جشن دوستی «کانون و آتش‌نشانی» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم

در هفته‌ی پدافند غیر عامل، مراکز کانون استان قم به ویژه مرکز ۸ مراسمی تحت عنوان پدافند غیر عامل ویژه‌ی اعضا برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، مراکز پستی و سیار ویژه برنامه‌ی پدافند غیر عامل را در دستور کار خود قرار دادند و اعضا را با خطرات احتمالی آگاهانه و ناآگاهانه، غیر مترقبه و حوادث طبیعی آشنا کردند.

این برنامه‌ها که زیر نظر مسئول حراست استان اجرا شد، شامل کارگاه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی بود که با استقبال پر شور اعضا و مخاطبین روبه‌رو شد.

مرکز شماره ۸ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم طی ویژه برنامه‌ای با عنوان «ایستاده در آتش»، آتش‌تشانان مرکز آموزش سازمان آتش‌نشانی را دعوت و پس از اجرای برنامه از آنها تقدیر به عمل آورد.

علی علیزاده، علیرضا ابوطالبی و محسن همتی، آتش‌نشانانی بودند که در مرکز شماره ۸ کانون قم به اجرای برنامه پرداختند و علاوه بر توضیحاتی که در سالن همایش‌ها در مورد وظایف آتش‌نشان‌ها و تفکیک و توضیح دو بخش مامورین نجات و مامورین اطفاء حریق ایراد نمودند، در مورد پیشگیری از حوادث غیر مترقبه  مهمانان حاضر را آگاه و راه‌های رهایی از خطر را به زبان کودکان بیان کردند.

برنامه با قصه‌گویی یکی از اعضای مرکز شماره ۸ و چند پویانمایی ادامه پیدا کرد تا در نهایت از کیک «دوستی کانون و آتش‌نشانی» رونمایی شد.

پس از بریدن کیک توسط آتش‌نشانان تمامی سالن به بیرون از مرکز و در محوطه‌ی کانون هدایت شدند تا در این مرحله بعد از آموزش توسط آتش‌نشانان، اطفاء حریق توسط چند نفر از کودکان انجام شود.

در مراکز دیگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم نیز در قالب کارگاه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی برنامه‌های پدافند غیر عامل با هدف آشنایی بیش از پیش اعضا انجام شد.

در مرکز شماره ۱ کانون استان، مربیان ضمن توضیحات لازم در خصوص دفاع در مقابل تهدیدهای اتفاقی مانند آتش سوزی، انفجار مخازن سوخت و یا فرو ریختن ساختمان‌های غیر ایمن برای اعضای دختر و پسر و دانش‌آموزان بازدید کننده از مرکز، ایشان را با چگونگی دفاع در مقابل این تهدیدها آشنا کردند. سپس در کارگاه نقاشی با موضوع تهدیدهای اتفاقی نقاشی کشیدند و در کارگاه عملی که در محوطه‌ی مرکز برگزار شد با نحوه‌ی کار با کپسول آتش‌نشانی و خاموش کردن آتش آشنا شدند.

در مرکز شماره ۲ کانون استان، ابتدا انواع سیستم دفاعی، اعم از نظامی و غیر نظامی توضیح داده شد و با معرفی کتاب «انسان و طبیعت» تفاوت پدافند عامل و غیر عامل بیان شد. سپس با توجه به گروه سنی الف اعضای شرکت کننده، برای درک بهتر موضوع پدافند غیر عامل با عنوان «پراکندگی و جابجایی» با طراحی بازی در این خصوص این مهم به آنها آموزش داده شد.

در مرکز شماره ۴ کانون استان نیز با توضیحات مربیان مرکز، پدافند غیر عامل برای دانش‌آموزان کلاس اول، به زبان ساده بیان شد و ضمن قصه گویی، اهمیت مشارکت تمام مردم در موارد حساس را به آنها گوشزد کردند. دانش‌آموزان سپس در کارگاه‌های نقاشی و ادبی حاضر شدند و آموخته‌های خود را کشیدند و نوشتند.

در مرکز شماره ۶ کانون استان در کارگاه بحث آزاد به تبادل تجربیات بین اعضا و مربیان در مورد پدافند غیر عامل پرداخته شد و پس از تهیه‌ی متن در ارتباط با آتش‌فشان و سیل، اعضا در محوطه‌ی مرکز، کارگاه نمایش خلاق را برگزار کردند و سپس در کارگاه کاردستی با همین موضوع نیز شعله‌های آتش  ساختند.

مربی فرهنگی مرکز سیار روستایی بخش مرکزی قم نیز از اجرای این برنامه جا نماند و در مدرسه‌ی شهدای قمرود برای اعضای کلاس پنجم و ششم برنامه ای با موضوع پدافند غیر عامل اجرا کرد.  آشنایی بچه ها با خطرات وآسیب های احتمالی درزمان وقوع زلزله وچگونگی برخورد با این موضوع ازهدف های اجرای این برنامه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =