاقه دارم بروم عضو کانون بشوم و در کلاس‌های نمایش شرکت کنم. این شد که من هم به خاطر علاقه‌ام به بازیگری به کانون آمدم.

 روز اول با آقای سیدی‌مقدم آشنا شدم و ایشان از من تست گرفتند و شکر خدا قبول شدم. مدتی به این کلاس می‌آمدم ولی چند هفته‌ای به خاطر شرکت در کلاس‌های تیزهوشان نتوانستم به کلاس‌های نمایش آقای سیدی بیایم و بعد مدت‌ها که دوباره آمدم متوجه شدم آقای سیدی بازنشسته شدند. از این بابت خیلی ناراحت شدم و با خودم فکر کردم دیگه مربی نداریم. ولی وقتی با خانم قوامی آشنا شدم و روش کار ایشان را دیدم دوباره با هیجان و علاقه‌ی بیشتری به این فعالیت ادامه دادم. ما در این کلاس در هر جلسه براساس داستان‌هایی که در کتاب‌های کانون هست نمایشی را برای اعضای کودک آماده می‌کنیم و برایشان اجرا می‌کنیم.

هر دوشنبه بچه‌ها منتظر اجرای ما هستند و در حال حاضر به مناسبت ایام سوگواری و ماه محرم و صفر، خانم قوامی طرحی را برای نمایش به ما ارایه دادند که براساس این طرح هر کدام از اعضای کلاس تئاتر باید تحقیقی راجع به یکی از شخصیت‌های حاضر در واقعه‌ی کربلا را انجام بدهد. شخصیتی که دوست داریم نقش او را بازی کنیم. هر جلسه هم یک کتاب درباره‌ی عاشورا سر کلاس به ما معرفی می‌کنند تا از آن به عنوان منبع تحقیق استفاده کنیم و قرار است در انتها با متنی که نوشته شده همه نقش‌مان را در آن نمایش ایفا کنیم.

عاشق بازیگری هعستم

داتیس نبی‌زاده هستم و عاشق بازیگری. به خاطر علاقه‌مندی به بازیگری جذب کلاس‌های تئاتر کانون شدم. تا حالا هم نقش‌های زیادی بازی کردم و به خاطر تمرین‌های زیاد، برای بازی در یک فیلم هم تست دادم و شکر خدا قبول شدم.

از کانون و مربیان آن بسیار تشکر می‌کنم که آموزش‌های خوبی در حوزه نمایش و تئاتر به ما دادند. در ایام محرم هم چند کار با موضوع عاشورا و نقش شخصیت‌های حاضر در واقعه عاشورا اجرا کردیم که برای کودکان و نوجوانان مرکز سراسر درس و عبرت بود. من در این نمایش‌ها بنا بر علاقه‌ای که به شخصیت حر داشتم، نقش او را انتخاب و تحقیق کردم.

از ژانر غم‌انگیز خوشم می‌آید

عرفان میزبان هستم. اجرای نقش غم‌انگیز را دوست دارم چون فکر می‌کنم هرکسی نمی‌تواند این نقش را خوب اجرا کند.

شرکت در کلاس تئاتر باعث شده تا فن بیانم قوی شود، خلاقیت و اعتماد به نفسم افزایش پیدا کرده است. در مدت ماه محرم، در نمایش‌های مناسبتی من نقش مسام بن عقیل را انتخاب کردم؛ چون معتقدم به این شخصیت خیلی ظلم شده است.

بچه‌ها مرا به آرش کمانگیر می‌شناسند

عرفان سهرابی هستم. یکی دیگر از اعضای نوجوان کارگاه تئاتر در مرکز شماره۴ مشهد. در یکی از اجراها نقش «آرش کمانگیر» را بازی کردم و این نقش به دل همه نشست، از آن روز به بعد هر کدام از اعضای کانون که مرا می‌بینند به نام آرش کمانگیر صدایم می‌زنند.

از نقش‌های قهرمانانه خوشم می‌آید. برای اجرای نقش در ایام محرم و صفر هم دوست داشتم نقش حضرت ابوالفضل را بازی کنم؛ اما به دلیل بعضی از محدودیت‌ها نشد و حالا در حال تحقیق بیشتر روی نقشم هستم هرچند که تمام شخصیت‌های روز عاشورا که همراه امام حسین (ع) بودند قهرمان هستند.

بهترین لحظات زندگیم روز دوشنبه در کلاس تئاتر کانون است

من محمد غفوریان هستم و از اینکه در کلاس‌های تئاتر کانون شرکت کردم خوشحالم. بازی در نقش‌های منفی را دوست دارم، چون هر کسی از پس اجرای خوب این نقش‌ها برنمی‌آید.

از نقش‌های قبلی‌ام باید از نقش اکوان دیو بگویم که خیلی این نقش را دوست داشتم. بچه‌ها با دیدن بازی بیشتر با این شخصیت داستان‌های شاهنامه آشنا شدند. تصمیم من برای اجرای نقش در ایام محرم یکی از شخصیت‌های منفی است.

گفتنی است؛ اعضای فعال دیگر این کارگاه نمایش؛ امیرعلی هادوی، امیرحسین باقری، فرهاد باهوش، امیرحسین برجسته، علیرضا پریان، سجاد زارعیان، امیرمحمد هادوی، محمد مسیح رجایی و ... هستند که با تلاش مربیان کانونی، نمایش‌های زیبایی خلق می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =