کتاب‌خوانی زمینه‌ساز رشد همه جانبه کودکان می‌شود

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: خواندن کتاب‌های داستان زمینه‌ساز رشد همه جانبه کودکان می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن هجری در نشست با اعضای کانون کرمانشاه هم‌زمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی با بیان این مطلب گفت: کودکان و نوجوانان فرصت تجربه کردن همه چیز را ندارند؛ خواندن کتاب می‌تواند آنان را با جهانی که در دسترس‌شان نیست، آشنا کند.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: کتاب‌های داستان مهارت‌ها و تجربه‌ها را در قالب داستان به کودکان و نوجوانان منتقل کرده و از این طریق می‌تواند در رشد همه جانبه بچه‌ها اثرگذار باشد.

هجری با انتقاد از این‌که برخی از والدین با خواندن کتاب داستان از سوی فرزندان خود مخالف بوده و عقیده دارند فرزندانشان فقط باید درس بخوانند، بیان کرد: کودکان و نوجوانانی که از صبح تا شب فقط درس می‌خوانند و مجالی برای بازی، تفریح و گشت‌وگذار در طبیعت و... پیدا نمی‌کنند، مهارت‌های زندگی را نمی‌آموزند، تاجایی که گاهی برخی از آن‌ها از برقراری ارتباط با دیگران ناتوان هستند.

هجری ادامه داد: این کودکان و نوجوانان نه فقط در دوران کودکی بلکه در دوران بزرگسالی و حتی بعد از ازدواج خود نیز با مشکلاتی مواجه خواهند شد، چراکه مهارت‌های لازم برای زندگی کردن را نیاموخته و نمی‌توانند درک متقابلی از دیگران و زندگی مشترک داشته باشند.

مهناز فتاحی سرپرست کانون کرمانشاه نیز در این نشست گفت: تحقیقات علمی نشان داده که کتاب 68 درصد استرس را کاهش می‌دهد و باعث افزایش هوش می‌شود خواندن کتاب حتی در روند پیشرفت تحصیلی بچه‌ها تاثیر مثبتی دارد.

فتاحی خطاب به کودکان و نوجوانان حاضر در این نشست تصریح کرد: مطالعه به تقویت روابط فردی کمک می‌کند و باعث می‌شود ارتباطات بهتری داشته باشید دوستان بیشتری پیدا کنید و حتی از شما یک سخنران خوب می‌سازد چرا که جملات زیادی یاد می‌گیرید.

وی از بچه‌های حاضر در نشست خواست که به کتاب فکر کنند و اگر طرحی برای معرفی بهتر کتاب‌ها دارند بیان کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =